Utställningen 1:a november!
Ja lördagen den 1 november är det dags för nästa utställning igen!
Hur många kan komma?
Vilka ska ställa ut?
Vilka kan tänka sig att hjälpa till, och på vilket vis?
Hur mångs skulle uppskatta festligheter på kvällen efter utställningen? Skulle det var värt att arrangera?
http://www.svemus.org/sidor/kommande-utstallning.html
Åh skulle jättegärna vilja ställa ut, men mina möss är inte reggade och jag själv är inte medlem i Svemus :/ Damn it!

Låter ju jätte bra, kan jag ju visa både marsvin och möss
.
*suck* Jag som tänkt komma till nästa utställning och visa upp taggisar igen, men den 1 nov ska jag se Jim Jidhed. Undrar om det går att kombinera…?
Jaag kommer !!! .. kvälls träff vore kul .. om de finns möjlighet att sova kvar hos nån .. *thi hi*
Kan man hjälpa till om man inte ska ställa ut möss själv? =)

Mvh Stephanie 

Jag hoppas på att kunna komma den här gången
Får se hur ekonomin ser ut då bara, tåget hinner inte fram så tidigt så jag får ordna med övernattning och grejer för att kunna ta mig dit öht…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#5 självklart kan du hjälpa till även om du inte ställer ut. Kanske vill du vara Handler? En handler ser till att rätt mus kommer upp till domarbordet när dommaren ropar upp att denne vill ha tex S1, S2, S3 och S4. Här betyder S Standard.

Hallå, ingen mer som ska ställa ut den 1 november????
Jo, jag ska faktiskt ställa ut! Ska skicka in reg-papper på Yra, Myra, Lyra, och lilla Tyra Tuss
samt mamma Lara, så får de bli standardbedömda.
Även Björndalens Nikki tänkte jag ställa i standard.
Sedan blir det pet för dessa och några till. Tänkte jag.
kommer .. som sagt .. o ställer ut möss (vilka vet jag inte riktigt än)

Sitter och fyller i anmälningar till utställningen men funderar på måste man ta en blankett för varje klass eller kan man anmäla samma mus till båda klasserna på samma blankett??

#1 Registrera dig och mössen vet jag!
En hälsning till alla som kikar. Det behöver inte vara standardenliga möss för att man ska ställa ut. Det är alltid kul att få en bedömning! Och i Pet finns det säkert många sällskapsmöss där ute som kan kamma hem en titel! :) Och gör de inte det så är inte det nån förlust, liksom. Jag tycker att ni som inte provat förut ska göra det. Det är KUL!
Jag siktar på att komma.
Älskar mina stora små vänner..

Whorra, det är EN blankett per klass och mus. Så om du ställer ut 2 möss i båda klasserna, så är det 4 blanketter. Det står på blanketten också.

Förresten, JA, jag vill gärna ha party!

#13 tackar då vet jag, får skriva om allt då, attans pappers slöseri…blir 8 blanketter…
Festligheter på kvällen låter skoj, hur hade du tänkt då amaira?

Det hade inte varit så dumt med en fest på kvällen, kanske i Halloweentema.

Vi vet inte än. Beror på vad vi gör på höstlovet. Annars kanske någon kan ta dit vandringspokalen. Men om vi kan komma så räknar vi med att ställa ut några på kul.

#17 Ja, vilken toppenidé!

Puttar upp. har ränkat med 4 stycken som ska ställa ut, då har jag inte räknat med mig själv och de 3 möss jag har.
FINFINAVINSTER UTLOVAS.

jag kommer och jag har med 5 st möss

Kul Kent. Ser fram emot att få träffa er igen.
Jag kommer nog komma med mina möss, men det blir nog inte alla dena gång. 
Jag kan hjälpa till med allt möjligt. bara säga till.
Och det skulle vara jätte kul med någon festlighet efteråt
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
www.bjornbackenskaniner.weebly.com
jag har borrelia och har tappat gajsten
vill inte ens gå på utställningen - men jag ska börja med medicin och komemr säkert att må bättre, dessutom har Elin med en mus åt mig, så jag kommer
just nu är jag bara grinig, lättirriterad och trött, tycker allt är pest och vill bara "slippa undan allt"
när det gäller sjukdom är jag som en hel karl! Gnäller som en rostig spik så fort det känns lite illa…
Bläh

Amaira, borelia är inte kul att ha. Man känner sig inte alls glad eller pigg.
Funderar på att testa mig för det så jag vet om jag kan ha det.
Hoppas att du piggnar till lite inför utställningen, Amaira. Du har ju "hela" 3 veckor på dig.
Jag kommer! Följer med Vattnadal som fixar å donar till mej, allt det här med möss är nytt för mig (har såå mycket att lära). Tar nog med mig tre av mina fyra möss.. Ska verkligen bli skoj!

