Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1693 ggr
amaira
0

Frågor till Tomas H.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Publicerar ett PM jag skickat till Tomas)

Hej Tomas!

Tack för senast! Det är så härligt med dig, för jag LÄR MIG alltid så mycket!!! Det uppskattar jag djupt.

Nu senast fick jag upp ögonen för de tecknade mössens tarm-problem. Och jag har tusen frågor!!

Vet så lite, behöver veta mera. Mest av allt skulle jag uppskatta en artikel av dig, om detta, faktiskt. Det skulle behövas, för mössens skull. De far nog lätt illa, av okunskapen…

De frågor jag har, kanske även kan ligga till grund för en artikel? Annars vill jag veta, i alla fall!

Och om inte du vill, orkar, eller har tid att svara mig, vet du vart jag kan vända mig (hemsida, litteratur, t ex) för att ta reda på mer?

Först och främst, vad var namnet på denna genetiskt betingade sjukdom? Colon (tjocktarm) nånting…

För det andra, vilken gen är den kopplad till? Och vilka gener är det som ger tecknat? Är det samma gen för både even och berkshire t.ex?

Sedan finns det svartögda vita (och rödögda vita med pp) baserade på tecknatgenen med så lite fläckar att de blir helvita. De är också drabbade, eller hur!?

Vilka olika tecknat-gener finns det, och vilka gener ger vilka färger/teckningar?

Har mängden vitt på musen, någon betydelse för hur sjukdomen bryter ut?

Råkar alla mössen (med de generna) illa ut, eller är det bara vanligare hos vissa individer - går det att avla bort i så fall?

Hur ser jag att musen är sjuk i just detta? En häst med tarmvred eller kolik, går inte att missta att den har magsmärtor! Den biter sig mot magen, den rullar runt, osv. Det gör inte mössen, eller hur?

Möss är djur som kan konsten att LIDA, har jag fått för mig. De visar INTE, utan drar sig bara tillbaka, för om de visar är deras livshopp ute: räven äter upp dem, och flockmedlemmar mobbar (för rovdjur får inte lockas dit).

Mössen som drabbas dör inte av tarmsjukdomen i första hand, eller hur? De dör av svält och uttorkning, eftersom de inte kan äta och dricka, eftersom de är för sjuka att inta något, och för att det är "stopp" i maskineriet och de inte KAN fortsätta äta. Eller? och så har de smärtor förstås.

Att tvångsmata djuren då, är då bara att dra ut på pinan att dö? De har smärtor (som de inte visar) och de hålls vid liv lite längre, fast döden är oundviklig i alla fall. Eller?

Jag har even-möss. Och jag kan intyga att "något inte stämmer". Vad, har jag inte vetat, inte förstått. Det är "subtilt" många gånger. Tills de dör förstås. Vilket endast en gjort.

Jag har inte särskilt många, och jag har sålt flertalet (vilket inte är många heller) brukar bara behålla ett par som ögongodis. Har andra och tredje generationen (två honor) just nu. Första generationen, Björndalens Dancing Queen, ch-ar/ev, dog före ett års ålder. Hon "blev sjuk" och bara låg still i sitt bo och "mådde pyton" och började tackla av.

Då avlivande jag henne - och besparade henne säkerligen ca en veckas utdraget döende. Oavsett vad felet var med henne.

Sedan vill jag också veta mera om långhårsgenerna. De är alltså flera? Därför kan två långhårsmöss ge korthårsungar. Det råkar jag ut för hela tiden!! Vilka är dessa gener, och var får jag reda på mer om detta?

Många varma kramar från Anne-Marie.

Muszimba
0

Åh, vilken vinkande mus. Är det en ???-Björn månne?

amaira
0

Ja, det är … vad hette han nu … Qi-Björn - "Björne" - som jag sålde till Pehpsii. Tyckte bilden passade, för han är både långhår och even.

Och, på en gång, mina frågor "får" förstås vem-som-helst svara på, om någon vet något!!!

hus-musen
0

jaha jag trodde du skulle publicera vad denan tomas svarade oxå! de här var intressant jue!

Qui dormit, non peccat

Terato
0

Jag funderar förstås precis på exakt samma frågor som du, Ann-Marie eftersom jag vill avla på Timmy när han växer upp.

Hade ingen aning om denna tarmsjukdom förrän i onsdags när jag köpte Timmy och Elin berättade om det.

