Massavel på möss
Jag har ofta undrat på hur man skulle kunna stävja massaveln på möss. Dessa dumma grossistföretag som skiter i hur mössen mår. De bara låter mössen yngla av sig. Det blir defekter, sjukdomar, inavel och massa annat tråkigt. Jag fattar att de flesta möss går till reptilmat, men då ska man faan inte sälja mössen som sällskapsdjur!!!
Embla och Luna är från ett sådant företag och båda är nu sjuka. Ja, Embla dog för ett tag sedan som jag skrev tidigare och nu är Luna dålig. Visserligen är hon pigg och springer utan några större problem runt i terrariet, men hon är inte helt återställd än.
Kan man göra nåt eller är det ett önsketänkande???
Man skulle ju kunna försöka få till stånd ett förbud att sälja ormmat som sällskapsdjur i så fall kanske.
Jodå, det går. Men det krävs en oändlig massa tålamod! Genom att erbjuda zooaffärna möss med stamtavla och jobba för att spridainfo om korrekt skötsel och även med en fin och bra bok om tammöss på marknaden skall det nog gå. Vi har redan kommit en bit, flera zooaffärer säljer gärna våra möss med stamtavlor!

Det finns ju en och annan zooaffär här runtomkring så kanske skulle man ta och göra reklam för er uppfödare hos dem. Ge ert nummer, hemsideadress m.m.
Vad tror du om det?

Ja det gäller ju att få zoobutikerna att inse hur otroligt mycket trevligare o friskare möss dom kan erbjuda sina kunder om dom skippar grossisterna.
Tur att vissa zoobutiker har förstått det.

Finns det någon schysst djuraffär i sthlm där man kan hitta friska möss då?

#4 Fördelen med att bo i Stockholm är ju att det finns många uppfödare att handla ifrån.
Eller menade du mest bara allmänt om någon visste sånna zoon som köper möss från privata uppfödare?
#4 Varför inte köpa av en uppfödare?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Att kunna köpa en mus som kommer direkt från en seriös uppfödare i en zooaffär vore ju guld värt. För alla menar jag. Då kan man vara ganska säker på att mössen inte har defekter och insjuknar lätt i diverse åkommor. De har papper!
De två jag köpte från "oseriösa" grossister såg jag hade just den maten tex. som INTE är bra alls för musar! Skitmat rent ut sagt. Ingen direkt näring, fullt med färgade äckliga klumpar m.m. Inte undra på att Lilith åt upp sina bebisar egentligen. Hon saknade viktiga näringsämnen och hon hann ju inte tillgodose sig med min mat innan hon födde.
Det är så roligt att blanda maten själv och se hur god de tycker den är =o)
Det finns så mycket mer jag måste lära mig om möss och det är faktiskt jätteroligt att hitta nya saker om dem hela tiden.
Jag vill bara att oron ska släppa i mig vad gäller skötseln på ett korrekt sätt. Jag är hela tiden ängslig för att inte göra rätt =o/
Eftersom tiden går kommer jag på ev. orsaker till varför det blev som det blev med Embla & Luna, därav drar jag lärdom och erfarenheter.
Kramar till er!