Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 712 ggr
lothus1
0

Dåliga nyheter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har även Tara en tumör i baken. Skall gå till veterinären i nästa vecka och sända lilla tösabiten till Nangjila Gråter Jag börjar fundera på det foder jag sammanställer. Kan det vara det som ger mina möss cancer efter cancer? Skulle behöva en lite äldre tös till min kvarvarande Viska. Är det någon som har en liten ängel att avvara?

Sorg, efter sorg, efter sorg känns det som bara *suckhhhh*

axilur
0

Men usch vad tråkigt! :(

/Anneli

lothus1
0

Ja, det har liksom ingen ände känns det som.

Anett Lindbom
0

Usch vad tråkigt det är med dessa tumörer.. Jag är också nyfiken på det här med foder och om & hur det kan ha kopplingar till tumörer..

lothus1
0

Tyckte jag läste tidigare här, kommer inte ihåg om det var Grodan som skrev inlägget, men där stod det något om foder och cancer. Hittar det inte.

martinc
0

Ush va tråkigt Rynkar på näsan Hon är väldigt fin!

Ja har 3 töser som blev 2 månader igår. Om du vill så kan ja skicka några bilder..

amaira
0

Beklagar, så tråkigt när sånt här händer.

Vad exakt är det i dtt foder, som du tror kan vara så cancerogent, att det gett alla dina möss cancer? Nu är jag nyfiken. Vad ger du dem?

Möss i labb, som testar cancerogena ämnen, utsätts ju för extremt höga doser, rent dessutom, för att man ska kunna säga om ämnet verkligen är cancerogent eller inte.

Hur gamla är/var de (alla alltså) när de fick sina tumörer? Är de släkt eller helt obesläktade? Du har kanske skrivit detta någonstans, men jag har i så fall inte lagt det på minnet… har minne som ett såll, sorry.

Ja, och på en gång … Den där musen du hade som pratade med dig för ett par år sedan, hur gick det sedan med henne?

http://mus.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=fcf70b51-bfff-41d2-9f42-4666dd2a86c9

Blev hon gammal, var hon frisk in i det sista, fortsatte hon prata hela sitt liv, tog någon av de andra mössen över pratandet?

Om något ger cancer på alla möss man har, tror jag snarare på nedsatt immunförsvar av någon anledning, än på maten… Det tråkiga med möss, är ju att de har cancer liggande latent liksom - om man nu hårddrar det. Flertalet har, alltså. Det finns ju också vissa labbstammar som är cancerfria, som jag förstått det.

Fast det här jag skrivit sist, är så som jag uppfattat det, utan att sätta mig noggrannare in i det, så jag kan ha fel.

lothus1
0

Detta har jag i: 

Osötad mysli med alla 4 sädesslagen
Linfrö
Hirs
Kanariefröblandning/parakiblandning
Sesamfrö
Bovete 
Valsade ärtor   
Russin
Torr Royal Canin Indoor 27 
Psyllium

Alfa Alfa

Vetegroddar

Hirs

4 kornskross

Tillägg:

Färska ärtor

Färsk majs

Äpple

Mild fullkornsvälling (för spädbarn)

Leksands Knäcke mellangräddad

Nyponsoppa

Ytterst sällan:

Pasta

Potatis

Jag har säkert glömt nåt mer jag brukar ha i, men om det fattas något vilktig så vore det fint om ni hjälpte mig med det.

lothus1
0

Just ja, Lilith. Hon dog av ålderdom. Det VAR inget fel på henne. Hon var pigg och busig som vilken tös som helst. Hon kunde låta lite sådär mjukt, inte som ett marsvin som jag då hade skrivit. Jag vet att möss inte skall låta, men hon var ju hur pigg och glad i allt.

Man ser när en mus blir gammal. De går mer söligt och gör det mesta i slowmotion eller har jag fel =oO

Sötan blev gammal. Hon gick bort naturligt. Däremot de flesta andra tumörer på olika ställen av sina kroppar. Jag har avlivat dem hos vetten.

Jag har säkert glömt att skriva nåt som vanligt, men fråga om det är nåt du undrar över.

amaira
0

När jag går igenom din lista med musmat, finner jag inget som jag vet kan vara cancerframkallande på något vis. Vissa ingredienser var jag osäker på, men när jag kollat upp dem med visar de sig vara cancer-hämmande på olika vis.

Nu är jag ingen expert på något vis! Men jag har MYCKET svårt för att tro att något i din foderstat skulle ge dina möss cancer. Jag tror helt enkelt inte på det.

Och ja, jag har en fråga som inte fått svar: Hur gamla var mössen? Svarat i år och månader.

"Gammal" är subjektivt.

"Man ser när en mus blir gammal. De går mer söligt och gör det mesta i slowmotion". Javisst, men möss - liksom människor - kan råka ut för denna "ålderdom" vid olika fysiologisk ålder!

En mus kan "bli gammal" och "dö naturligt" vid både ett, två, och tre års ålder, och givetvis allt däremellan!

Och en pigg och frisk mus kan få cancer och "dö onaturligt" vid både ett och två års ålder, och före och efter denna tidsålder.

Så, jag undrar, hur gamla var dina möss när de dog naturligt av ålderdom och när de fick sina tumörer? Frågan har betydelse.

Vd gäller den pratande musen, så låter det härligt. Och intressant också (under förutsättning att "gammal" inte är lika med "för tidigt åldrande").

lothus1
0

Jag kan tyvärr inte komma med exakta åldrar på vissa eftersom de kom till mig utan papper. De jag dock haft/har fått papper på är Vattnadals Freja (A new career in a new town) och Tara.

Tara som nu har en tumör är född 070909 enligt mina papper.

De ensammöss jag tog över under en period var ju redan "gamla" så att säga. De som överlät sina möss till mig kan bättre svara på ålder.

Jag har haft möss som bara dött knall och fall utan någon förvarning. Ena dagen är de jättefina och pigga för att nästa dag ligga döda på burbotten.

Jag är ledsen om du får knapphändig information.

Det är dock skönt att veta att jag ger dem bra mat.

martinc
0

ja hade en mus som dog knall o fall för några veckor sen Rynkar på näsan

kändes extra jobbigt när de kom så oförberett o att han va så pigg dagen innan