Då är det 8 hitintills med mig som ska ställa ut härifrån Mus.iFokus.
Jag ska försöka försöka att komma men kan tänka mig att båtjäkeln kommer kosta mega massa pengar runt halloween…

Med dagtur hit från Åbo på fredagen och natturen tillbaka på lördagen med 2 måltider hit och 1 måltid och 1 B2-hytt på vägen hem skulle det bli ca 1400 kronor om du åker med Viking Line, Thiah.
Jag ska försöka komma. Måste bara komma ihåg att skicka in regpapper och medlemsavgift. När jag nu ska ha råd med det… Men det blir minst en mus som ska ställas ut isf, kanske två.
SwilMer, vi skulle ju faktiskt kunna åka tillsammans om båda ska dit. 
/Anneli

Jag kommer, dömer Pet och ställer i standard. Tar med grannen och Terato (Visst ska du med?)ner, och förhoppningsvis snor vi med nån 08:a upp!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#29 vore skitbra om det inte var för grejern att jag åker från helsingfors…. Men borde kunna fixa så jag tar lite semester och stannar hos föräldrarna några dagar…. Mamma blir glad Maken ledsen :D
Jag kommer att vara där som stöd ;-) … Jag ska nämligen premiärdöma långhårsmarsvin i samma lokal!
#30 axilur, det tycker jag absolut vi ska göra 
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner

#32 om du skulle åka från Helsingfors så blir det ju lite dyrare plus att du får åka på torsdagen hit och lördagen hem. Kollade inte upp priset den turen som också är med Viking Line.
Med båda alternativen så blir det sovplats hos någon av oss här i Stockholm.
Jag kommer, ställer inte ut någon mus, säljer inga, tar med en hem.
Min ekonomi är inte bra just nu.
Inkomsten från början är låg. Med "pension" beräknad på 80% av de två senaste årens (före pension alltså) årsinkomst, som p.g.a. sjukskrivning var 80% av grundlönen - så blev det inte mycket kvar. Det lever jag på, ohc det går bra vanligtvis.
Nu har jag haft en del extrautgifter. Och så har jag något jag verkligen verkligen vill - som kostar mig närmare en tusenlapp.
Jag räknade på mössen, vad det skulle kosta mig att ställa ut så som jag tänkte - 400:-, det är nästan en halv tusenlapp. Jag måste prioritera. Vad ger mig mest? Vad får jag ut mest av, i längden?
Utställningsresultat hamnar längst ner i prioriteringslistan. Jag släpper det.
Tycker dessutom det är dyrt med 40:- för de tre första mössen. Det kan man ju tycka vad man vill om, sett ur klubbens synvinkel är det inte dyrt! Sett ur en svag ekonomis synvinkel, blir det för mycket. Sorry.
Jag hade tänkt ställa ut dem i två grupper, champagne-argente, och chocolate/tan. Sju i standard och nio i pet.
Det är som uppfödnings- och avels-grupper jag hade velat ha bedömningen. Men jag väljer något annat för pengarna.
Detta "annat" kommer aldrig tillbaka. Musutställningar kommer det flera av, om klubben håller in i framtiden. Gör den inte det, är det i alla fall inte JAG (ensam) som kan rädda den, det är inte MIG det beror på. Och skulle det vara, vill jag inte vara med, det skulle vara alldeles för tungt att bära, jag är utmattad redan före.

Vi har bestämt oss för att inte åka bort - så det blir utställning. Får se vilka vi ställer ut. Detdär med grupper uppfödnings eller avelsgrupper låter kul men vi får se vilka som är gravida osv. I alla fall tar vi med pokalen dit ;).
#35 jag har ju turen att mamma och pappa bor i sthlm så jag har garanterad sovplats men tack så mkt för att du erbjöd dig(er..) :D

#31 Ja, jag följer givetvis med! :)
#36 Jag är bara väldigt glad om du kommer, Ann- Mari! Och nej, utställningarna kan definitivt inte hänga på att en person ställer ut eller inte.
Jag kommer att ställa tre, kanske fyra möss.
.. jag ställer jag ut mellan 2-4 möss ..

