Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 508 ggr
[TomasH]
0

Olika vitfläckar och eventuella magproblem

Nu skriver jag lite om det jag hört och läst.

Vitfläck på möss kan bero på olika gener:

Recessiv vitfläck - ss: ger vita djur med klart avgränsade fläckar alltså even och broken (ev även dutch och berkshire). Enligt Silver finns det en report som säger att ca 10% av djur med ss får megacolon.

Dominant vitfläck - W*: ger vit mage (ev berkshire) men framförallt vid stor mängd vitt - variegated. Färgfläckarna på ryggen blir upp-splittrade med vitt. Genen är letal i dubbel upplaga och WW dör som foster eller efter några dagar - alltså efter födseln. Annars har de inget med megacolon att göra!

Bandad - W(sh): ger bandade i enkel form och rumpfärgade i dubbel. Inga hälsoproblem.

Om man blandar ss och W* får man svartögd vit och antagligen samma problem som ss. Svartögd vit kan ju avlas med hjälp av c(e) så man måste nog veta vad man håller på med när man avlar sådana. Jag skulle gissa att ss W* ger små djur.

Rumpwhite - R(w): letal i dubbel form, uppkommen ur ett experiment med strålning. Inga hälsoproblem, vad jag läst eller märkt. Jag har själv avlat sådana för många år sedan.

Läs vidare på Silvers färgsida (länk från mus.ifokus) eller finska klubbens genetiksida!

Grodan
0

Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Tack så hemskt mycket, Tomas! Ska läsa vidare om ämnet. Nu finns det iaf lite att gå på..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

amaira
0

Tack snälla Tomas!!!

Undrar en sak bara:

"Bandad - W(sh): ger bandade i enkel form och rumpfärgade i dubbel. Inga hälsoproblem."

Men Grodan avlade ju rumpfärgade, och slutade pga megacolon?

Eller var det rumpwhite? Men de har ju inga hälsoproblem heller…

??

[TomasH]
0

Jag tror (mer erfarenheter från andra uppfödare än egna) att man kan avla fram liknande varianter med de olika varianterna.

Grodans var isåfall ss och inte W(sh)W(sh).

Rumpwhites var det väldigt länge sen det fanns några i vårt land.

amaira
0

#4 Okej. Det kan jag faktiskt tänka mig …

Men då betyder det ju också, att man kan avla fram vissa varianter, fenotypisk, utan megacolonproblem… om det vill sig väl…

Terato
0

Det låter ju bra!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se