Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1291 ggr
Honolulu
0

Kliande zoo-mus

Hej

Jag köpte en jättesöt muskille på zooaffären för 2 månader sen. Han är snäll och social men har dom senaste dagarna börjat klia sig mycket. Jag har inte sett att han gjort det tidigare.

Tänker ringa veterinären på måndag men vet att dom inte är så kunniga på möss där… Har läst i nån tråd tidigare om ett medel ni använder om en mus har ohyra. Kan vara bra att veta för att kunna föreslå det hos veterinären.

Vet någon vad jag menar?

Terato
0

Menar du ivomec? Det vet jag fler som använt men jag tror itne de brukar ge det mer pga att det hade så många biverkningar.

Du kan även fråga efter stronghold. Förhoppningsvis kikar någon duktigare person in här snart som kan föreslå något.

Men annars tror jag nog att veterinären ska kunna klara av att behandla ohyra. Du kan be dem göra ett skrapprov så att ni vet säkert vilken typ av ohyra det handlar om!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Honolulu
0

Okey tack för det tipset Glad 

Hoppas någon annan kanske kan komma med andra tips..

Mymlan
0

Är nog bara stronghold och Ivomec som ska ges.. Tror man idag får stronghold.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Terato
0

Ja, fråga efter stronghold, du!

teratos.r8or.se

Grodan
0

#2 mja, det är svårt… det finns inga flera medel… ivermectin finns i form av tabletter, pasta, injektionsvätska osv… injektionsvätskan heter Ivomec - den ger jag till mina… men om det går att dosera Stronghold så är det ju mkt mkt lättare… en liten liten droppe i huden i nacken och sedan behövs inget mer göras! plättlätt!

Dock är ju alla preparat som tar bort skabbkvalster på möss receptbelagda, så man behöver ju gå till veterinär.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Honolulu
0

Nu har jag varit hos vererinären med Bullen 2 gånger med 10 dagars mellanrum och han har fått Ivomec i nacken. Senaste besöket var i måndags. Han kliar fortfarande…. 

Hur effektiv brukar behandling vara?

Brukar man få behandla många gånger innan man ser effekt?? Tycker så synd om honom när han kliar sig så…Rynkar på näsan

Vad kan jag göra??

amaira
0

Du har förstås också, samtidigt, tvättat alla hans burar, leksaker, inredning, och där han brukar vara utanför buren, samtidigt?

Effekten brukar visa sig i stort sett omedelbart, är min erfarenhet. Någon annan kanske vet något annat?

Fortsätt rapportera, så får vi se om någon har råd att komma med.

Grodan
0

#6 Fastställde veterinären skabbkvalster genom hudskrap?

10 dagars mellanrum låter lite lång tid. Ivomec kan också vara gammalt - det är känsligt för ljus och luft. Så jag tycker nog du ska höra om du inte kan få Stronghold i stället. Från en ny förpackning du själv kan hämta ut från Apoteket via recept.

Har du foto på musen och hans sår - har han sår?

Honolulu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# jodå visst har jag tvättat bur och leksaker

#8 Nej det fastställdes inte vad det var för ohyra utan dom "gissade"….

Som sagt så är dom inge bra på möss här hos veterinären… Jag frågade efter Stronghold men dom sa att bara Ivomec tar på all ohyra.

Han har lite småsår, lite rivsår i och runt öronen. Inte så mkt..

Jag har inget bra kort, får försöka ta ett  men det blir imorgon… Sätter in ett dålig iaf bara för att jag tycker att han är så söt Skrattande

Grodan
0

Du frågade hur effektiv behandlingen är med Ivomec. Redan efter första behandlingen dör skabbkvalstrena och såren börjar läka. Som jag skrev ovan kan dock Ivomec vara gammalt eller förstört (av ljus och luft). Och din mus kan även vara sjuk av något annat, t ex svamp, och då är det rätt bra om vi kan få se såren.

Enköping… det är inte såååååå himla långt från Uppsala… Flört

Grodan
0

I Uppsala finns den bästa musveterinären: Ywon Roschat!

Honolulu
0

En uppdatering….

Igår ringde jag veterinären igen men efter mycket prat fram och tillbaka bestämdes det att en annan veterinär skulle ringa mig idag. En väldigt trevlig veterinär ringde sen upp mig idag. Han förstod mina problem och verkade ganska insatt i musproblem.

Han sa att det kan vara svårt att se nån ohyra även om man gör ett skrapprov. Pratade om att jag ville prova Stronghold och han sa att det är väldigt dyrt att hämta ut även den minsta förpackningen. Men jag övertalade honom att få komma och visa upp honom imorrn och få Stronghold direkt hos vet.

Han sa oxå att han trodde musen kunde vara överkänslig för ströt tex… Jag använder Toalätt och som bäddmaterial toapapper. Han tyckte jag skulle pröva några veckor att byta ströt mot fleece-tyg som man tvättar varje dag.

