Vår musmamma dog
Ikväll i mina händer dog Lindex. Hade gett henne värme, medicin, mat men ändå. Hennes 8 ungar var födda för två dagar sedan. Lindex bodde med sin syster Panduro och till en början skyddade ju Panduro ungarna och gav dem värme. Men sen…..

Vi hade tur, hoppas vi. Liselotte hade också ungar, ca 3-4 dagar gamla. 7 st. Vi hade tänkt titta igenom båda kullarna nu i helgen - men det blev i förtid. Nu gjorde vi istället så att vi blandade alla ungar åtminstone till i morgon och flyttade in dem i Liselottes bur tillsammans men deras moster Panduro och Liselottes barnflicka Salmiakki. Håll tummarna för inatt!!!!!!! 15 ungar från 2 olika kullar och en mamma med tuttar och två mostrar.

nu kl 03.20 lever ännu del flesta av ungarna. Några är ihjälbitna. Prövar att ta ut alla barnvakter och behålla bara mamman och ungarna.
Jag tror det kan gå. Kanske ska du kulla några av dem, så kullen blir mindre?
Jag har själv satt in två främmande ungar i en annan mammas bur och bo. Det fick bära eller brista, jag bara stoppade ner dem!!
Det var inga som helst problem!! Det var två dagars skillnad där också, men inte så många ungar i kullen, det blev ca 10 tror jag, med dem tillsammans.
Håller tummarna för dig!! Och beklagar dödsfallet, förstås.

Fortfarande många som lever. En från den äldre kullen försvann och två från den yngre försvann. De som är kvar verkar må bra och har mjölk i magen. Skall gå igenom dem lite senare idag.

Vad tråkigt. Hoppas det går bra för dem i alla fall.

Jaaa, nu verkar det funka. Idag 9 ungar kvar, hälften från vardera kullen. Håller fortfarande tummarna för båda kullarna var "efterlängtade" och vi vill behålla de flesta hemma hos oss.

Än så länge kan vi se skillnad på kullarna på storlek - men det lär inte dröja många dagar innan skillnaden blir utspädd. Ok, hur gör man då? Det blir i alla fall ett kärt problem jämfört med alla alternativen.

Jaa, de växer så det knakar.
Va roligt att höra :D

Å så skönt. Tur i oturen då.
Älskar mina stora små vänner..
Nu kommer det att gå bra!
Då återstår problemet, hur gör man då? För att skilja de olika kullarna åt?
Jag har provat med tuschpenna, sån där märkpenna, vattenfast (luktar inte, förstås!), och målat en ring på svansen, runt svansen alltså. Eller en fläck på svansen. Brukar hålla ungefär tre dagar innan den är bortnött.
Det funkar under en kortare period. Till exempel medans deras päls växer ut. För Stjärnvindens, vet jag, brukar klippa i pälsen för att se skillnad.
Sedan har jag köpt en mus (och sett någon mera från samma uppfödare) som haft ett litet runt hål i örat. Så, jag antar att man kan sticka ett litet hål på olika ställen i örat, som öronmärkning.
Men då behöver man ju sterilisera, kanske ha xylocain-salva, och sedan få bort salvan också. Jag har faktiskt ingen aning hur eller om detta är någon bra idé. Har aldrig haft någon tanke på att prova.
Fler idéer någon?
Det finns olika märkningssätt de använder i labb, varav ett är just spritpenna. Man kan skriva nr längs svansen, göra olika tecken eller använda olika färger.
Man kan också använda penna och markera trampdynor efter nr, men det kan vara väldigt knepigt och då måste man verkligen se till att ha en nyckel också, så att man inte glömmer bort vilket nr olika dynor står för osv. Och en markering som inte är lätt att tvätta bort.
Klippa/färga päls är också ett bra och enkelt alternativ, som amaira säger.
Att göra hål i öronen är väldigt svårt och pilligt, + att det ju faktiskt aldrig går bort heller.
Jag skulle rekommendera markeringspenna.
/Anneli
I det här fallet behöver ju bara kullen skiljas, dvs inte själva individerna. Bara så man kan hålla reda på stamtavlorna åt dem. Då är det lite enklare.
Markera trampdynor?
Det låter pilligt. Måla klor kanske? (lika pilligt) Med nagellack? Fast, det gnager de säkert i sig och det ska de ju inte göra.
Hål i öronen är ingen bra idé. Och så lär de väl bli diskade vid utställningar, musen ska ju vara frisk och "hel", tack och lov.
Någonstans läste jag om "klippa tår"
efter särskilt schema. Gällde labbmöss. HU, Hoppas det var något riktigt gammal metodförslag, som aldrig använts.
Axilur! Din avatarbild på Uforia (antar jag?) är så vansinnigt SÖT. 
Kapning av tår har inte gått igenom som godkänd metod i Sverige! Än iaf…
Hihi, ja, visst är hon gullig? 
/Anneli
Ah, men det lättaste då är väl att märka kullarna med varsin färg typ. 
/Anneli

