Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 506 ggr
[cheri]
0

Konstiga knölar

I en av mina "linjer" möss har det börjat dyka upp konstiga knölar. Jag trodde först at det def var tumörer men nu blir jag verkligen osäker.

Knölarna kan dyka upp lite här och var på mössen för att två dagar senare vara helt borta. Mössen verkar inte må dåligt eller ha nedsatt allmäntillstånd på något sätt. Alla verkar precis som vanligt bortsett från från knölarna som kommer och går.

Någon som har varit med om liknande ? funderar på om det är något i maten, kanske överkänsliga mot något ?

Det är just bara en "linje" av möss som fått detta, inte de andra.

amaira
0

Kan det vara något symtom från lymfkörtlarna?

"Lite överallt", var mer exakt?

Hur länge sedan var det du upptäckte detta första gången? Har mössen förblivit friska på längre sikt?

[cheri]
0

Överallt ex under halsen, skuldror, under mage, rygg ja precis överallt kan dessa knölar dyka upp.

Mössen förblir friska, knölarna kan komma och gå men det verkar inte vara något som påverkar allmänntillståndet i övrigt. De är pigga, äter, dricker och är precis som vanligt.

Grodan
0

Låter som om det är lymfkörtlarna som är svullna tillfälligt. Fast det låter onekligen väldigt konstigt. Kan du beskriva knölarna lite mer? Hur stora är de? Sitter de under skinnet eller på skinnet (sår? vårtor?)? Sitter knölarna löst i skinn/hull eller har de förankring/sitter fast? Finns det sår där knölarna suttit (abcess el talgkörtel)? Har du haft ohyra på dina möss (eller kan du misstänka det)? Är det i en och samma bur det sker? Vilka möss får knölarna? Är det yngre eller äldre möss?

Foto?

Har du kontaktat veterinär?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️