Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 324 ggr
Terato
0

Min Distriksräv OT

När jag gick min första introduktion som tidningsbud så berättade den killen att han hade en katt som följde efter honom varje natt när han delar ut tidningar. "Det betyder tur att ha en egen distriktskatt" sa han!

Sen jag började jobba för ett år sedan har jag ibland sett en räv stryka runt i ett villaområde i centrala Gävle.

Sedan ett tag tillbaka har den här räven upptäckt att jag cyklar samma väg varje natt och har funnit ett nöje i att smyga efter mig i buskarna. Jag har småpratat med den och fnissat åt den.

Nu har den blivit mer och mer oskygg och den började till slut att visa sig på vägen helt utan oro.

Det har nu gått så långt att jag har en räv som springer bredvid cykeln när jag delar ut tidningar. Den stannar vid varje brevlåda, sätter sig ner ibland och tvättar sig och jäspar. Helt lugn är den i min närhet. Den håller sig kanske en meter eller två från cykeln. Den kommer när jag ropar på den och om jag cyklar snabbt så skuttar den lyckligt efter för att hinna ikapp mig. Den är så himla ivrig att vara mig nära!

Så jag har fått en aldeles egen distriktsräv! När jag hoppar av cykeln ibland för att jag måste gå en bit så går den tätt efter. Jag kan nästan tycka det är lite obehagligt att den är så orädd ibland. Det är ju trots allt ett vilt djur och liten är den inte! 

Det är en fantastisk upplevelse. Har pratat med de andra buden och de har sett den men på många meters avstånd och aldrig fått den närkontakten som jag fått. Jag har funderat på om det är för att jag luktar av bytesdjur som den har intresserat sig för mig. Jag har ju både möss och råttor hemma. Men det måste vara något mer. Jag tror att det är någon människa osm matar den eller något.

Men jag har funderat över hur jag ska göra med det här. Ska man kontakta någon viltvårdare? Bör jag vara orolig på något sätt? Jag vill verkligen inte att de skjuter en fullständigt frisk, välnärd och glad räv, men den kanske borde flyttas på? Jag vet inte!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Muszimba
0

Terato har fått en *husräv*, *LOL*. Den kanske känner att du gillar att ha lite sällskap i jobbet.

Terato
0

Ja, antagligen. Och det stämmer! Gosh vad jag saknar arbetskamrater! Den tycker kanske att jag ser lite ensam ut. :P

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Imasy
0

Det kanske är en skyddsängel i form av en räv? ;)

Häftigt är det iallafall, lite annorlunda arbetskamrat ;)