Tammus-frågor
hej jag undrar hur stor den svenska tammusen blir när den är vuxen?hur stor är svansen och hur stor är kroppen? kanske det är nån som har en bild? (gärna en bild där den håller musen i handen)

Ett tips är att titta runt här på Mus i fokus för här finns det otroligt många fina bilder på både svenska och engelska möss 

Där har du lite info om tammusen! Under kategorin "Om tammusen" står det lite om vikt och längd. Det är svenska musföreningens (svemus) hemsida!
Annars råder jag dig att kika igenom artiklarna som finns här på mus.ifokus.
Möss kan vara väldigt olika i storlek. Min första hane var nästan en decimeter i kroppen medan minsta honan jag har nu kanske bara är en 6 cm. Om jag orkar kan jag ju fota mina olika möss bredvid ett tändstickspaket. Men det är svårt att få någon uppfattning om deras storlek. Dyk upp på utställningen istället! Där kommer det finnas alla mäjliga sorters möss! :D
Det finns en jättetrevlig sida om musfärger där det finns väldigt mkt musbilder som jag vill länka till dig men hittar den inte. Återkommer!
Älskar mina stora små vänner..

Hittade en gammal bild i en tråd jag skrivit förut. Det är två svensktypade möss bredvid en vanlig läskkork:
Som du ser är honan mkt mindre. Men honan jag har hemma är nog ännu lite mindre.

Hittade länken! The Mouse Varieties
Finns mkt fina bilder på den sidan! Man kan även se skillnad på engelska och svenska möss. Men där kallar de alltså engelsktypade för "show type" och svensktypade för "pet type". Det beror ju just på att den svensktypade musen generellt har bättre temperament och även hälsa!

åå tack så jätte mkt!