Att få till olika färger?
Ni som är insatta i genetiken och hur man får till olika färger. Jag är nyfiken på några, hur man avlar med vilka färger etc för att få till en annan.
Hur får man till: (svartögda, korthåriga)
Gula möss?
Fox:ar?
Colorpoint? (eller colorpoint beige, då)
Cream, eller "cream broken"
//Lina
Hej Reverse! Här är en länk till utmärkt bra litteratur att köpa; Eva Johanssons häften om färgavel på mus och musgenetik. Kul att du är intresserad!
Jag rekommenderar häftena varmt! Har de flesta själv.
Jag kan svara, fast jag håller mig på sådan nivå att en femåring förstår, ok?
Du räknar upp några varianter som kräver att du har speciella djur med rätt gener för att kunna få fram speciella varianter.
Gula möss
För att få fram röda/gula möss måste du ha åtminstone en röd/gul mus att avla på. Du kan para den med en choklad, champagne eller dove tan och får då bland annat några röda i kullen eftersom genen som ger färgen dominant yellow, A(y), är dominant.
Fox
En "riktig" fox är en tan med dubbla anlag (homozygot) för chinchilla, a(t)c(ch)c(ch). Chinchilla påverkar färgen genom att inte tillåta rött att visa sig. Så en agouti tan med dubbla anlag för chinchilla får fenotypen silver agouti fox, dvs CHINCHILLA! Genotypen är Aa(t)c(ch)c(ch).
Chinchillagenen är recessiv så för att få fram fox behöver du bara para två anlagsbärare (heterozygota) för chinchilla.
Vill du t ex få fram BLACK FOX så kan du para två svarta tan som är anlagsbärare (heterozygota) för chinchilla, a(t)a(t)c(ch)*. Du får då några BLACK FOX, a(t)a(t)c(ch)c(ch) i kullen (samt en drös svart tan).
*C eller c?
Colorpoint
Colorpoint (eller om det stavas colourpoint?) är en speciell variant. Den har på c-lokuset en gen för extreme diluted c(e) och en gen för siamese/himalaya, c(h). För att få fram sådana parar du alltså bone, aac(e)c(e), med siamese, aac(h)c(h) och får en kull med ENBART COLORPOINT!!!
Cream
En korrekt blackeyed cream har genotypen A(y)c(ch)c(ch) ev även A(y)c(ch)c. Du skall alltså få ihop dominant yellow och chinchilla i en mus.
Men det finns även varianter av extreme diluted som får krämaktiga nyanser: bone, coffee, beige etc…
Aha! Suveränt! Jag förstod mer eller mindre…
Ang colorpoint (tror det kvittar med color eller colour, det ena är amerkanskt sätt att skriva det och det andra är engelskt) så vad är bone? Har inte sett eller hört talas om. Känns mest aktuellt med colorpoint, så det är "ingredienser" jag vill ha tag på. ;P Alla de andra intressanta färgerna fanns representerade i de där häftena jag fick länk till också, om jag vill fördjupa mig där. Men det fanns inget om colorpoint, så där behöver jag all hjälp jag kan få!
//Lina
Det häftet är inte klart och jag är tyvärr ingen hejjare på extreme diluted-genen heller…
bone är en svartögd cream-vit
den här borde vara en sådan (eller en ljus colorpoint - svårt att se på så unga möss)
den här sötnosen finns i Norge hos Gnagern - den är nog till salu…
Gah, vad söt! Illa att jag inte har någon möjlighet att åka till Norge.
De här mössen finns verkligen inte nästgårds…
//Lina
Jag hade FEL!!! Den är inte till salu! Det är en hona som i framtiden skall träffa denna kille
Oroa dig inte för det, vi ska nog få hit Gnagern, Linda, eller så får vi åka till henne! Det fixar sig alltid! Det löser sig nog… *sjunger* 
Men vad händer då om man tar någon annan av dessa varianter av extreme diluted förutom bone och en siamese? Det måste vara just en bone? (inte för att det verkade så himla mycket lättare att hitta någon av de andra färgerna då..)
//Lina