Om inte Tomas hinner kika in så kan säkert Elin eller Grodan berätta. Och även Terese om hon kikar in eftersom hon har haft de här problemen. (Du kanske kan lägga till "tarmproblem" eller ngt i rubriken?)

Vad jag förstått utifrån vad Elin sade så sitter det ihop med tecknatgenen, precis som fetgenen och röd. Kan dock inte lova att jag inte missuppfattade! Det skulle förstås då vara intressant att veta om det handlar om fler tecknatgener, som sagt.

Jag inser precis att jag måste lära mig alla de där cc, pp och tjolahoppsan! Men känner mig väldigt motiverad just nu. förstås!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

KerstinL
0

Så kommer jag med en (dum) fråga… Jag och min sambo har precis skaffat möss och håller på och läser en massa för att lära oss så mycket som möjligt. En massa konstiga ord dyker upp hela tiden som gör att man "tappar tråden". Läser överallt att man "kullar" oönskade möss/egenskaper och förstår det som att man avlivar djuren i fråga. Då kommer vi till själva frågan: hur kullar ni era musbebisar? Är det känsligt så går det bra att skicka mig ett pm om man inte vill skriva detta i tråden.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

[TomasH]
0

Hinner inte svara nu men sök på "megacolon + mice". Jag har för mig att det står på Silvers sida i länkarna också. Annars kolla på info om tamråttor.

/Tomas

Terato
0

Jaha, megacolon.. :/ Det känner jag ju igen i råttvärlden som sagt..

Ska kika vidare om det. Om inte annat så har en av mina uppfödare säkert länkar hon kan skrapa fram.

teratos.r8or.se

hus-musen
0

#5 bästa sättet att kulla på är att vrida nacken av dem när de är pyttesmå,de går fort och mer eller mindre smärtfritt. tror inet att det finns några andra bra sätt att kulla på, eftersom djuret inte får plågas till döds.

Qui dormit, non peccat

Terato
0

Här är en artikel: Megacolon

En länk till engelsk-svensk översättare: Lexin

En tråd på råttor.ifokus: Vad är megacolon?

teratos.r8or.se

Terato
0

Så här står det på råttuppfödaren Glimmers hemsida:

http://hem.bredband.net/glimmersr8or/genetik.html

Citat:

Odd-eye

Odd-eye är en missbildning. Ögonen har 2 olika färger, vanligtvis ett svart och ett rött öga, men det kan även förekomma ett rött och ett rubin öga också.

Odd-eye verkar främst förekomma på råttor med bläs och pannfläck, råttor med extremt vitfläcksanlag. Men det kan även förekomma på enfärgade råttor också.

En del tycker det ser kul ut med en råtta som har 2 färgade ögon och vill avla på dessa. Detta avråder jag stark ifrån, eftersom odd-eye även förknippas med den svåra tarmsjukdomen megacolon som ofta har en dödlig utgång. Både megacolon och odd-eye är troligen genetiska missbildningar.

Megacolon

Megacolon är en svår tarmsjukdom, ofta med dödlig utgång. Den förekommer ofta i samband med high white/extremt vitfläcks anlag, bl.a. bläsade råttor och råttor som är odd-eye.

Magen/tarmarna sväller upp och orsakar svåra magsmärtor. Många bebisar dör redan inom några dagar efter förlossningen. Andra bebisar dör när de slutar dia och börjar äta fast föda. En del råttor får en mildare variant av megacolon. Dessa får ofta problem med magsmärtor och lös avföring och kräver special föda för att överleva.

teratos.r8or.se

Terato
0

Oddeye finns på råtta och handlar om att de har olika färg på ögonen. Finns aksnek på möss också?

Men det här med vitfläcksanlag nämns ju.

Henne kan man nog kontakta för vidare info. Hon är duktig och vettig och svarar i många sjukdomstrådar! Även Nicciz på råttor.ifokus. kan man nog fråga för hon brukar vara inne ofta. Lägger förresten ut en tråd där nu.

teratos.r8or.se

Terato
0

En till tråd på ett annat råttforum:

Info om dödliga anlag

Där skriver man att det sitter på stora P:et. Alltså att det handlar om svartögda, tecknade möss, eller även då svartögd vit. Därför finns det alltså alltid en risk att det dyker upp när man parar två svartögda vita eller tecknade. Om jag inte är helt dum i huvudet nu borde väl alltså det innebära att man smartast parar en svartögd tecknad/vit med en rödögd eller otecknad för att inte riskera megacolon? Då ligger ju i så fall all tecknadavel i riskzoonen? Eller?

