Om man ska skaffa möss...
… vad bör man då veta?
Jag har ju hamster, men jag tycker dessa små busar är så grymt söta :)
Visst, jag kan gå ner till djuraffärn och köpa mig ett par, men det vill jag inte, det känns så impulsaktigt, och dessutom så har de bara vita, och de vill jag inte ha.
Är inte heller intresserad av avel, utan "bara" sällskap.
Kan de bo i en Duna? Och visst är dessa ett flockdjur va?
Ber ätta gärna mer vad man bör tänka på :)

De kan defenitivt bo i en Dunabur. Kan bara medge att de är flockdjur, så minst 2 stycken bör man ha i gruppen. Hanar kan ju vara lite kinkigt att ha i grupp då en del är väldigt revirtänkande men det finns de som kan bo 2 bröder ihop hela livet.
Grejerna man ska ha till dem är precis som hamstrar, alltså hus, leksaker, toarullar, klättersaker och gärna ett hjul som är lite större än de vanliga plasthjulen man köper som är ca 14 cm i diameter. Jag har 20 cm i diameter på mina hjul. Färskmaten är ju de flesta grönsaker och frukter. Torrfoder är det helst att man har *egenkomponerad* blandning av säd, fröer och annat. Annars så rekomenderar jag ett foder som heter Country Mouse som är ett komplett foder.
Jag har förvisso inte tänkt på om det finns en speciell mus blandning på lösvikt till möss, men varför egen komponerad? Vad är den stora skillnaden mellan hamsterblandning och den till möss?
Den innehåller frön o sånt som inte möss ska äta ..
Men finns det färdigblandad som man kan köpa till möss på påse eller lösvikt?
Minns de möss jag hade som liten, de fick ju vanlig hamsterblandning :/

Det finns ett foder som heter Country Mouse som är på 800-gramspåse. Det är ett färdigblandat vettigt foder med väldigt lite onyttiga fröer. Om man ska köpa hamsterfoder på lösvikt till möss, så rekomenderar jag då Dvärghamsterblandning. Den är ju med ytterst lite fröer.
Annars kan du köpa müsli som innehåller alla 4:a sädesslagen :)
#6 "Annars kan du köpa müsli som innehåller alla 4:a sädesslagen :)"
Jaa, och sedan lägga till lite frön, för de bör inte vara helt utan fröna!
Sedan är det väldigt olika på olika möss. En del lägger på hullet i raketfart, där får man vara noga med vad för fröer, och i vilken mängd.
Andra tycks vara svåra att få upp i bra hull, då får man öka mängden från.
Fri tillgång till exempelvis solrosfrön (som faktiskt är "nyttiga") bör nog ingen mus få. Så köper ni färdig blanding, titta vilken andel solrosfrön som är i. En del blandningar har väldigt stor andel.

Haha, jag har nog för mkt frön i mitt foder nu, när jag tänker efer. Det är så lätt hänt när man har en smaling. Man ökar på lite grann omedvetet varje gång man gör nytt foder. Har två tjockisar och en smalis.
Älskar mina stora små vänner..

Jag som brukar blanda i undulatfröblandning i maten till mina möss:)
Jag brukar köpa vanlig gnagarblandning på ICA, och det blandar jag med vanlig naturel musli och så då undulatfröblandning, är det tokigt att blanda så då?
*putt* söker svar på hedbrants fråga 
#9 skulle gärna med vilja veta för jag gör nästan likadant :D

Det beror väl av hur gnagarblandningen ser ut. Möss ska enligt mig inte ha en balndning med pellets i, eller såna där läskiga färghade klumpar. Jag vill ge dem naturlig mat, som jag vet vad är.
Om gnagarblandningen består av säd och fröer av rätt proportioner fungerar den. Annars låter det vettigt att blanda musli (osötad) med undulatfrö och lite parakitfrö som bas.
Min blandning består av säd istället för musli, då jag gör av med mycket, samt fågelfrön av olika sorter, undulat-, duv-, parakit- och papegojblandning, som extra lite linfrö, torkad frukt, nötter od. Lite olika varje gång.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
tack vattanadal för svaret. :)
#12 var precis som om jag själv skrivit det… 
En viktig sak är att människomat - även gryner och fröer - har hög kvalitet och alltid är färskt och fräscht. Detta kan man inte säga om all djurmat. Många gnagarblandningar finns det inte ens tillverkningsdatum eller utgångsdatum på.
Den enda färdiga blandning jag provat som jag tyckte var intressant är Country Mice. Det finns pellets i den, men det är inte höpellets utan vitaminpellets typ… minns ej riktigt nu… den är i a f värd att debattera lite om… startade en tråd om den en gång… men vad jag minns är inte nollan spräckt på den tråden… Country från witte molen

Jag köper Zoomans fullkost på ICA, det är datummärkt. Den maten blandar jag då ut med musli, och ibland undulatfröblandning & ibland parakitblandning, ibland brukar jag köpa sådana där olika GoGreen-saker och blanda i..
Vi har ju en zooaffär(Maja&Pluto) här i stan där det antagligen finns lite mer att välja på men dom är så himla dyr och sedan har jag slutat handla där, jag bojkottar den affären helt numera..
Vi har en till affär(Lyan) men där finns det inte alltid så mycket att välja på men jag går ändå hellre dit en till den andra idiotaffären..
Är det okej att blanda i lite kokos i maten eller blir det alldeles för sött? För jag har för mej att det inte e så mycket socker i kokos.
Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/
jag brukar blanda i naturell kokos i maten… det är nyttigt fett… typ 0% kolhydrater, dvs inget socker!