Fawn och Röd
Vad är skillnaden på dessa färger? ngn som har bild på osotad röd och en Fawn så jag kan se skillnaden?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

g. Fawn: Ögon röda. Färgen kan beskrivas som den djupaste tanfärgen hos en Svart Tan. (AY-pp, AY-bbpp)
h. Röd: Ögon svarta. Färgen skall vara fylligt röd, djup och gnistrande utan sotning. (AY-)
Titta på ögonen, så är det lätt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ska kika..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Fawn är helt enkelt en rödögd röd. Det är i stort sett enda skillnaden.
Röda ögon kan möss ha p.g.a. två olika gener. Först är det albino-genen c/c som ger röda ögon. Men även genen p/p ger röda ögon, vilket gör att även icke albinos kan vara rödögda.
Medan albinogenen c/c hindrar allt pigment från att "komma fram"/uttryckas/bildas i hårstråna (och ögonen) så har p/p-genen lite andra egenskaper. Den hindrar inte pigmentet, men bleker det istället.
Alla mössens färger bildas av endast två sorters pigment, svart och rött.
p/p-genen (pink-eyed-genen, som är ressesiv och alltså behöver finnas i dubbel upplaga för att genen ska synas hos musen) ger både röda ögon och förändrar det svarta pigmentet så det ser blekare ut. Dove är ju en sådan rödögd svart mus, som får sin färg av p/p-genen.
Däremot påverkas det röda pigmentet väldigt lite (om nästan inte alls) av p/p. Det gör att fawn får röda ögon, men nästan samma röda färg som röd.
Både fawn och röd bildas ju av dominant yellow-genen. A(y).
Röd har alltså anlaget A(y)/*, P/P (Stort P står för "normal-färgade ögon", finns hos alla möss och brukar inte skrivas ut.)
Aldrig A(y)/A(y) - dessa möss med dubbla anlag för rött, dör på sin sjätte dag som foster inne i mamman.
Fawn har A(y)/*, p/p
Dominant yellow-färgen tar bort musens svarta pigment, så enbart det röda blir kvar. En agoutimus (den vilda ursprungsfärgen) har ju varje hårstrå svart med ett rött band.
Sedan är det "polygener", dvs en mängd olika andra gener som samverkar, som bestämmer hur intensiv den röda färgen ska vara.
Den röda färgen kan variera från gul till vackraste gyllene utställningsrött. Vare sig det är en röd, fawn eller agouti. Det är samma gen, som genom selekterad avel kan fås "vacker". Vad som är vackert bestäms alltså av människan och henne standard, och envis avel.
"Golden agouti" är helt enkelt en agouti som har selekterats extra röd i sitt röda band på varje hårstrå. En vacker tan gäller detsamma för, det är polygener som man har att arbeta med för att få intensivare eller blekare tanfärg.
Även sotningen av röda möss bestäms av sådana här polygener. Man behöver avla länge, med enbart icke-sotade ungar att avla vidare på, innan man blir av med sotningen.
Om jag skrivit fel någonstans, får någon kunnigare rätta mig 
Har skrivit lite otydlig, så jag förtydligar. Agouti och dominant yellow är givetvis inte "samma gen". (kan tolkas så när man läser det jag skrivit) Det är två helt olika gener, som ger två helt olika färger.
Likaså så "bleker" p/p-genen inte svart färg, i t.ex. dove, utan (som jag skriver lite längre ner) den ser blekt ut, därför att själva pigmentet har ändrat form och egenskaper en smula.