Här är en sida om råttgenetik så kan ni genetikkunniga se hur det stämmer överens med musavel: Glimmers genetik

teratos.r8or.se

Terato
0

Lade in en fråga på råttor.ifokus också. Gå gärna in där och diskutera om det inte finns någon som hinner här!

Hur nedärvs megacolon?

teratos.r8or.se

[Thiah]
0

#8 jag har hört om ett annat sätt än ditt men vi brukar ju inte diskutera det "högt" eftersom vissa kan ta illa upp. (så har jag iaf fattat det…)

(=

Grodan
0

Vi har även trådar om grovtarmssjukdomen. Tror även att jag påbörjade en artikel om den, men gav upp…

Kan svara på en fråga som amaira har. Ja, mängden vitt har mycket med om de utvecklar sjukdomen eller ej. Ju mer vitt desto mer risk. Tyvärr. (Källa: Eva Johansson)

Min avel med rumpfärgade gick åt skogen pga sjukdomen… Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

Jag läste det på råttor.ifokus också, att andelen vitt spelade roll. Det gillas inte. Hoppas jag slipper problem med det med min rumpfärgade. Någon som vet hur sent det kan visa sig?

Kommer nog att försöka leta på otecknade avelspartners iaf.. Är inte själv intresserad av att föda upp tecknat. Vill bara ha temperamentet hos honom.

teratos.r8or.se

Frida-H
0

Har skrivit om ämnet, dock inriktat på kanin vilket kanske inte hjälper så mycket :P

Lite länkar jag använde mig av (några kanske redan är nämnda i tråden):

http://dev.biologists.org/cgi/content/abstract/117/3/993

http://www.egerbil.com/piebaldism.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8822192?dopt=Abstract

http://www.medirabbit.com/EN/GI_diseases/Mechanical_diseases/megacolon.pdf

"Spotlight on Spotted Mice: A Review of White Spotting Mouse Mutants and Associated Human Pigmentation Disorders"

Den sistnämnda är en avhandlig som jag hittade på nätet men som jag inte kan hitta igen :P Har den dock nerladdad på datorn…

Grodan
0

#17 Den låter mkt intressant den du har nerladdad… Skrattande

amaira
0

Tack alla, för alla länkar osv.

Men Grodan, berätta! Du har ju egen erfarenhet!!!

Hur yttrade det sig? Vilka var symtomen? Hur vet jag att det är just det, och inget annat, som visar sig bland mina möss? (jag har inget, i alla fall, som tyder på just detta, som jag förstår det - men jag VET JU INTE)

Vid vilken ålder märktes sjukdomen?

Hur stor andel av mössen var drabbade?

amaira
0

Och Terato. Om jag var du, skulle jag avla på Timmy redan som ung hane, och inte vänta ut åldern. (fast jag avlar ju redan på unga hanar Flört)

Men om han inte kommer att bli en "gammal hane" på grund av genfel kopplat till teckningen/vitfärgen, så är det ju sorgligt att tappa bort hans temperament. I synnerhet som du så snabbt kan avla bort sjukdomsgenen. Sedan kan du fortsätta avla på äldre hanar.

Om det nu är så, att mössen drabbas när de bli äldre också, och inte bara som ungar och små. Just nu är ju Timmy onekligen en glad, pigg och framåt herre, med en härlig tillit och vänlighet.

Terato
0

Det är något att fundera över..

Jag ska kolla vidare om detta. Dock kommer han ju från Elins linjer och när vi pratade så sade hon att hon aldrig råkat ut för detta.

På råttor.ifokus berättade en uppfödare att megacolon kan vara både recessivt och dominant. Den dominanta kan vara i flera grader 1-5, t.ex. Ibland kan de ha den dominanta genen, men i en mildare variant, kanske grad 1 så att det inte syns!

De kan dock visa små symptom. Men avlar man två med grad 1 kan det alltså förstärkas till grad 2 osv och så får man på det sättet till slut väldigt sjuk avkomma.

Jag tror det var så om jag fattat det hela rätt.

Om nu Elin har haft tur så kan ju det bero på att hon inte avlar så hårt på tecknat och alltså klarat sig från den allvarliga formen. Dessvärre borde detta innebära att alla som teckningsavlar löper risk att förr eller senare få besvär med megacolon. Det beror väl iof vilka teckningar man inriktar sig på..

