Rädd mus
Har en muspojk här hemma som är livrädd och helt ohanterbar. Har haft honom sen augusti och försökt få honom att vilja lita på mig men det blir inga framsteg alls…
Så, hur kul kan det tänkas vara för en liten muspojk som är både ensam och rädd för människor? Hur länge till borde jag försöka innan jag får ge upp och inse att det är lönlöst? Kan det gå bättre i annat hem? Eller är det helt enkelt bäst att avliva honom? Kort sagt, vad är egentligen bäst för lilla Spott? Jag vet varken ut eller in med den grabben längre. Allt jag vet är att jag uppenbarligen inte lyckas med honom men vill att han ska få ett så bra liv det bara går. Kan en ensam mushane ha ett bra liv utan människokontakt öht? Det blir ju väldigt isolerat… Men bryter jag isoleringen med mig som sällskap blir det ju skräck istället. Som det är nu sitter jag och får välja om han ska utsättas för skräck eller isolering. Kan inte direkt påstå att jag är sådär jätteförtjust över att ha de valen…
Det ska väl nämnas att han är omplacering (en av de som bodde ihop i den där blocket-annonsen förut, den enda av de som förutom beteendemässigt ser ut som vilken mus som helst), han var visst inte tam i förra hemmet heller, troligen född i juni i år.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
hur ser man ut när man ser ut som vilken mus som helst?
svårt att säga så här på ett forum… på vilket sätt visar han att han är rädd? beskriv hur han reagerar när du närmar dig buren, öppnar buren, sträcker fram handen, tar upp honom, håller i honom osv…
man kan se på en mus om den trivs i sin bur och är nöjd med livet - är den det så kan den ju få framleva sina dagar där… det är inte alltid ensamhet för en hane är plågsamt… dock kan du ju alltid erbjuda honom sällskap - kanske kan han tolerera dig på håll, om han vet att du är snäll, ger honom god mat och roliga leksaker och aktiviteter i buren…
Typ… Pigg och frisk och hela den biten. Kollar man på håll ser han ut att vara precis som Snyggo, Maos, honorna… Som om han vore helt problemfri liksom. Tills man kommer nära och försöker hantera honom, då ser man att han inte alls är som de utan är livrädd.
Han springer trycker i ett hörn, springer iväg fort som satan så fort man kommer lite för nära. Behöver inte ens vara ute efter just honom, det räcker med att man ska fylla matskålen eller så. Att öht hålla i honom går inte, han springer runt som en halv idiot och försöker ta sig därifrån, om man öht får tag på honom i buren.
Det finns ett hål för vattenflaska i buren (han har duna) och han nosar lite där ibland. Har testat sätta dit ett finger ifall det kanske kunde vara tryggare att lukta lite med en skyddande vägg, men han rusar iväg så fort han märker att jag är där.
I buren verkar han mest bara uttråkad. Kan iofs bero på att han har väldigt lite inredning. Försökte med den taktiken så han skulle bli intresserad av mig, komma fram och kika vad jag är för en kuf och så men det har förstås inte lyckats :/
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram