Göra buren större?
Jag tänkte på något sätt kanske bygga ihop min bernie-bur med mitt akvarium. Just nu har jag bernie'n som "sovbur" och akvariet som "lekbur" men det kanske skulle vara lite roligare för mössen att få en JÄTTEbur?
Alltså, då är min tanke att kanske skära ett lagom stort hål i botten på bernie'n sätta fast den uppe på akvariet och sammanlänka med antingen ett rör, en stege eller en stor gren. Eller tja, varför inte alltihop?
Såå… tankar om det här? Kommer det att funka eller är det bara att glömma redan nu? Är det lika bra att köpa en jättebur med en gång (vilket jag tänker göra om det här inte funkar)? Tid och ork är inga problem, bara roligt att få pyssla med saker till djuren!
Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

Dum fråga - går det att ställa bernien inuti eller halvvägs inuti akvariet?
Nu vet jag inte hur en "bernie" ser ut, men visst, det är inga problem, om du bara kan göra hål i den. Sätt fast en stege upp dit, de kommer att älska det.
Nackdelen med ett hål i botten, är att du inte kan ha strö i bernieburen, för det rasar bara ut genom hålet.
Nu vet jag inte hur du kan ha dina möss, det kanske inte funkar med öppna burar för dig. Ett fåtal möss rymmer ur sådana, men också om man har andra djur som katt eller kanske hund, som gärna äter upp dem, eller leker med dem, när de får chansen.
Jag har öppna burar, och ofta sätter jag andra burar eller kartonger "på tvären" ovanpå akvariet, och sedan en stege upp, och vips har de ett våningshus.
Men hål i botten har jag sällan, utan antingen gör jag ingångshål i sidan och stege upp, eller så får stegen gå ända upp till kanten.
Jag har då förstås ingen överdel på ovan-"buren" eller -kartongen. Jag har ju öppna burar, även akvarierna är otäckta utan lock.
Ska se om jag har något foto nånsstans, eller om jag orkar ta något foto senare.
Hittade bara ett foto.
Såhär kan det se ut. Tänk bort lådan till höger, utan enbart den svarta bas-kartongen med "konstruktionerna" ovanpå denna. Dessa går att sätta ovanpå akvariet, och en stege upp.
Här har jag "gjort en öppen bur" som står på en liten byrå. Enda vägen "bort/ut" för mössen, är att hoppa ner på golvet, och det gör de inte. De inte ens ramlar! Möss är så otroligt viga, kraftfulla, smidiga - och de AVSKYR att falla eller hoppa rakt ut i det blå.
De är bara vilda möss som gör, de som måste göra så för att överleva när räven kommer.
Jag har följt amaira och hennes burar och gjort liknande själv. Mina har två bottenlådor och sen inget mera.. Dom får springa fritt på ett bord och dte funkar asbra :D
Vad roligt Thiah! 
Måste bara tillägga, att det är jätteviktigt att dessa konstruktioner sitter fast ordentligt och inte kan ramla eller falla isär!!
När jag sätter lådor eller bottendelar av burar (tar oftast bort galler- och ovandel) ovanpå akvarier t.ex. så fäster jag noga med eltejp. Det är en bra tejp som fäster fint och inte lossnar.
Det måste HÅLLA, även om jag skulle råka stöta till, eller mössen fara runt hej vilt.
Mitt enda problem är vart jag ska gömma alla överdelar jag har :D
#6 Haha! Då är vi två med detta problem! 
Njaeh, det blir nog inget burbygge här hemma, är lite orolig att allt kanske ramlar ihop, så får vänta tills julen, då mamma har lovat att ge mej antingen en Duna Fun bur eller någon annan rolig bur i julklapp =)
Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/
Ville bara visa hur jag gjort med mina :D det ärnämligen inte så avancerat som amaira….
Bilden är tyvärr en dålig för den tog jag med mobilen men du kanske förstår grejen… Jag har ett litet matvrak som behöves motioneras så jag har maten utspridd i den blåa tillsammans med burspånet och sedan har jag boplats och toapappet och annat som hon gillar att boa och hålla på med i den gröna buren. Mellan dem finns lite leksaker och där sätter jag även vatten + gottegott så dom måste röra på sig. Mitt i har jag en blomkruka bara för att Ebba gillar att klättra och det är svårt att fixa i en bur utan galler och sidor :D
Jag har även turen att mellan mina två soffor ha ettperfekt bord för detta så på helgerna sitter vi alla och smaskar på gott i soffan och tittar på film. Eller ja, i helgen åt jag chips och dom mina strumpor men alla var endå nöjda ;)