Jag ställer i St, då jag dömer pet.
Hoppas du hinner krya på dig lite, min allra bästa mustant! Du ska ha med möss oxå, om vi ska byta lite!
Stor kram på er alla till vi ses, störst till Anne-Marie!
MVH Elin

Vilken lycka det är att se att det kommer folk och ställer ut. Vill dock ha fler utställare. Det kommer bli jättekul.

VI KOMMER DESSUTOM ATT DELA UT PRIS TILL ÅRETS DIAMANTMUS 2007 DENNA DAG.
Det går till Häxans Helgulf som får äran att inneha titeln för 2007. många andra priser delas ut som till Årets Uppfödare med mera.
Vem är uställningsansvarig?

Mvh Stephanie 

Det är Anna Nilsson som är det. Det är även till henne man skickar anmlningarna till. Allt står på SVEMUS hemsida.
Jaha …
här kikar labila amaira in igen … suckar …
Är inte precis piggast i världen, och har svårt med humöret
, men har i alla fall anmält två möss i standard och tre i pet. Är alltid kul att vara med på en liten hörna, när jag ändå kommer att vara där.
Nä, jag har inte råd, men det får bli så ändå.
Ska bli härligt att se er igen!!!!!!!!!! Då blir jag säkert "go o gla" igen, om jag inte blitt det förr. 
Nu är jag mest bara trött.

Tänk på att du får ju träffa minst tre av dina uppfödda möss igen, efter ca 1 månads uppehåll. De är alla så goa. "Släpper" inte Zpider för allt vad tyget håller.
hon är ju min lilla pussgurka som vill sitta i nacken och mysa.
Härligt att höra, Anna! Du ÄR ju så go med dina möss!!!!!!!!! Ett nöje att låta dem få flytta hem till dig, du tar verkligen fram deras bästa sidor.

Tackar, Ann-Marie. Det är kul att få hem möss som man vet har fått en bra start i livet hos uppfödaren som hos dig. Du har så underbart goa möss, Ann-Marie. Det trots att de 2 små väcker mig till och från på tidiga morgontimmarna, de står på sängbordet precis vid min huvudända.

Å, vad underbart!

Jag kommer också
Tänker ställa 3 i pet och 1 i både pet och standard.

Kom på att det är hög tid att anmäla nu!

Puttar upp så att ingen glömmer bort att anmäla sina små och urgulliga möss till utställningen.

Gosh, jag hatar att vara ute i sista stund såhär. Förstår inte varför jag gör det varje gång!
Letar som en idiot efter alla papper och hittar just nu inga alls eller fel papper!
Om mina snälla uppfödare hinner med att ge mig regnummer och grejs till Lilith och Semla så anmäler jag dem. Men har ingen aning om var jag har Pippis regnummer. Har bara kullregpapprena här men inga regnummer. Kocko i huvet känner jag mig just nu!

Men visst har vi till 20:e på oss att anmäla?
Jag ska se hur många jag tar mig råd att ställa nu, tänkte jag… Lättare när man bara har en klass att välja på oxå, då jag dömer den ena.
MVH Elin

Ser nu att sista anmälningsdag är den 20 oktober! Piiuuhh!

Och att möss som ställs i Pet class inte behöver vara reggade? Då kan jag ju anmäla Pippi med! :)
Vad bra att det ordnat sig Terato! Har PM:at dig Liliths (Björndalens Fragancia) uppgifter i alla fall. 

Har oxå pm:at, och nu måste jag äta, glömde lunchen, igen. Skyller på feber…
MVH Elin

Gud vilken tur att ni är så snälla! :)
Nu har jag anmält Lilith och Semla i Standard och Pippi, Lilith och Semla i Pet class. Allt är betalat och klart. Vågar inte anmäla grabben eftersom han förmodligen blir diskad pga. sin knöl.
Ja, feber är inte kul. Undrar om jag har det också? Eller så är jag kanske bara lite stressad.
Längtar som en tok till utställningen iaf! :)

Nu råkar jag veta att vi är 3(4) från Mus.iFokus som anmält sina möss av totalt 7 personer. Den inom parentes är min sambo som är med via mig. Sedan förutom oss 2 så är det Amaira och Terato som anmält sina möss. Vet att Kent och KerstinL ska anmäla sin 5 möss senast måndag i Kents ägarnamn. tills idag är det 12 anmälda i Standardklassen och 19 i MinnesPetklassen.
Vet att du ska anmäla, Elin. Ska du också anmäla, Pimu?
KOM IGEN, KOM IGEN, ANMÄL ERA MÖSS OCH HA KUL PÅ UTSTÄLLNINGEN.
Japp .. har nu anmält 2 möss i pet-klass .. 