Gula möss?
Musvarianten som mest ser gul ut är en som kallas "straw" i finska musstandarden (ostandardiserade): A^y/* b/b d/d P/*. Dvs, en röd mus med chokolad och blå - röd med lilac. b^c/* fungerar också. Att få dom fram, behöver man röd och lilac möss.
Fox:ar?
En riktig fox mus har två chinchilla gen, c^ch/c^ch. För att få fram fox, måste du ha black (eller chocolate, blue, lilac tan) möss och möss som haar c^ch/c^ch. Den bästa för fox avling är "mock chocolate", a/a c^ch/c^ch, som ser ut som dålig svart eller mörkt men "rödlös" choklad). Para black tan x mock chocolate ihop och du får black tan möss som bärar c^ch (de är a^t/a C/c^ch). Para två sådana, och du får några black fox möss.
Colorpoint? (eller colorpoint beige, då)
Colorpoint beige är a/a c^e/c^h. Det vil säga, en svart mus med en extreme dilution och en himayan gen. Para ihop en beige, a/a c^e/c^e* med en siamese seal point a/a c^h/c^h och alla bebisar blir colorpoint beige.
(* som syns vara kallad "cream" i Svemus standarden, ty standarden motsvarar inte vad a/a c^e/c^e ger… Eftersom möss med ganska olika genotypar kallas cream under svenska standarden, var noggrant med vilken cream du köper…)
Cream, eller "cream broken"
Svemus standarden säger att cream är:
- a/a c^e/c^e (beige i finska standarden och i många andra)
- A^y/* c^ch/c^ch ("chinchillated red", cream i finska standarden) <- para silver agouti med röd att få chinchilla-bärande möss. Para två av kullen ihop för att få cream.
- A^y/* c^ch/c (som är mycket ljus, nästan vit med lite gul.) <- Du behöver röd och 'stone'…

#2, "a(t)a(t)c(ch) *C eller c?",
Chinchilla-bärande black tan = a^t/* C/c^ch.
"bone, aac(e)c(e)" -
Enligt svensk standarden är ju a/a c^e/c^e "cream"? Bone är a/a c^e/c, a/a c^e/c^e är beige… Ni syns inte ha någon standard för urgammalt a/a c^e/c -variant…
#3 vad är bone?
Bone är en gammalt färg, som Engelska NMC och många andra musklubbar har i standarden som "cream". Genetiskt är den en svart mus med en extreme dilution gene c^e och en albino gene c. Finska musklubbet ändrade namnet till bone (ben) 1996/97 därför att färgen ser inte alls krämig ut.
Länge sen, före 1930-talet, var 'cream' en "lilac röd", A^y/* b/b d/ dC/* , senare för lite tid var den "chinchilla röd", A^y/* c^ch/c^ch och för över 50 år har engelska uppfödare haft a/a c^ch/c möss under namnet cream. Musvarianten har ändrats, men inte namnen :P
Aj, fasiken… jag kan då inte hålla isär bone och beige… shit… nu blev allt fel… FÖRLÅT!
*rättar* bone=aacc(e)
då ger ju den där parningen (mellan två bone); bone aacc(e), rö vit aacc och beige aac(e)c(e)
Ja, vet du Noddyn… SVEMUS håller på att göra om sin Standard… alla är vi förvirrade…
bone, beige och coffee ska i a f in i den nya standarden (om de inte redan är med?)
Ok, nu blev jag nog rätt förvirrad igen… ¤får läsa igenom några gånger till¤
//Lina
Spelar det förresten roll vilken av honan eller hanen det är som har vilken färg? Måste det vara en siameshane och en bonehona för att få colorpoint eller vice versa eller är det sak samma?
//Lina
haha, den va bra… näe det spelar ingen roll
men beige funkar alltså bättre för att få fram colorpoint… då får du en kull med enbart colorpoint
jag blandade ihop beige och bone… sorry
men varför vill du nu ha colorpoint? har du ens sett någon?
Well, du sa att siameser inte är svartögda, men colorpoint är det och kallas ju också black-eyed siamese. När jag sökt på bilder har jag fått lite tvetydiga budskap. Men något som liknar en siames med svarta ögon är något jag eftersträvar.
Så bone och siames ger inte colorpoint? Bone är ju ruggigt söta oavsett!
//Lina
"Colorpoint
Ögonfärg svart. Helhetsintryck: cream, med svarta pointer. Öronen, nosen, svansen, och tassarna (pointerna) skall vara så svarta som möjligt. Får ej vara skuggad. Kroppsfärgen skall vara cream. Nosteckningen skall täcka nosen och gå mer än halvvägs upp till ögonen. Öronteckning: färgen bör gå ned i pälsen runt öronen."
Japp, det låter som det jag vill uppnå. =)
//Lina
#9: nja inte helt rätt angående cream. De flesta engelska creamarna är nog snarare A(y)-c(ch)c, fast det var kanske det du menade? Chinchillagenen bleker inte svart på det sättet som extreme dilution. Nu var det många år sedan jag höll på med dessa men i kullarna föddes cream, PEW och "stone". "Stone" är säkert A(y)-c(ch)c(ch) då de är klart mörkare än cream. Att som uppfödare av varianten bara "få" creamar har nog mest med "kullning" att göra. "Kullning" = avliva alla ungar med fel färg/-typ osv. Jag har nu påbörjat ett försök med att para mina A(y)-C*-pp med Grodans nya holländska hane A*-c(ch)c(ch). Har jag tur så är han A*-c(ch)c, då hans uppfödare ibland får PEW i sina kullar.