Vad jag skulle vilja förstå mer på djupet är hur andelen vitt påverkar riskfaktorn. Eftersom min hane har mycket vitt blir jag förstås lite ängslig.

teratos.r8or.se

amaira
0

Intressant, tack Terato!!

" …kanske grad 1 så att det inte syns!"

Nämen, hu. Det är lite detta jag är rädd för. För jag kan inte utesluta att Asima inte har något "mindre symtom" och att hon är helt smärtfri. Inte nu när jag vet om detta.

"De kan dock visa små symptom."

Asima, champagne-argente/even, 1 år och 2 månader, är en trevlig stress-tålig rar dam, men inte särskilt "aktiv". Hon äter bra, har bra avföring, ser inte på minsta vis sjuk ut - men hon är som sagt en väldigt lugn och inaktiv mus, som tillbringar alltför mycket tid med att "lata sig" i sitt bo… Sån har hon alltid vartit som vuxen.

Hon är också en smula fet om magen. Inte hård eller spänd dock. Och rund om magen blir man ju om man inte rör sig.

Men jag törs inte utesluta, att hon kanske känner av obehag från magen, och därför tillbringar så lång tid i stillhet i boet. Eller att hennes stora mjuka mage kommer sig av megacolon.

Hur ska jag kunna det, när jag inte vet något om sjukdomens symtom och yttringar?

"Men avlar man två med grad 1 kan det alltså förstärkas till grad 2 osv och så får man på det sättet till slut väldigt sjuk avkomma."

Huvva. Men bra att veta.

Vattnadal
0

Jag avlar egentligen inte alls på tecknat. Har lite bandat jag kör ibland, men dyker det upp annat, så säljer jag av dem fort. Mitt tecknat som finns avlat på, som kan skicka fram ungar som är even, berkshire od, är främst Häxans Fisk och Häxans Vattuman. De blev båda gamla, och var inte tecknade (jo, Vattuman var berkshire). De hade bröder som var even dock. Sedan har jag avlat lite bandat, och använt någon enstaka berkshire i avel.

Jag har själv inte märkt av detta problem, men hade en granne som födde upp möss i begynnelsen. Kharina avlade på rumpfärgat och massor av andra häftiga teckningar. Det slutade med att hon gråtande avlivade alla tecknade möss, när det gick för långt!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

amaira
0

#23 "hade en granne som födde upp möss i begynnelsen. Kharina avlade på rumpfärgat och massor av andra häftiga teckningar. Det slutade med att hon gråtande avlivade alla tecknade möss, när det gick för långt!"

Jamen … vad hände med mössen!!! ??? Vad är symtomen??? Vid vlken ålder??? Eller vid vilka åldrar???

Det är ju det jag behöver veta, inte att folk gråter, det begriper jag själv Foten i munnen.

Vattnadal
0

Jag minns inte, för det här var lääääääääääääääänge sedan, och inte mina möss. Minns att de led, och att de dog av det. Kanske var det knöliga magar…

Ska se om jag kan få tag på Kharina och om hon minns mer av det.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

KerstinL
0

#14 det var därför jag sa att ni kunde skicka ett pm.. ; ) så ingen tar illa upp. Måste ju ändå få veta om jag så småningom startar avel…

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

amaira
0

#26 Kom med på våra musträffar, där kan man faktiskt lära sig sånt också… Efter önskemål… Det finns lite bättre sätt än "vrida nacken på", tycker jag. Fast det är svårt att diskutera såhär, eftersom vi har den policyn att inte göra det, som sagt.

Ja, ska man avla behöver man nog kunna det.

Grodan
0

Kharina hade baserat sin avel på tecknade möss från mig. Helt underbara i temperamentet.

Tarmverksamheten upphörde, även så långt upp som i magen till slut (tarm räknas allt från mun till anus!) och då dog de.

Första symtom de klassiska: lite nerkyld, burrig päls och hopkrupen. Svullen och knölig mage. Ingen (eller väldigt lite) avföring. Slutar vara aktiv… (kanske pga smärta)

Drabbar vuxna individer. Allt mellan 6 och 16 månader gamla.

amaira, om du obducerar dem kan du lätt se om det är grovtarmssjukdomen de har/hade… Jag lät obducera flera av mina och de hade hemska tarmar… Ska be Solveig om något utlåtande, om hon minns… (jag minns tyvärr inte, bara att jag grät floder när de dog och när Kharina avlivade alla sötnosar)

Frida-H
0

#18 Är du intresserad av att få den? Borde ju gå att maila över om du inte redan lyckats fått tag på den :)