Kön?
Räknade de söta små astrex ungarna i dag igen och kollade färger och så. De är endast 16 stycken kvar nu och den lilla vita med svarta fläckar finns inte kvar så mamman måste ha ätit upp honom/henne och 2 stycken till.
- 1 vit med svarta fläckar
- 2 albino
- 9 black tan ser det ut att bli
- 4 svarta med svartspräcklig mage
Dock skulle jag behöva ha ännu bättre bilder för att kunna avgöra könen. Jag är inte helt 100% säker där. Så om någon vet vart det finns bilder på 1-2 veckors musungar där man kan se tydlig skillnad på kön så ge mig ett tips. :) Bilder kommer på ungarna så snart som möjligt.
Betyder det inte att man har fel foder/dålig mat om mössen äter upp sina barn?

Dom bästa bildern jag hittat är här. Där man klart ser skillnad på hane o hona…. Jag fick också veta att runt 3 veckors ålder är det svårast att se specielt om man inte är van. Så antigen tidigare eller så får man vänta lite.
#1 Jo oftast så har foderstaten en stor betydelse i dom fallen då mammorna äter up sina barn, men det kan även vara andra saker som kan spela in.
Citerar från Grodas hemsida: "Ibland är buren tom på ungar - tyvärr är det ganska vanligt att honan äter upp ungarna av någon anledning: känner sig hotad, tror att barnen är hotade, vitamin- eller mineralbrist eller för att något var fel på henne eller ungarna."
Så även saker stress, att hon känner någon form av hot…. om hon är en orolig mus redan innan så behövs ju inte så mycket för att hon ska känna sig stressad.
Eller om hon inte är ensam med ungarna i buren….
Hur gamla är ungarna?
tänk att vi har så många trådar med detta ärende nu… du skulle kunna söka och få många många svar, mices…