Vi får se vad dom säger imorrn hos veterinären….

MP160
0

Men men men..! Hette din mus Bullen? Var du hos veterinären torsdag runt 16 ? Cheese vad läskigt! rätta mig om jag har fel, men vi pratade lite möss där när jag var inne med mina tre små tjejer? :o

Honolulu
0

Haha ja det var jag!! Det är ju helt sjukt att vi kom till veterinären samtidigt!!Skrattande

Hur gick det med dina tjejer? Fick du medicin? Har du varit där tidigare med möss? Senaste gången fick jag deras chefsveterinär Lars och han verkade faktiskt både duktig och förstående när det gäller mössen. Kan rekommendera honom varmt. Väldigt trevlig!

Jag har fått Stronghold nu iaf så nu får vi hålla tummarna att det funkar nu och att Bullen blir frisk!!

MP160
0

Häftigt värre. Flört

Det gick väl bra tror jag, fick ingen medicin för vetten trodde bara att det var lite socialt pratande eftersom dom varken lät när dom andades eller såg sjuka ut. Har aldrig varit där med möss innan men min hamster avlivades där när jag var runt 9 år tror jag pga en hjärntumör och så har katten varit där och vaccinerats. Ingen koll på vad vetten som tog emot oss hette, men det var nån tjej som inte verkade ha full koll iaf, såg lite kul ut när hon skulle undersöka och inte kunde hålla dom stilla för 2 sekunder. Skrattande

Hoppas Bullen blir helt återställd nu med stronghold! Håller tummar och tassar! Skrattande

Honolulu
0

Ville bara berätta att jag behandlade Bullen med Stronghold i torsdags och han verkar kli-fri….(peppar peppar ta i trä….)

Terato
0

Vad skönt att det funkade med stronghold! :)

Men jag tycker den här veterinären låter lite knasig, ärligt talat. Varför skulle han vara så orolig över priset på stronghold? Jag menar, SÅ himla dyrt kan det väl ändå inte vara? En mus med kli ska ju behandlas!

Sen stämmer det ju inte, det där med småpratande som personen hade sagt till dig, MP160. Hoppas du kan vända dig till någon veterinär som kan möss bättre!

teratos.r8or.se

MP160
0

Veterinärerna här i stan verkar inte särskilt kunniga på möss alls. Har ringt runt i hela stan och det är ingen som kan svara på frågor om mina tjattrande möss. Men mor ringde till Rosen*nånting*, kommer inte ihåg namnet, men dom skulle ringa till kliniken här i stan och prata med veterinären vi ska till imorrn igen. Hoppas verkligen att det hjälper. Vet iaf vad jag ska plugga till nu, gnagar expert.

Honolulu
0

Hoppas du får tag på nån som kan hjälpa dig MP160!!

Berätta gårna hur det går för dig och om du hittar nån bra vet här i stan. Kan vara bra att veta en annan gång… men nu ska ju mina möss vara friska som små nötkärnor eller hur? Flört 

Dina med hoppas jag Skrattande

Grodan
0

Gah! Vad ballt att ni träffades med era möss hos veterinären! Det är banne mig inte vanligt! Tyder på att flera musägare går till veterinären, att musintresset är större eller (helst inte) att möss är svårskötta?

Och vad skönt att Bullen blivit klifri!!! Hur ser han ut idag i huden? Har såren börjat läka?

När såren börjar läka och ny päls börjar växa ut - då vet man att ohyremedlet fungerar!!!

Skrattande

Grodan
0

Överkänslighet mot ditten och datten… *suck* näe, jag går tyvärr inte på sådant… möss blir sällan sjuka av "flummiga" anledningar och allergi känner jag då rakt inte till att någon mus någonsin bevisligen lidit av…

Det är ju inte direkt ovanligt att en hane som bor ensam får ett kraftigare angrepp av skabbkvalster då han är lite nedsatt i kondition av någon anledning. Att ha en putskamrat är ganska bra…

Honolulu
0

#20  Han ser fin ut. Han hade inte så mycket sår. Han hade lite rivsår innan första behandlingen men dom försvann nog med Ivomeken. Det känns så bra att se att han slipper klia som en galning Glad

Nä jag vet inte om jag tror på det där med allergi… jag har inte bytt ut ströet iaf… inte än…

Han hade sällskap av sin bror men han blev sjuk och var tvungen att avlivas för nästan två månader sen Gråter Så tyvärr går Bullen ensam nu..

MP160
0

Om du har fler möss så kanske du kan sätta burarna brevid varandra eller nått så han kanske inte känner sig så ensam. Glad

Om vett pratet förresten så var vi där igen igår när dom hade ringt och pratat med ros*står still än* och skulle komma med besked idag om vilken medicin vi skulle få och sånna saker. Förhoppningsvis kommer allt lösa sig nu. Skrattande

Vattnadal
0

Gissar att det är Roslagstull de ska prata med!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

MP160
0

haha ja, precis! Skrattande