Kul att du ställer ut Pimu. Ju fler vi är, dessto roligare blir det.

Jag tycker att det är roligt att ställa ut i standard också, även om jag vet att jag inte har några vinnande standardmöss. Ser det som ett perfekt sätt att lära sig hur de ska se ut enligt standarden! Sen är det även kul att veta vad som är bra med musen!
Ville bara säga det. Man ska defintitivt inte skämmas för att ställa ut möss i standard bara för att de inte är så standardavlade! Man kan ju få en överraskning också! :)
Jag är tyvärr av den åsikten att man inte skall ställa ut djur i Standard som inget har där att göra. Det är absolut inget intressant att som domare bedöma djur som får dåligt betyg. Hur ska man veta sådant innan? Genom att först ställa i Pet Class, eller helt enkelt höra sig för med duktigt musfolk innan om musen platsar i Standard.
När jag säljer möss brukar jag faktiskt säga om det är lämpliga för Standard eller ej och då vet köparen detta.

Men jag anser att när det är så få personer som ställer ut så kan det inte skada att fylla upp platserna.
Vad som är intressant för dig som domare är inte samma sak som vad som är interessant för mig som musägare.
Fast egentligen så anmäler jag bara för svemus skull men jag ska skita i det i fortsättningen..

När jag hade möss som inte passade i standarden, så ställde jag inte ut i den. Men vanligtvis så ställer jag ut i båda klasserna även om någon mus egentligen inte passar i standarden. Vill bidra lite till SVEMUS utöver mitt engangemang.
Vissa gånger så skiter jag i vad domaren säger om min mus passar i standarden eller inte och ställer ut i den iallafall.

Jag tycker bestämt att folk ska få ställa ut i standard även om mössen inte kanske platsar där. Man måste ju få lärta sig vad det är som gör att den musen inte platsar där, för att veta vilka man ska ställa ut.
Har man en mus som aldrig får mer än 70 p kanske den inte ska ställas ut mer, men olika domare tycker olika oxå… Minns när vi had een finsk domare här tex… En mus som tidigare fått över 80 p kunde då hamna under 50.
MVH Elin
#66. "Fast egentligen så anmäler jag bara för svemus skull men jag ska skita i det i fortsättningen.."
Sådär känner jag också, när policyn är så. Hur ÄR policyn egentligen?
Jag vet fler jag talat med, som sagt att de skulle vara mera MED, om Svemus mera gick in för att "fånga upp" oss medlemmar där vi STÅR, liksom.
Sedan kan det hela få utvecklas med oss.
Hur många standardmöss har vi i Sverige? Hur många föder upp färgavlade möss?
Och Grodan, det kanske är dags för dig att förflytta dig mer utomlands, både som domare och utställare? Du är liksom på en annan nivå än resten av mussverige. Vi ligger sådär 15 år efter…
Elin har också kunskaper, men föder mer "blandfärger" och går absolut mer på temperament än färg, så …
Det här har jag pratat om förut. Och - vill svemus ha utställare, eller vill svemus inte det? Stöt för guds skull inte bort oss!!!
Skräm inte iväg oss - om det nu förstås inte är syftet… Men du grodan, får nog inse att sveriges musavel ser ut som den gör.
Jag själv hade tänkt lägga till Unika till standardanmälan. Men efter dina ord tittade jag en gång till på henne … och nej …
20:- extra till Svemus, vad är det… Det behöver svemus tydligen inte, det är ju ändå småpotatis. Och jag kan själv se hennes brister.
Unika är cinnamon/tan satin kh. Satinglansen är inte så bra på ryggen, dessutom är hon sotad, och alltså ojämn i färgen. Själva tanfärgen är lite för blek och hon har för ljusa tassar.
Unika är ingen färgavlad vare sig cinnamon eller tan, och som satin brister det också. Alltså, ingen standardmus. Och jag ställer henne inte. Hon följer med som Nikkis sällskap (därav tänkte jag ställa henne när hon ändå var med) - men det får vara bra så.
Trist, att jag måste vara noga med att inte visa upp dåliga standardmöss. Tänk om jag missar något själv?
Tänk om jag - oh hemska tanke - är så blåst att jag ställer en DÅLIG standard utan att ens se eller fatta det själv. Vad pinsamt…
#68. Precis Elin! Det har vi pratat om förr, och det var faktiskt en lättnad, att som ny musutställare få höra av dig, att 50 poäng faktiskt är GODKÄNT!!
Grodan! Låt bli att vara standarddomare!!! Lär dig säga NEJ - och ge inte "oss" skulden för våra dåliga möss.

