"Pratade" mus?
Nu måste jag fråga en sak igen.
En av mössen har en tendens att "prata" när hon klättrar runt på mina axlar. Inte i buren av vad jag märkt, bara utanför klättrandes på någon. Läste nyss om mycoplasma och vart lite orolig att hon kanske har det? Eller så pratar hon bara, jag är inte säker? Pratar dom alls?
Hon låter inte konstigt när hon andas eller så heller. Verkar pigg och glad som hon brukar.

Låter möss kuttrande, tjattrande ed, så är det en form av Rossel. De kan pipa när de blir arga/rädda, men det är det enda ljud man ska höra från dem.
Det är inte helöt sä'llan jag hör folk hävda att dera smöss pratar. De blir arga när jag försöker förklara att musen egentligen är sjuk, du förstår alldeles själv!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Okej, då ska jag få mor min ringa och se med veterinären imorrn, nu minns jag inte namnen på medicinerna jag läste om, vilka var det? Bör alla 3 medicineras? För det smittade väl? 

Ja, det smittar om de är i samma bur. Så alla ska då behandlas samtidigt.
Alla dina möss bör behandlas, även om de inte är i samma bur.
Veterinären sa till mor att vi skulle avvakta några dagar, mer info än så har jag inte fått än, men jag återkommer.
Pratat med mor nu, veterinären sa att vi skulle avvakta och hålla lite koll på dom. Skulle dom bli hängiga eller om dom skulle burra upp sig så skulle vi höra av oss igen. Så dom anses inte som sjuka om dom inte är jättesjuka? Hänger inte med riktigt..

Men det måste ju vara bättre att medicinera innan de är så sjuka att de är nästan döende!
Ring en annan veterinär, kika på länkarna och i trådar här för tips om bra veterinärer där du bor.
Under tiden kan du ge massor av nyttig mat, som gröna ärtor, lax od.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Instämmer med Vattnadal! När det gått så långt att de är uppburrade och hängiga, är det mycket möjligt att det gått för långt, och kan vara svårt att behandla med gott resultat, utan att det istället blir avlivning.
Din mus visar tydliga sjukdomstecken, och ska behandlas därefter.
Bland "bytes-djur", dvs djur som är mat för många andra djur, och som lever i grupper, visar sjuka djur inte sina sjukdomssymtom förrän det gått så långt att de inte kan dölja dem!
Detta troligtvis för att de då snabbt utväljs som "lättfångad" av rovdjur, och även blir utmobbade av flockmedlemmar eftersom de kan dra till sig rovdjur.
Mor ska beställa tid imorrn hos våran veterinär här i stan, men om dom inte kommer göra något så blir det till att ringa någon annan veterinär klinik. Alla 3 har börjat tjattra nu. 
Vad bra att du hugger tag i det här. Heder till dig.
Lycka till! Håller ett par tummar och några mustassar. 
Imorrn bär det av, återkommer när vi kommit hem därifrån!
Veterinären undersökte Saga, det lilla som gick eftersom hon vägrade vara stilla. Vi berättade att hon mest bara brukade tjattra och kuttra lite när hon var uppe ur buren, å klättrade runt på folk eller så. Så hon fick klättra runt på fröken vet en stund och hon pratade på som vanligt. Vet trodde att det bara var lite socialt småprat eftersom hon inte låter konstigt alls när hon andas och ser hur frisk ut som helst. Så det var tydligen ingen fara alls, men hon erkände att hon inte var nån expert på möss och om vi fortfarande var oroliga fick vi nått namn på ett annat ställe i stockholm, kommer inte ihåg vilket, som vi kunde ringa och fråga.
Är det som hon säger tro?

Nope. Möss småpratar inte. De är tysta.
Jag vill föreslå att du vänder dig till någon kunnig veterinär. Om du inte har möjlighet att besöka en duktig veterinär så prova att ringa och rådgöra med en så kanske du kan skriva upp lite osm du kan ta med dig och visa för din lite mindre insatta veterinär. Jag hörde med djurdoktorn i uppsala och fick jättevärdefulla tips om medicinering osv. I stokholm finns det också några duktiga veterinärer.
Här har du en tråd på råttor.ifokus med en massa adresser till veterinärer:
Älskar mina stora små vänner..
Okej, tack. Börjar bli rätt orolig, pälsen börjar bli en smula glanslös och dom sover mycket mer. Får ta och ringa någon kunnig imorrn.

Hoppas du får tag på någon som kan hjälpa dig med dina muslingar.
Tyckte verkligen dom var söta när vi sprang på varann häromdagen hos "vår okunniga veterinär"
Lycka till!

Veterinären är säkerligen kunnig när det gäller andra djur, så jag menade inte att det var wen dålig veterinär. Men som sagt så har de ju inte så ofta så mycket kunskap om de här djuren.
Älskar mina stora små vänner..

Hur går det med dina möss? Kryar dom på sig?
hur går det med mössen?! :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Vi har medicinerat i några dagar, två av dom tror jag har slutat låta, men Saga, som började låta först, låter nästan mer? eller hon tjattrar väldigt när vi ska medicinera. När hon inte vill bli fasthållen så springer hon upp på armen och tjattrar som fasen. Men inget ljud alls när hon andas och så. Antar att det bara är prat. När vi ringde roslagstull eller vad det nu hette, så sa dom att det finns möss som bara pratar utan att vara sjuka alls. Och att vissa möss kan ta efter den pratglada musen utan att det är någon fara. Dom har blivit mycket finare i pälsen och är piggare igen så det går nog bra! 
Dom ska få flytta till ett akvarium nu i veckan också, så dom får stooor plats att leka på. 

Va skönt att höra! 
Honolulu, hur har det gått med lilla Bullen då? Är det helt slut med klieriet nu? 

Bullen är pigg och glad nu. Han ska behandlas en gång till nu på torsdag men sen hoppas jag att han kan räknas som frisk (och håller sig frisk i fortsättningen med…) 
Härligt!