Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1395 ggr
amaira
0

OT. Fästingbiten.

Svar till Terato i annan tråd. Försöker hålla tråden…

Fästingbiten? I parti och minut! Så som jag lever (naturliv) får jag fästingbett hela tiden, rakar ibland bort dem med rakhyvel. Nä, nu ljög jag igen Förvånad, fy på mig.

Men ett av fästingbetten gav mig borrelia, det är sant. Borelia - i naveln! Förvånad

Trött och hängig, ätit pencillin ett par dagar, blir nog piggare nu. Snart, snart… Rynkar på näsan

Terato
0

Ursh och fy, stackare dig.

Ja, oddsen var väl ganska höga då isåfall att du skulle få det nån gång! Men visst kan man bara få det en gång? Hur blir man när man får Borrelia? Vilka symptom är det? (är lat och orkar inte kolla upp)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Muszimba
0

Här har vi lite info om Borrelia till alla intresserade:

Borrelia är en infektion som sprids av fästingar. Första tecknet på infektionen är en rodnad på huden som kan bli ringformad. Titta alltid noga på kroppen om du är i områden där fästingar är vanliga. Om du hittar en fästing på kroppen bör du ta bort den så snabbt som möjligt. Sök vård om du misstänker borrelia.

Borrelia är en infektion som sprids av fästingar som bär på borreliabakterier. Ungefär en tredjedel av alla fästingar i Sverige är bärare av borreliabakterier. Men risken för att insjukna av ett enstaka fästingbett är liten. Smittrisken är störst längs kusterna, framför allt i de östra delarna av södra och mellersta Sverige. Fästingar är aktiva från tidigast mars till senast november.

Normalt dröjer det minst ett dygn från det att fästingen bitit sig fast i huden tills borreliabakterier överförs. Därför kan du minska risken för smitta genom att snabbt ta bort fästingen.

Symtom

Det första tecknet på en borreliainfektion är en rodnad på huden där fästingen bitit sig fast. Hudrodnaden visar sig oftast en till fyra veckor efter bettet och blir minst fem centimeter i diameter. Efter en tid breder den ut sig och bleknar ofta i mitten så att rodnaden blir ringformad. Även bett av fästingar som inte bär på borreliabakterier ger ofta en kortvarig och mindre rodnad, som inte betyder att du har smittats av borrelia.

En annan hudförändring har formen av en blåröd knuta som är en till fem centimeter stor. Den sitter oftast på en örsnibb eller en bröstvårta. Det är vanligt med svullna lymfkörtlar i närheten av knutan.

Det finns en tredje, långdragen variant av borrelia där du ibland kan ha besvär i flera år. Den börjar som svagt blåröda, plana hudförändringar som oftast uppträder på armar eller ben. Hudförändringarna blir efter en tid ljusare och lätt förhårdnade, som ett diffust ärr.

Ungefär hälften av alla som drabbas av borrelia får samtidigt någon form av irritation som domningar eller klåda i det drabbade hudområdet. Ibland blir du trött, får huvudvärk, led- och muskelvärk, nackvärk och/eller låg feber. Infektionen kan drabba nervsystemet. Ett vanligt symtom vid sådana fall är att en del av ansiktet blir tillfälligt förlamat.

Förebyggande

Inspektera kroppen noga om du vistas i områden där fästingar är vanliga. Titta extra noga där huden är tunn, som i knäveck, ljumskar och navel. Du bör ta bort fästingar så fort som möjligt för att undvika att bli smittad. Var uppmärksam på om du får en rodnad som är fem centimeter eller större där du fått ett fästingbett. Glöm inte att undersöka barnen.

Egenvård

Du bör ta bort fästingar så fort som möjligt för att undvika att bli smittad. På apoteket finns speciella fästingpincetter att köpa.

Fråga om råd

Om du är osäker på hur du ska göra kan du dygnet runt fråga en sjuksköterska via internet och få ett personligt svar inom två timmar genom att logga in på Mina vårdkontakter.

Du kan även dygnet runt prata med en sjuksköterska och få råd, ring Vårdguiden på telefon 08-320 100. De som svarar kan även tala om vem som är din husläkare.

För råd på arabiska ring 08-528 528 38.

För råd på bosniska, kroatiska eller serbiska ring 08-528 528 96.

