Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 520 ggr
Nikka
0

Medicineringshjälp

Nu har jag varit hos veterinären med min mus, fick Baytril som ska ges två gånger per dag…

Men nu har jag dock ett problem, jag kan inte ge detta i munnen, varken på honom eller de andra sjuka. Jag försökte ge honom det i munnen genom att hålla honom i nackskinnet men då vred han sig och bet hål på mitt finger så det började blöda. En annan mus sprattlar och typ flyger iväg och piper såfort man tar den mot hennes mun…
Jag vet inte hur jag ska göra för att få i honom och de andra något. Är rärdd att bli biten igen. Är det någon som har tips på hur jag kan göra för att få i honom tillräckligt?

Muszimba
0

Jag och sambon hade samma problem med mina möss som jag hade innan. Vi var allt för mjuka till att börja med.

Sedan så tog vi ett "stadigare" tag i nackskinnet så de inte kunde vrida sig loss, dessutom fick man upp mungipan lite mer för att då lättare få in spetsen på sprutan där och snabbt spruta in medicinen i munnen.

Om man har ett bra grepp på musen så gör man den inte illa och den accepterar till slut att om den är lugn vid detta tillfälle så släpps den ned i buren igen snabbt efter det äckliga.

Nikka
0

#1 Okej, men jag är så rädd att jag skadar de, och vissa av mössen har knappt något att ta i. De slingrar sig så mycket i handen så man får aldrig tag i något. Och killen blir så arg när jag håller fast honom så han biter i vanten (har den som skydd, haha) hela tiden. De springer iväg och vrider bort huvudet så jag iinte få tag på något. Gör det ont på de eller blir de bara irreterade att sitta fast? Hur hårdhänt får man vara?

Muszimba
0

Det gör inte ont på dem. Det är nog bara irriterande att man håller dem i nacken.

Om du har haft hund eller katt så vet du nog hur man tar dem i nacken för tillrättavisning eller liknande. Det gör inte ont på dem. Deras mammor tog dem i nacken vid förflyttningar då de var små och inte kunde flytta på sig själva. Samma sak med mössen.

Mina möss gillar inte heller att jag tar dem i nacken, men efter ett tag så accepterar de läget. Har man en som sprallar mycket kan man hålla om rumpan med samma hand som håller i nacken då man oftast bara håller med tumme och pekfinger i nacken.

Terato
0

Jag fixar inte att hålla fast dem. :P

Brukar blanda ut medicinen i lite, lite välling så får musen äta upp det själv. Men man ska tänka på att inte blanda i för mkt välling. De ska inte äta så mkt över huvudtaget innan medicinering då det tas upp bättre om inte magen är smockfull.

Sen ska man ju självklart också tänka på att den sjuka musen får sitta i nån annan liten bur eller liknande när man medicinmatar så att ingen annan får i sig. Har man fler sjuklingar får man ta en i sänder.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Nikka
0

Det går bra nu. Jag håller, och min syter ger medicinen. Går bra :) Funderade oxå på om man kunde ha spett ut det med något, men de ska sluta med medicin nu så det gick bra ändå :) Tack för all hjälp! :D

Muszimba
0

Så skönt att det har gått bra, Nikka.