Jag anmälde också möss till standard förra utställningen trots att t.o.m jag som total nybörjare kunde se att dom nog inte skulle gå så bra.
Resonerade precis som flera här att det blir ju några kronor mer till Svemus samt att jag ville se om det jag tyckte stämde överrens med vad dom fick för bedömning.
Tänker fortsätta att anmäla nya möss i standard av samma orsaker och jag hoppas att jag inte varken nu eller i framtiden behöver "skämmas" över det…
Jag hade anmält två möss i Pet Class också, dom fick AB i pris, några pga Ej påverbara orsaker annat pga Tillfällig kondition.
Jag kommer även på denna utställning att ställa ut dessa möss, skulle jag ha struntat i att anmäla dom istället?
Har dom i Pet Class att göra när dom har fått AB pris?
Jag hade (och har) även anmält en tjock mus, har tjocka möss i någon klass att göra?
Jag tycker att det var trevligt att åka på musutställning just för att jag (iallafall hittills) har känt att det inte gör något att jag kommer med "ej perfekta" möss.
Hoppas att det kommer att vara så i framtiden också…

#70 En liten *köttbulle* till mus är mysigt tycker jag. Den kan faktiskt få något Hederspris utöver ett AB eller liknande. Det kan vara så att även om den är lite rund, så kan faktiskt domaren gilla den och den visar upp sin fina sida just den dagen.
Jag har haft några *icke perfekta* möss i mina dagar, men jag har älskat dem lika mycket som de andra.

Tjockisar bedömer jag lite olika, vissa färger blir tjockla, de kan få vara rundare när de blir äldre osv. Fast det hänger ju på om de är lite runda, eller så tjocka att de mår dåligt av det. En mus som är så tjock att den lider får inte ett AB heller. En hyfsat överviktig kan dras ner till ett B, och riktigt illa, så att den lider, så blir det ett C.
Ingen ställer väl uit en mus de själva tycker känns mindre frisk på något vis. Vissa kanske ställer ut möss med oihyra eller annat som de inte ser själva. Då är det ju toppen att de får lära sig något, och vet till nästa gång.
Jag skrev en artikel en gång, om det där med möss och utställning, vilka möss men anmäler, vilka man lämnar hemma på morgonenj man åker, dvs stryker ur programmet. Kanske kan det vara bra för folk att läsa innan den 1:a igen. Hittar man tex ett sår på en hane som bor med bröderna, kanske de ska delas på och den bitne stanna hemma.
Jag tycker att alla ska våga ställa ut, och lära sig massor, så att de blir duktigare på möss.
MVH Elin

För att som vanliogt vara ute i god tid
har hag precis anmält 10 möss i standard åt mig, samt en i standard och 3 i pet åt grannen.
Är lite sugen på att köra uppfödargrupper oxå, skulle kunna ha 3, fast då blir en med 2 lh och en kh, så det blir nog bara 2…
Nu ska jag käka nybakt limpa!
MVH Elin

Här vet man att det kommer bli typ 25 möss i MinnesPetklassen och 35 i Standardklassen. Minst 15 personer kommer vi att vara på plats.
Tänk HALLOWEEN när ni ska åka för det kanske blir lite trick or treat för utställarna.

Hoppas mina anmälningar kom fram, för jag fick ingen bekräftelse på det, och min mail har hamnat i Annas junk förr…
MVH Elin
Synd att tiden har gått ut för att anmäla flera möss .. var så inne på att fixa skjuss innan jag riktigt började tänka vilka jag skulle ställa ut .. *suck* 

Elin, dina möss är inne i listan hos Anna. Du står med på utställarlistan i Standarden.
Kommer inte ställa ut. men kommer och tittar på 
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
Kan man inte ställa ut sina halvfula möss blir det ju bara en kamp för eliten, vilket vore helt ointressant för mig. Jag skulle slopa utställningstankar överhuvudtaget, och antagligen gå ur klubben också. För vad ska ni med mig till i sådana fall, menar jag?
/Anneli
Mmm, precis Axilur. Men jag tror inte du behöver oroa dig.
Det var bara grodan som sa sin åsikt, baserad på att hon inte gillar att döma standard. Det behöver hon ju inte göra.
Jag tror inte det finns någon annan som delar hennes åsikt helt och fullt. Och klubben är till för OSS, vi som är medlemmar.
Och så läste jag "halvfulla" möss …
vilken halloween … ![]()
Precis. Sa bara min åsikt och hur jag skulle reagera om Grodan fick bestämma.
Hahaha, halvfulla! Jag undrar hur det skulle se ut, jag!
/Anneli
Spännande. Det kanske är en nyhet för er alla att samtliga Standarddomare har uttryckt det jag skrev ovan i #65, fast eventuellt på ett bättre sätt än jag.
Gud så tråkigt!
/Anneli

