Möss svåra ta upp?
På en annan sajt så säger en i ett svar på inlägget att möss är svårare att ta upp. Hmm, på vilket sätt skulle en mus vara svårare att ta upp än en hamster?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Hur många här kan svara på det? Jag har aldrig tagit upp en hamster och kommer aldrig att göra det!
möss kan man ta upp på många sätt. man kan ha ett oändligt tålamod och vänta tills de kommer fram självmant eller så kan man jaga dem i buren. ni förstår kanske själva vilket som är det bästa… tyvärr har jag inte väääääääärldens bästa tålamod så mina möss måste jag i regel jaga in i ett hörn eller lura in i en rulle eller grej som jag kan lyfta. inte alla möss, en del kommer när jag ropar på dem eller hoppar upp i handen… men som sagt det är OLIKA… vill man ha möss som kommer fram självmant så får man LÄRA dem det. håller du handen i buren så kommer faktiskt mössen förr eller senare fram och undersöker din hand, så vänta ut dem bara… när de lärt sig lita på dig så går det snabbare och snabbare…

Beror nog lite på varför jag ska ta upp dom… om jag ska ta upp en specielt snabbt för något så blir det nog som Grodan säger… hörnet *ler*
Men när jag pysslar med dom själv så sätter jag ner handen o då när vi är ensamma så kommer dom snabbt fram o klättrar upp. Några har mer bråttom att klättra upp o då fortsätta upp på armen - medan andra behöver lite mer tid på sig.
Nu har jag ju som oftast mina duna burar utan lock vilket gör att det är så lätt att bara sätta ner handen en stund när man går förbi, eller klappa lite på den som tittar äver kanten. Ta upp den o bara pussa på den o lägga tillbaka den igen.

Det är väll ändå från mus till mus och från hamster till hamster..
Men vad jag kan tänka att hon menade med det är väll att möss är snabbare och lite smidigare än hamstrar..
Men det behöver ju inte betyda att dom är svårare att ta upp för det..
Jag läste det där oxå på den där sajten.. ;P
// Nathalie
Jag tycker det är knepigare med hamster än med mus.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
mocchino - Välkommen tillbaka!!! Vars du varit??? *saknat*
vilken sajt???
Jag fick ett brev i inkorgen (sorry, jag hinner inte svara på allt idag…) som följdfråga på det jag skrev ovan… "hur länge ska man vänta på att musen hoppar upp i handen?"
Man får anpassa sig lite efter musen. En lite fegare mus kanske behöver hjälp, matning med något gott när de väl kommer fram eller kliver upp på handen… Akta er dock för att musen ska förknippa er med något gott, de kan bli ruskigt bortskämda och kräsna samt börja nafsa… (jag har själv lärt möss att nafsas genom att jämt mata dem med godsaker)