Då det är förbjudet enligt lag att tatuera hundar i öronen utan bedövning tode det samma räknas som djurplågeri på mölss oxå. Misstänker således att det är förbjudet att göra hål i öronen, iom det inte är en burkamrat som gör det, och då är det svårt att vara med och styra övcer vem som ska ha och hur…
Tror på märkpenna tioll pälsen går att klippa i.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
"förbjudet" … det är bra det …

Japp!
Ägnade hela söndagen åt att läsa om djurskydd, i och för sig angående hund, men riktigt intressant. Lördagens neurobiologi var oxå intressant, men lite svårrare och tar längre tid att smälta.
Jag skulle vilja att alla hunduppfödare var medvetna om att det kan ge djurförbud på livstid att själv klippa sporrarna på valpar eller att tvångspara tikar. Då kanske otyget läggs ner, om inte för att man håller med som för att risken finns att de åker dit!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ja, 9 söta små svarta kvar ännu. Hoppas det går bra för Liselotte. Tack för alla bra förslag. Nu målade vi blått under trampdynorna på tassarna på de äldre. Skillnaden mellan storlek/utveckling är ju inte så enorm så om ett par dagar är jag inte säker på om man kan se. Kanske finns en chans att bevaka när de får ögon.
Ser fram emot ännu fler bra märkningsförslag.
Så stamtavlorna blir sådär ungefär….hur man nu gör. Lyckligtvis är de rätt nära släkt ändå, från våra svarta. Skillnaden är vilka som har dina möss, Amaira, 2 steg bakom sig i stamtavlan.
Märka öron med en speciell liten "sax" (Ear puncher) har ju gjorts på möss i många år i lab. Är det förbjudet i Sverige nu?
(bild från http://www.fishersci.com/wps/portal/PRODUCTDETAIL?aid=21423 )
Märkning
(bild från sidan: http://knockout.cwru.edu/services/musfrming.html )

Tuschmarkeringen är redan borta helt trots att det var vattenfast. Bättre förslag till märkning. Jag tar inte hål i öronen!
Den bästa lösningen jag själv kommit fram till är att klippa/raka av päls i mönster på kroppen… Det funkar dock inte på små bebbar…
#20 Nej, det är inte förbjudet i Sverige nu.
/Anneli
Varför förstöra de små söta öronen.. Vad ont det måste göra.. Gjorde ju ont då jag tog hål nr 2 i mina öron *2 hål i varje öra*
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Man kan märka med clips också. Som earpunch fast med ett "örhänge" med nr i. Inte lika effektivt eftersom de lätt fastnar/sliter bort dem. Men dessa metoder används kanske inte utanför labben. Kan inte tänka mig det iallafall.
/Anneli
Jag har som sagt gjort tuschmärken på svansen (vattenfast tusch) och det har kunnat skönjas tre dagar efteråt, i alla fall två, och då har jag gjort om det.
Kanske ett "pillergöra", men sådana märkningar varje dag, tills pälsen kommit så mycket att den går att klippa bort lite av?
Vill man ha kvar kunskapen om vem den andra (första) kullen är (man tar givetvis den som är äldst och märker, för den får ju fortast päls) får man kanske jobba lite för det.
I jämförelse med att "nappa" dem, är det ju inte mycket jobb ändå. Och så blir de ju vana vid hantering på en gång.
Blir glad över att du inte vill göra hål i öronen på dem.