Sable *fototråd*
Sable är en färg som liksom fawn och röd är baserad på A(y)-genen.
Sable är alltså en röd mus, fast med ryggfärg i svart, och med rygg och magfärg gradvis gående in i varandra utefter sidorna.
Sable kan också finnas i alla andra (rygg-)färger, till exempel chocolate-sable, som Harmoni på bilden här.
Sable har inget med tan att göra, vilket lätt misstas p.g.a. den röda magen och den mörka ryggfärgen. Men någon skarp gräns mellan rygg och mage finns inte som hos tan.
Tanmagens röda färg ges ju av tan-genen a(t). Tan har ju då givetvis inte heller några av de röda mössens problematik!
Här är kullbrorsan till Love Me Tender:
King Creole, sable (svart rygg alltså), och inte satin.
När sable har en blekgen som bleker rött till vitt, blir det en "marten sable" istället. Jämför tan och fox.
Har någon fler sablebilder att visa?

Sable är ju underbart!
Har det något samband med sotning? Min Pippi här hemma är ju sotad. Vilket jag också tycker är skitsnyggt fast det är ett fel. Det var tydligare när hon var mindre.
Älskar mina stora små vänner..
Ja, det har sammanhang med sotning. Det går in i varandra kan man kanske säga, som jag förstår det.
Det tycks som om det är ett helt komplex med gener som ger sotning och sable, och riktig klarhet finns visst inte i det hela.
Sable är en "stark sotning" kan man väl säga. Pippi är sotad därför att sotningen är svag och inte så tydlig som hos sable.
Sable sägs bero på en gen som heter Umbrous, men det är delade menignar om denna gen finns, eller om det är ett komplex av olika gener.
Alla musfärger kan ha sotning, men det är först i kombination med röd som sable skapas.

Okej!
Visst har sotning med agouti att göra också? Mina krämhanar i den kullen var också sotade. Såg lite halvknepigt ut med den effekten på kräm! Men deras pappa var ju troligen agouti. Agoutihanen i kullen var ganska rejält sotad.
Ja, sotning syns ganska bra på agoutis. De är då sotade i svart.
Svarta möss är ofta sotade.
I svart.
Nä, det syns ju förstås inte
, men man använder sig av denna kunskap när man vill avla fram sable (para in svarta möss), eller inte vill få in sotning (då låter man bli svarta möss alltså).
Även andra färger kan vara sotade, men nu har jag inte så stor erfarenhet. Champagne till exempel, tror jag, som kan vara sotade i chocolate, och ge en felaktig nyans i champagnefärgen, osv.
Många gånger syns sotningen inte som annat än "fel nyans" när det gäller ljusa färger. men här borde egentligen någon svara som kan bättre.
Återkommer snart med nytaget foto av lilla Zinny, sotad agouti. Och gör en sotad-foto-tråd. Kan bli intressant!

Haha, ja, sotade svarta möss lär ju knappast göra någon skillnad i färgen. Eller mjo, om de är ruskigt blaskiga, kanske!
Ja, lilla Zinny som var så fin!
Men det är alltså enbart Röd som kan vara sable? Alltså, gud vad läcker King creole är! Tycker inte alls att det har samma känsla som tan. Mkt snyggare! :P Det ser ut som att någon har spraymålat hans rygg!
Zinny är söt, men nu ser hon inte alls sotad ut bara för det, utan endast som en härligt mörk agouti (med ljus svanshalva och ljusa tassar) med lite "golden" i. Det blir ingen sotadtråd idag.
Ja, det är bara röd som kan vara sable, för grundfärgen ÄR röd, vilket syns på mage och sidor. Sedan är ryggfärgen "sprayad" precis som du säger. 
En fråga OT om fetma hos de rödaktiga mössen. Finns detta gen hos andra färger oxå, typ allmänt bland möss?? Eller är det bara de röda som dras med detta problem?

Ja sotade agouti är ju så snyggt tycker jag, det är ju några sådana som har blivit födda här hemma hos mig.,
amaria vilka snygga sable-möss du har fått fram, tråkigt med tumörerna.
Jag har inga röda alls längre. Tumörerna är en sak med den åtföljande begränsade livslängden (halverad här hos mig).
Fetman är det andra. Såååå underbart vackra och söta som unga, och redan efter några månader otympligt feta och all "skönhet" försvunnen. Gillar ju vackra möss…

Gillar Sable-möss. Har haft 1 Lilac Sable och 1 Choklad Sable, båda från Vattnadal.

Puttar lite och hoppas någon kan svara på #12.
Vad jag förstått är det enbart de röda eller de med rödgen som har den här fetgenen. Det är alltså rödbaserade cream, gula och röda möss det handlar om och förstås då även sable. Men rätta mig om jag har fel!
#16 tack terato och förlåt för OT… är bara så nyfiken eftersom jag ahr en fetis och 2 spinkisar hemma :P
#12. Svar kommer här, så småningom
. Ursäkta min försumlighet.
Det finns ingen annan färggen som är kopplad till fetma, bland de färger som vi hobbyuppfödare har. (Labbmössens färggener kan var annorlunda, dem vet jag inget om.)
Däremot är jag övertygad om att det finns "fetgener" insmugna lite här och var bland "vanliga" möss också.
Rätt som det är, enstaka fall eller i vissa linjer, dyker fetisarna upp! Jag tycker de är som de röda i hur de lägger på hullet.
Och numera försöker jag även avla på "normal-hull" i min avel!
Inte feta inte, men inte för magra heller, och inte för små och inte för stora…
Det blir fler och fler aspekter att ta in, ju längre jag håller på. Ren färgavel får backa hela tiden, i prioritering… Fast jag försöker hålla färgen också…