Sök vård 

Vårdcentral

Kontakta din vårdcentral om du får hudrodnad en eller flera veckor efter ett fästingbett.

Adress och telefonnummer till en vårdmottagning hittar du genom att klicka på mottagningen under Sök vård uppe till höger. Du kan även kontakta vissa mottagningar och beställa en tid via internet. Klicka på Mina vårdkontakter till höger.

Behandling

Borrelia behandlas i första hand med antibiotika.

Läkemedel

Borreliainfektioner är känsliga för penicillin och andra antibiotika. De flesta borreliainfektioner läker därför snabbt om man får rätt antibiotikabehandling tidigt. Om infektionen har spridit sig och behandlingen börjar sent kan det i vissa fall ta flera månader för kroppen att läka.

Vid den enklaste formen av borrelia, en hudinfektion, räcker det med att behandla med penicillin i tio dagar. Om infektionen har spritt sig behövs andra antibiotika. I sällsynta fall kan det vara nödvändigt att bli inlagd på sjukhus för att få injektioner eller dropp.

Muszimba
0

Lite långt kanske med länken jag hade lagt in ville inte funka.

amaira
0

Tack.

#3 Då kortar vi ner det. Flört Mycket kortfattat såhär:

Bakterieinflammation i huden med hudrodnad, några veckor efter fästingbettet. Andra sjukdomstecken sällsynta (i detta stadium), kan bli trött och hängig.

Botas med pencillinkur på 10 dagar.

Klar slut - om allt väl.

Obehandlad borrelia kan ge med sig av sig själv, och personen vet inte ens alltid om sjukdomen.

Följdsjukdomar kan förekomma, och då börjar det bli besvärligt. Sjukhusvistelse brukar behövas, och det kan dröja länge innan personen blir fullt frisk igen, om det vill sig illa.

Ett fåtal blir inte friska utan får kroniska problem.

Men oftast botas sjukdomen snabbt och enkelt, särskilt vid snabb behandling.

Jag tänker bli botad snabbt och enkelt, om nån undrar. Flört Har alla förutsättningar för det.

Jo, man kan få borrelia flera gånger, jag har haft det en gång förut för några år sedan. Har alltid full koll på mina fästingar. Cool

Terato
0

Ja, är det bekterier kan man ju få det flera gånger. Det är synd det!

Jag hade en lärare på högstadiet som fick svår tinitus efter att hon haft borrelia. Men nu är det jag som skräms här! :O

Klart du kommer att bli frisk, så mkt krut som det är i dig!

Förresten, kan andra djur än människan få borrelia?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

amaira
0

#5 "Förresten, kan andra djur än människan få borrelia?"

Ja, och de får det också. Grannens hund har blivit behandlad mot borrelia några gånger. Men jag antar att det oftast läks ut av sig själv hos friska djur, utan att lämna så mycket spår efter sig. Det måste ju vara många vilda djur som blir drabbade.

Här bär var och varannan fästing på borrelia.

När jag hämtade ut medicinen, reste sig expediten inte ens från sin stol, bara rullade bak ett par centimeter och tog ett paket utan att knappt vända sig om.

"Oj" sa jag, " Så nära till hands, är det många som behöver borreliapencillin?"

"Oh ja!" svarade hon. "Du är den tredje idag!"

Och då var klockan bara halv 12 på förmiddagen, och det fanns fyra öppna kassor! Förvånad

axilur
0

Jag hade borrelia nu i somras… Som jag haft i minst ett år, antagligen två! Förvånad

Fick äta antibiotika i tre veckor, men det kan ta flera månder innan det är helt borta. Mina ledbesvär kunde bero på borrelia (det var därför testet togs från början) men det visade sig dock att jag hade reumatism. Jag har inte direkt känt någon skillnad på mående sen antibiotikakuren, men jag hade inte heller några direkta besvär under borreliatiden.

/Anneli

Grodan
0

Klart du blir frisk snart, amaira!

Jag är väldigt rädd för Borrelia och undviker att gå där det finns fästingar. Finns jättemycket här då jag bor nära vattnet och gräset hålls inte nerklippt. Tack och lov känner jag när fästingarna kryper på huden och tar bort dem innan de satt sig till ro och suger blod.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

axilur
0

Ja, jag tycker de är riktigt ruskiga djur faktiskt.

/Anneli