Min fina :´(
Sitter just nu med en av mina fina tjejer i handen… jag tror hon är döende
Igår gick hon jättesegt och såg ut att vara blind. Hon åt oxå igår men idag låg hon bara och idag rör hon sig knappt.
Jag tror att detta beror på att hon blivit utmobbad av min vita mus bianca. Hon har förmodligen inte fått i sig tillräckligt med mat och vatten den sista tiden eftersom hon hela tiden blivit bortjagad, och nu klandrar jag mig själv etfersom jag köpte den nya musen och inte separerade på de när jag såg att det inte funkade. Så nu ligger hon här och tar snart sitt sista andetag
Ångrar stort att jag köpte den andra, och att jag lät de vara tillsammans. Pixi var den pigga och smartaste av de alla, en helmysig tjej. Inte alls gammal, 7 månader. Ååh, att jag lät det här hända. Min fina.
Om man på något sätt kan försöka rädda pixi så vill jag ha alla tips. Har tvingat i henne lite vatten men hon bara ligger. Tycker så fruktansvärt synd om henne… och allt är mitt fel.
Så nu har jag bestämt mig för att göra mig av med den vita, eftersom jag inte vill att samma sak händer igen ifall jag köper en ny. Hon fungerar jättebra med systern till pixi (som ligger i handen) och är snäll och pigg annars. Om någon vill köpa henne, eller byta henne mot en annan hona så skicka PM.

Har du någon liten pipett att ge henne vatten med så är det toppen. Man kan även ge dem välling i pipett eller 1-millilitersspruta, dock lite i taget in i mungipan. Jag önskar dig lycka till med den lilla mobbade tjejen och hoppas att hon överlever.
Ger henne lite vatten men det är knappt astt hon tar till sig det. Hon ligger bara helt stilla och rör lite på benet, dvs kliar sig om örat ibland. Hon bajsar även ibland men hon spänner sig och nästan skakar när det kommer. Det kom även lite blod från näsan men inget nu.

Har du pratat med Roslagstulls veterinär? De brukar ha väldigt bra svar. Annars så hade jag nog låtit henne få somna in hos veterinären.

Hur har det gått med henne?
Hon andas fortfarande… men hon ligger ner med slutna ögon. Kliar sig bakom örat då och då. Hon smaskar i sig lite vatten när jag ger henne, men hon rör sig inte om jag klappar eller lyfter henne utan ligger fortfarande med slutna ögon. :/
stackars liten en.. Kanske kan du ge henne lite välling eller så?
Jag har ingen välling, vet inte vart man köper den heller… :/

Tänk på att hon behöver näring. Om du inte har välling hemma, men potatis och morötter, så kan du göra puré av det och försöka ge henne det.
Men varför i helskotta tar du inte kontakt med Roslagstulls djurklinik?
Har hon vätskebrist så kan de via nål vätska upp henne.. de sprutar in vatten under skinnet i nacken *gör så på marsvin, katter, hundar*
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#7 Välling kan du köpa i vilken matbutik som helst gå till spädbarns avd..