#65 och 82. Som jag fattade det finska systemet var att det finns en besiktningsklass innan man ställer ut musen i standard. Tycker att det låter bra. Då kan man få en recension på sin mus utan att tävla.
#82. ja men, då vet jag. Och skippar standardutställningar i fortsättningen. Jag reggar ju inte heller möss så gärna. Tycker det är ett himla blankettskrivande. Men då slipper jag det helt och hållet i framtiden. Och varför ska jag då vara medlem… ??? egentligen? Säger faktiskt som axilur…
Trist.

Näää, jag vill ju att Svemus ska vara en förening dit jag kan komma på utställning med mina halvfula/ej perfekta möss och ställa ut dom i vilken klass jag vill utan att någon tycker att det är fel
Som jag skrev i #70 om vissa möss inte platsar i standard ska vi även börja fundera vilka som platsar eller inte platsar i pet class
Om det skulle finnas en besiktningsklass är ju ändå en domare tvungen att kika på "mina fula möss", då kan jag väl lika gärna få betala 40 spänn/st till Svemus och ställa ut dom i Standard?

82 och 85! So What! Man kan ju vara vänner och ha helt olika åsikter utan att hymla med sina åsikter eller hur. Leve den fria diskussionen. Gränsen går väl senast när man tar med sig baseballträn för att puckla på varann efter utställningarna.
Eller Vendela ställer ut vilka hon vill i vilken klass hon vill, hon har förstått skillnaden. Men riktigt bra standardmöss har vi ju inte att ställa så det blir några vi vill ha recenserade. Och Jag kan gärna ha Grodan som domare och hon får tänka vad hon vill, det stör inte vårt projekt.
Förstår inte dethär, alla ställer väl ut sina finaste möss - det är bara så fina vi har i Sverige.
Besiktningsklass är lite som rekryteringsklasser inom idrotter.

# 87 - Jättebra sagt, TantSelma!
Är inte mycket för basebollträn
men har en massa åsikter - även jag.

Kram alla.
-Skrev i fel tråd-
Om de behövs nå hjälp me något .. så kommer jag att vara på plats 8.30 - 9.00 tiden .. åker me "domaren" i marsvinsutställningen (min granne, som bor mittimot mig .. *thi hi*) för dom har samling då ..
Vad gäller Pet Class så passar ALLA möss i den klassen! I Pet Class bedöms temperament, hälsa, kondition och skötsel, vilket faktiskt är det viktigaste. Det är självklart inte skoj att få Underkänd (C) på sin mus - men det brukar ofta vara något man kan åtgärda då. Vanligaste betyget är B och AB. B står för Godkänd och AB står för Bra. A står för Utmärkt.
I Standard bedöms typ, färg, teckning och hårlag - dvs utseende. För att ställa ut i Standard är det bra om man läst igenom SVEMUS Standard, vilken utgör grunden för hur domarna dömer mössen. SVEMUS Standard är väl genomarbetad och nästan alla varianter är tillåtna att ställa ut. (Är de inte med i Standarden idag så är de säkert på väg in… )
När man tittar på foton här på mus-ifokus så är det ganska många möss som platsar i Standard, så det finns absolut ingen anledning till att tro att jag syftade på någon speciell när jag skrev min åsikt. Jag är inte sådan, det är inte intressant för mig att kasta skit direkt eller indirekt på någon eller dennes djur.
Vad jag som Standarddomare - och flera andra med mig - vill och önskar se kan jag väl få uttrycka utan att det blir gnäll. Jag är inte personifierad SVEMUS, mina åsikter är mina. SVEMUS är en klubb för sina medlemmar. Jag råkar visserligen ha varit medlem i SVEMUS i 20 år snart, men det är en annan sak…
Det finns flera Artiklar om mössens utseende (typ, färg, teckning och hårlag) samt hur du lyckats på utställningar. Eva Johansson har skrivit flera häften om hur man avlar fram snygga möss. Så jag tror inte att det är helt torka på hur man avlar fram möss som kan få höga poäng i Standard.

