Veterinärbesök idag
Ikväll ska jag till Din veterinär i Märsta för en genomgång av mössen. Ska Karma ha en kull här så småningom vill jag inte ha råkat missa Rossel eller dyl.
Den nya musen kan låta lite märkligt ibland har jag hört, så nu är det dags. De andra två är pigga, klara och fräscha, men jag tar med dem och ser till att de också blir undersökta. Räknar med Baytril (hur 17 uttalas det??). Och efteråt blir det lax och ärtor för fulla muggar.
Wish me luck!
/Anneli
Lyycka till :D

Baytril uttalas precis som engelskans Bay och ordet tril sammanslaget.
Härligt med en sådan seriös ägare!

Ja, verkligen.
Trist när det ska låtas. Fråga om kombinationsbehandlingar också tycker jag! Jag har fått väldigt lyckat resultat här hemma(visserligen på råtta) när jag fick baytril utskrivet tillsammans med ronaxan. Det ska tydligen vara bra mot Rossel. Men självklart handlar det ju om vilka bakterier det handlar om. Vi gjorde ingen odling utan körde bara på. Men som sagt.. Det har tydligen ofta gett bra resultat.
Älskar mina stora små vänner..
Veterinären i Märsta är lugn och intresserad av råttor och möss. Verkar vara kunnig på det området.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Det låter skitbra!
Tack för alla svar!
Veterinären sa att eftersom det inte låter om Karma och Uforia, och inte har låtit om någon annan burkamrat till "namnlös" tidigare så handlar det antagligen om en förträngning i hennes luftkanaler.
Hon tyckte de hade sån väldans fin glans i pälsen, plus att precis när hon frågade om de äter bra satte sig både Karma och Uforia med ett varsitt havregryn i tassarna och smaskade helt obesvärat, så ja, det gör dem.
Men vi kör på Baytril i tre veckor och ser vad som händer! Även kvittermusen är jättepigg i övrigt, så jag vill ju helst inte behöva ta bort henne. Fast skulle det visa sig att hon har kronisk mycoplasma och smittar de andra, så finns det ju ingen annan utväg än att låta henne vandra över till andra sidan.
Frågan är också om hon kan leva med en förträngning i luftkanalen? Hon är ju som sagt jättepigg och verkar må bra i övrigt. Vad hade ni gjort om ni fick den diagnosen på en mus?
/Anneli
Kvittar väl om hon är pigg och glad och äter och rör sig som hon ska? Eller? =)
Oj, låter som du hittat en vetrinär som KAN något!
Fantastiskt!
(som förstår något om möss, villjag lägga till, givetvis "kan" vetrinärer något, och mycket, men inte altid när det kommer till möss)
"Förträngning i luftkanalen". Intressant!! Kan det vara förklaringen på de "friska" möss, som "pratar" så snällt med sina ägare?
Jag har på min agenda att ringa Roslagstulls Djurklinik och prata med dem om hur de menar, när de sagt att friska möss kan "prata" ibland. Vad man får veta, handlar ju mycket om hur man ställer sina frågor också. Och vad man är ute efter, hur mycket man vill veta.
Om en mus har någon defekt som inte smittar, och inte hämmar livsförmågan och livsglädjen, så ser jag ingen anledning till att inte låta denne få fortsätta leva.
Ja, precis! Det är nog värt att forska vidare på iallafall!
/Anneli