Välling går att köpa på vilken mat- eller närbutik som helst! Annars finns det ju också barnmatsburkar man kan köpa eller olika puréer.
Hoppas det går bra med den lilla..
Älskar mina stora små vänner..
Håller tummarna för att hon klarar sig!
Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/
Kan man ringa Roslagstull och fråga vad man ska göra? Har nämligen ingen möjlighet att ta mig in dit?
Hur länge kan hon klara sig ifall jag inte får/får tag på en veterinär?
Det är knappt att hon sväljer vattnet jag ger henne, hur ska hon kunna svälja puré? :/
#13 Ursäkta jag säger detta men har man ett akut sjukt djur så får man prioritera bort allt annat och ta djuret till veterinären, samma då man har barn själv blir ungen sjukt så åker man till läkare/akuten med dem även om man skulle varit på middag med kungen och drottningen..
Har man ej bil så tar man antingen taxi eller sätter sig på buss/tåg/tunnelbana. Hur fasiken tror du jag kommer till Roslagstull? jo tar buss 639 hoppar av vid tekniska högskolan. Jag har varken bil eller körkort.
Har du otur har du ingen Fina imorgon.
Jag har ringt till veterinären nu och de säger att om en mus en gång väl blivit så pass sjuk så är det svårt att få tillbaka den. De sa att man kunde åka in akut, men att det kankse inte fanns så mycket att göra. Jag skulle försöka ge henne lite mat och vatten själv, och ska jag vara ärlig så är hon nog för sjuk för att få dropp.
#16 Humanast är att ta låta henne vandra över dvs man förkortar det själv eller låter veterinären ta bort henne.
Du, om du bor i Upplands Väsby (har för mig det, men jag kanske har fel?) kan jag tipsa om Din veterinär i Märsta centrum. De är bra med möss och har öppet idag till 20!
/Anneli
#18 Bra råd tar ju ej lång tid att åka från Upplands väsby till Märsta *är fd Märstabo sedan barnsben*
forts, #18 Om du väljer att göra det, Nikka, och de kan klämma in dig, kan jag möta upp dig på stationen och visa vägen till veterinären om du inte hittar själv, för jag bor i Märsta. 
/Anneli

Hon kan kanske klara sig om hon får ordentlig vård i tid, men nu kan det mkt väl vara försent.
Jag tycker alltid att man ska försöka iaf, ge djuret en chans! Man har inte samma förnödenheter hemma som på vet. klinik.
Jag har ett litet lager hemma med nödvändigheter och sånt, kan ge vätska subcutant osv men när det gäller mer avancerade saker så bör man ta djuret till vet.
Jag håller tummarna för lilltjejen!
Kommer nog att avliva henne idag, tror inte hon har en chans. Hon rör sig knappt när jag lyfter upp henne och det är knappt att hon sväljer när jag ger henne vatten/välling. Det ända hon gör är att andas lite och kliar sig bakom örat. Annars ligger hon helt stilla med slutna ögon. Kanske bäst att få låta henne somna in
Det har ju gått så pass lång tid och hon har ju inte ätit och druckit något alls, så det är nog nästan omöjligt att få henne tillbaka igen.
Men samtidigt känns det som en liten kämpe iochmed att hon klarat två dagar nu. Men det blir nog alivning trots allt…
#21 Var får du tag på sånna saker, och i vilka tillfällen funkar/använder du de?
Jag beklagar Nikka, men ju förr du kan avliva henne, desto bättre.
"En liten kämpe" - ja, så kan man ju kalla det, men det tar TID även för möss att dö… Hon har nog varit "dömd" ett bra tag nu, och borde egentligen ha fått somna in för länge sedan.
Och egentligen tycker jag nog att om du inte avlivar henne, så låt henne åtminstone "ligga ifred", varmt och gott och rofyllt. Inte lyfta, känna, tvångsmata, hon är nog som sagt döende, och alla "hjälpinsatser" kan möjligen endast vara plågsamma för henne.
Ledsen, men så ser det nog ut…

Vart jag får tag på det behöver jag inte avslöja ;) hehe
Om ngn blir sjuk och behöver få i sig bra med vätska, sen har jag lite blodstoppande pulver om nåt skulle hända, behandling mot nya möss och råttor (stronghold tex), pippetter vid tvångdmatning etc, nålar till subcutana injektioner mm.
Ett litet kitt som kan komma till användning innan de behöver åka till vet. Och ibland räcker mitt lager och kunskap gott och veterinär behövs ibland då ej. :)
Subcutan betyder under huden. Och det är ju inte alla som har nålar hemma.
/Anneli

i Upplands väsby finns det jätte bra veterinärer på väsbys veterinär mottagning tel: 08-590 307 08

puttar upp till Grodan och andra som missat tråden.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#27 oki… *fniss* ?