Måste bara undra en sak, då jag vet mer än en som vill. Tas efteranmälningar mot på plats, för att öka på antalet anmälda, som ju inte var så stort?
25 i pet är lite ynkligt tycker jag!
MVH Elin
#87 Vi är ju vänner?
#92 Det är ju klart att dina åsikter är dina, och bara dina. Men är man redan osäker på om man ska ställa ut alls eller inte, hur man ska ställa ut, vilka, vad, vart och hela baletten blir det inte lika roligt längre när man läser det där. Det kändes lite bortstötande. Helt enkelt. Bara. Inget tjafs.
Vad vill ni då, Standarddomare? Med just Standard, menar jag. Blir det inte en "elitkamp" för uppfödarna, typ? Eller är det fler möss än man tror som platsar i Standard? Ska man bedömma det i Pet Class först alltså? Ska jag skippa Standard nu när jag inte vet om mina möss duger, och bara köra på Pet Class istället? Ska ni avla fram snygga Standardmöss istället för att bedöma efter den nivån vi har på mössen nu? Igen då, blir inte det en "elitkamp" för uppfödarna?
Bara undrar och försöker förstå, alltså. 
/Anneli
Kan mina feigsar få bra betyg i Pet Class, trots att de är just fegisar? Ena klamrar sig fast vid handen och ligger stilla för att hon inte vågar annat, liksom. Om det ger världens minuspoäng är det kanske onödigt att ta med dem öht p.g.a rädslan, tänker jag. 
/Anneli
#93 - Det är 42 st anmälda i standard och jag börjar döma efter jag dömt långhårsmarsvin (26st) och haft lunch. Jag tror att det blir lite tight att hinna mer fler anmälningar än så. Men Petclass kanske går bra? Hör med utställningsansvariga!
En till fråga: Vad krävs för att få en färg eller teckning standardiserad?
/Anneli
#94 Ja, det var lite bortstötande… (skrev även i #82 om hur jag uttryckte mig) men ibland kan det behövas lite hårdare attityd också, för att ett viktigt budskap skall gå hem, tyvärr…
Mja, i gruppen korthår kan det nog bli så att det blir uppfödarnas elitkamp - för eg så är nog Standard uppfödarnas klass… de som satsar på Standardenliga möss… i övriga grupper däremot som olika hårlag samt tecknade (dutch, broken, even, variegated, capped - obs! finns ej än! - mm) kan nog ganska många zoomöss tävla!
Sedan har vi Teckningsklass. En klass vi inte har så ofta, men som jag gärna dömer. Då tittar man enbart på teckningar (dutch, even, broken, banded mfl) och inte på färg, typ och päls.
#95 Oh, ja. Kanske vinner de t o m?

#96 Oj, jag trodde att Kajsa skulle döma ju… och att det vsar antalet som Anna skrev där uppe som gällde!
Jag dömer Pet, och tar gärna in fler, om det är OK för utställningsansvariga.
MVH Elin
#98 Jag förstår!
Men rädsla är väl inte bra!?
Men då testar jag Pet Class nästa gång! Då kan jag ju samtidigt få höra vad ni tror om Standard! Om inte annat, få höra vad ni tycker om dem bara, det betyder ju väldigt mycket och är bra att veta i framtiden.
/Anneli

Jag tycker som Axilur att det är bra om folk inte känner sig osäkra att ställa ut. Det är väldigt viktigt att ragga folk. Speciellt eftersom det är så få utställare.
Samtidigt har jag förståelse för att domarna tycker det känns lite trist att döma samma dåliga möss gång på gång och ge dem bottenpoäng. Man kanske kunde ha en regel som säger att en mus inte får ställas fler gånger om den fått under en viss poäng?
Men jag tycker fortfarande att det är ett bra sätt att lära sig på att få ställa ut i standard. Jag vill gärna ställa ut alla mina möss åtminstone en gång. De som det går bra för kan fortsätta ställas. De som det går mindre bra för har jag inget intresse av att fortsätta ställa.
Men jag tycker det är viktigt att behålla en lättsam stämning. För den sakens skull kan det kanske vara värt att ibland få döma lite dåliga möss.
Jag överreagerade. Men som sagt, kanske även det behövs ibland för att det ska gå fram? Nu vet vi ju alla var alla står! Och ingen skada skedd i det! :)
#101. "Man kanske kunde ha en regel som säger att en mus inte får ställas fler gånger om den fått under en viss poäng?"
Det håller jag med om!
Jag håller också med om, att det finns ganska många möss i standardutställningarna, som kanske inte helt platsar där.
Det är inte DET jag "protesterar" emot. Det är bemötandet av medlemmarna.
Och Grodan, var gärna tydlig - behöver man vara hård?
Ja, jag vet, jag "svarar med hårdhet" när du är "hård", kanske inte det bästa, det blir lätt krock då istället för diskussion. Men jag vill säga att du inte varit konsekvent! Och inte heller tydlig, om man ser det över lite tid, nåt år kanske.
Du har inför andra utställningar skrivit: "Ställ ut!!! Låt oss se vad du HAR! Du kanske har bättre än du tror!" Sedan har du blivit besviken när mössen inte varit bättre än de är. Och så har allt vänt: Ställ INTE ut, dina möss kan vara dåliga."
Det är säkerligen inte så du menat det, men det uppfattas lätt så. JAG uppfattar det så. Och du kan vara MYCKET hård, när du sätter den sidan till, Grodan. Man är TVÅ i alla diskussioner (eller relationer), det finns alltid TVÅ sidor.
Jag blir "knepig" när jag upplever "ensidighet" från andra. Då svarar jag nog med att bli "ensidigt rabiat".
Det är MIN brist, som jag får jobba med. Förlåt.