#14: bone c^e/c + siames c^ch/c^ch = colorpoint beige c^e/c^ch & himalayan c^ch/c
# 18:
Engelska musstandarden har cream, som läser ut som musen borde vara (ljus) A^y c^ch/c^ch eller (något mörkt) A^y c^ch/c, men engelksa cream möss är a/a c^e/c (vilken vi kallar bone här…). Alla engelska 'cream' möss som finska uppfödare har köpt till Finland har varit a/a c^e/c, dvs. bone (så var det med de första i 1991, och så har de varit i 2000-talet). Para två ihop och får du pew, bone & beige.
National Mouse Club har inte ändrat namnen av varianted, ty musen är helt annorlunda genetiskt nuförtiden.
Här "stone" är a/a c^ch/c (färger är inte ens ostndardiserad), och A^y/* c^ch/c^ch är ostandardiserad som cream. ("Färgen skall var rik gräddvärgät, liksom pastell gul, utan grå nyanser och sot. Ögon svarta eller röda." - Mörkare än cream i svenska standarden.)
Den sista meningen där fann jag intressant… Värin tulee… *fniss*
skulle vara trevligt att se foton på de olika krämarna…

Bone, SNL (Finska musklubben) / c^e/c (kh black eyed bone hane Rapunzel's Post-Modern Prometheus)
Beige, SNL, c^e/c^e (lh satin beige hona Noddyn Kesäyön Huume)
Straw, SNL, A^y/* b/b d/d C/* (kh strawn hane Noddyn Smaragd, han borde vara lite ljusare)
Cream, SNL, A^y/^ B/* c^ch/^ch P/* eller p/p (texel rö cream hane Carvacasa)
Apricot, SNL, A^y b/b c^ch/c^ch P/* eller p/p (Rapunzel's möss, höger: apricot, vänster: cream)
och red, SNL, A^y/^ C/* P/* (kh hane Noddyn Point of Origin)
apricot & cream ser lite "photoshoppade" ut i färgen…
Men det ska bli sååå spännande med mitt kommande projekt. Jag har nu en A(y)-B*-Cc(ch)-Pp hona som skall paras med en A*-B*-c(ch)c(ch)-P* hane. Tyvärr är hon bara 3 veckor gammal, men den som väntar på något gott…
Åh, Noddyn, vad fint! Skulle du inte kunna göra en artikel om alla de där varianterna med foton, samt även ta med en massa andra c(e) och c(ch) varianter?
ah det där är några av mina favoritfoton som jag brukar gå o glo på då och då. Jag bara äääälskar den citrongula färgen… iiihh

kärlek… sån ska jag föda upp!
En fråga Noddyn, har du något foto på en A-c(ch)c(ch)pp
Den här killen är??? A-c(e)c(ch)ddpp ???
Morakullan´s Fondmus

shit, där blev jag lurad igen… så den där underbara citrongula färgen finns eg inte, den är "konstgjord"??? 
jag menade artikel på svenska… 

Det finns inga helt omöjliga varianter eller bilder som är photoshoppade för att lura någon på Finska musklubbens sidor. Rapunzel kan berätta varför den där photon är photoshoppad när hon kommer hem och har tid att skriva här.
Artikel på svenska? Kanske, efter jag har skrivit alla Artiklar jag bör skriva för Finnmouse's Site / NettiHaisulit. ;)
Vad bra, jag äääälskar den varianten!!!
haha… låter som lååååååångt fram i framtiden… vi vill läsa spännande Artiklar.nu… 

*putt* åt Pimu
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Tack så mkt Pephsii .. va gulligt av dig .. 
putt