Gud vad intressant! Det skulle verkligen förklara en hel del "pratmöss"!
Man har ju sett många möss som har gjort så men varit jättepigga och glada annars.
Fast sen funderar man ju på vad förträngning i luftkanalen innebär. Jag tänker på astmatiker då. En stressad mus med förträngningar kanske får andnöd? Kan du inte fråga veterinären om det, axilur om du har tid? Nu blev jag väldans nyfiken.
Jo, det kan jag göra. Jag ringer henne ikväll!
/Anneli
En av mina möss är ju också "pratglad" av sig, finns en tråd om det också.. Vi fick baytril efter lite tjat å gnällande och har behandlat i snart en vecka. När vi började behandla så låg dom mest och sov och det var då vi trodde att dom började bli dåliga av tjattrandet, för just då så hade ju dom andra två börjat småprata också. Nu är dom fina i pälsen igen och pigga som dom ska, men pratandet fortsätter, mest bara när dom är uppe ur buren, på lekbordet eller på mig och klättrar. Men eftersom att dom äter, dricker och ser fina ut så har jag svårt att tro att dom är sjuka? När vi ringde Roslagstull sa människan i luren att vissa möss var pratiga och att mössen i samma bur ibland kunde ta efter den snackiga, och att det var ofarligt.
Axilur, vad sa vetten när du ringde? :o
Jag hade tyvärr igen möjlighet att ringa. De har öppet tis, ons och tors, så det blir inte förrän på tisdag jag kommer med svar.
/Anneli
#13 Jag känner igen det där lite. Namnlös börjar tjattra som mest när man bökar med henne. T.ex när jag ska fixera henne och ge Baytrilen, då kvittrar hon nog mer än vanligt. Så jag vet inte, det kanske är som Terato sa, något som liknar astma som blir värre när de rör på sig mer än vanligt eller blir stressade? Fast har de mycoplasma är det kanske inte heller så konstigt om det blir värre när de är stressade… Ja, jag vet inte, jag ska som sagt ringa och höra så fort jag kan!
/Anneli
Veterinären har varit och är på kurs, men ringer mig på tisdag och har då info!
/Anneli
okejokej 
Hon hade inte så revolutionära svar, utan det var mest en spekulation. Det är tillräckligt svårt att ställa diagnosen på hund och katt, så det är i princip omöjligt att ställa den på mus. Men alla djur kan ha en anatomisk defekt, och det är sannolikt att musen har en förträngning i de övre luftkanalerna om de låter utan att det smittar (mycoplasma). Hon tycker dock inte att man ska avla på möss som låter för att det kan vara ärftligt.
Hon sa även att det är väldigt svårt att helt få bort mycoplasma på möss, men att det man gör är att "trycka ner" den så mycket att musen blir symtomfri.
/Anneli
#18. Tycker det var "revolutionerande" svar.
Tillräckligt för att ge svaret att det inte är normalt att möss låter! Det är ju vad diskussionerna här ofta har handlat om.
Men alla djur kan ha en anatomisk defekt, och det är sannolikt att musen har en förträngning i de övre luftkanalerna om de låter utan att det smittar (alltså inte mycoplasma).
Hon tycker dock inte att man ska avla på möss som låter för att det kan vara ärftligt.
Och om mycoplasma:
Hon sa även att det är väldigt svårt att helt få bort mycoplasma på möss, men att det man gör är att "trycka ner" den så mycket att musen blir symtomfri.
Mig gav det i alla fall alla svar jag behöver. 
Tack snälla axilur!!
Nu är jag lite klokare än jag var igår.

Att mycoplasma är svårt att få bort visste jag. Jag medicinerar sällan det, utan försöker få bort det med omvårdnad, bra extramat od.
Detta med defekt som kan ge smittfri Rossel, var mkt intressant. Jag kommer nu glatt att forstätta sägha att möss som låter är sjuka, eller defekta. Frågan då är ju om de lider av den defekten. Kanske är det lite som astma ed?
Ni som ev har möss med förträngningen, berätta mer om hur det upplevs. Verkar mössen inte lida alls av det?
Hur skiljer man det fårn en mycoplasma som inte ger sig trots medicinering?
Klart är då att man ska undvika att avla på rosslande möss!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Hon lät lite rädd till en början faktiskt. Svaret på att det här är intressant för mus-Sverige var "nämen oj, det var ju egentligen bara spekulationer!", men sen lossnade det lite och hon lät mer säker.
Tack för att du förtydligande, amaira! Jag kan bli lite ivrig ibland och skriva så att jag själv förstår, men kanske ingen annan… 
Namnet på veterinären är Anneli Eriksson och hon jobbar på Din Veterinär i Märsta.
/Anneli
Det svåra med möss är ju att de inte visar att de lider förns det är för sent i princip. Det funkar ju så, i det vilda, att är en mus sjuk blir den utmobbad ur flocken och uppäten av räven.
Min pratiga hona här hemma verkar må prima. Äter, dricker, springer runt, myser. Inga konstigheter förutom pratandet.
"Verkar mössen inte lida alls av det?" Nej, faktiskt inte.
Men betyder det nödvändigtvis att hon verkligen mår bra?
/Anneli
Min lilla tjej som lät har faktiskt slutat med det nu, ca 2-3 veckor efter avslutad medicinering med Baytril. Hon är lika pigg nu som innan.. Skummt?
#23 Nejdå, inte skumt. Du har förmodligen "tryckt ner" det så mycket att hon blivit symtomfri, helt enkelt. Eller så har du rent av blivit av med det? 
/Anneli
Hoppas på det! 

Tack så mycket för bra svar, axilur!
Ja, det var verkligen inressant! Skönt också att det gav ännu mer underlag för att en i övrigt "frisk" mus som låte ändå inte är frisk.
Med andra ord ska man alltid ta det som ett fel när en mus låter.