/Anneli
#102 Jag har jobbat ganska hårt med att vara tydlig i många år, men på forum är missförstånd vanligt… och det är nog inte ovanligt att mina ord tolkas som "hårda" när jag bara skriver korrekt svenska utan lull lull. 
Nä, jag tycker inte att jag är inkonsekvent. Jag tycker att alla möss skall ställas i Pet Class, att folk ska våga ställa ut möss i Pet Class och inte vara rädda för dålig kritik - det är inget personligt och ingen ser ner på dig för det!
Däremot tycker jag att Standard kräver lite mer kunskap av utställaren. Visst vill jag se massa fina möss och jag vet också att det finns en hel del fina möss där ute som platsar i Standard - det är DEM jag vill se på utställning.

Jag vet att jag har minst 1 standardmus här hemma. Det är min lilla SMP1:a Björndalens Carmencita som dessutom är en SilverPet numera.
#95. "Kan mina feigsar få bra betyg i Pet Class, trots att de är just fegisar? Ena klamrar sig fast vid handen och ligger stilla för att hon inte vågar annat, liksom."
Oj, glömt att svara dig. Jag tror att det knappast är något problem! Sitter den stilla i handen, är det ett plus! Det är när den börjar springa upp på armen och inte kan vara still, som det blir sämre betyg.

Finns det någon som har tid och ork att få tag på utställningsansvarfiga och kolla om det är OK med efteranmälningar i pet? Jag som dömer är för, och jag vet att både Terato och Pimu uttryckt önskan att anmäla fler. Om det bara hinns gå ut med att det är OK, omd et är OK, kanske det blir fler.
#95 Jag gillar lugna möss, som inte ska springa runt och kolla på allt. När de sitter i hannden bör de kunna fatta att jag vill ha kontakt, i alla fall en liten stund. Hellre löite nervös och stilla, än galet springig!
MVH Elin

Jag vet att programmen är både färdiga och utskrivna, men kan höra med Anna Nilsson-Mattisson idag för hon ska hämta grejer till utställningen hos mig vid 11-tiden.

Det handlar ionte om att få in fler möss i programmet, utan om det går att få anmäla några extra på plats, typ direkt på morgonen där. Enligt Anna N ska vi ta det med Eva L. Finns det någon som hinner med det idag, och kan meddela folk här, samt på svemus sida, så kan medlemmarna anmäla nån till, om de får, eller låta bli om de inte får.
MVH Elin

NI SOM VILL EFTERANMÄLA ERA MÖSS TILL MINNESPETKLASSEN KAN GÖRA DET PÅ PLATS. KOM I TID, STARTEN GÅR VID 10:00-10:15.

Underbart! :)

Vilken tid tror ni att utställningen kommer att vara klar?

Jaha, då var alla burkar klara, fattas bara gurka, möss och lock, sen ska de ner i väskor. Ska göra frukostmackor nu, så det bara är packa möss och klä på mig imorrn. Visstja, jag torde vara utklädd oxå, när jag inte orkat pynta burrarna. Måste fixa det oxå!!!
Håller en tumme att jag inte glömmer nåt viktigt imorrn. Hoppas att alla möss som ska med blir med, och att det går bra att köra ner.
Kliver upp halv fem imorrn, så nu ska jag försöka varva ner och natta mig. Ses imorrn allihopa!
#112 Väldigt svårt att säga, Tomas börjar döma stendard sent (efter lunch, så vi är säkert där till 16, eller efter, eller före…
MVH Elin