Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 596 ggr
[Catteklina]
0

Nakenfisar?

Jag har en liten annorlunda fråga… Hur vanligt är det med nakenmöss och hur ska dom se ut rent typmässigt? Hel nakna?

I djuraffären har vi fått lite underliga ungar i två kullar med lockiga föräldrar. Vissa ungar har bra med lockig och fin päls, andra har tunnpäls och vissa är helnakna, någon med lite fjun i huvudet (typ som en dubbelrexad råtta).
Ungarna är nu ca. 3-4 veckor gamla och har delvis eller ingen päls.
Hur är det möjligt?

Tänkte plocka med dessa sötnosar när dom blivit lite äldre för att se hur dom utvecklar sig.
Tyvärr har jag inga bilder nu pga. flytt. Gjorde först av med kameran och nu när den är funnen hittar jag inte laddaren eller usb-kablen.

Mvh,
Catarina

Grodan
0

ÅÅÅÅÅÅÅh, vill ju se foton!!!

Måste fråga lite om din zoobutik o era möss… Vart ligger butiken? Varifrån kommer mössen? Finns några importer från Tyskland i linjen?

Nakenmus skall vara HELT hårlös! Inte ett enda fjun på kroppen!

Det finns en variant som heter Fuzzy, den är relativt hårlös som liten, fjunig och dann som lite äldre och får sedan som vuxen en tunn tunn krusig päls. Varianten finns mig veterligen i Tyskland och Polen. Finns foton i tråden om två nya hårlag… två hårlag till

Vanliga texels kan tyvärr bli ganska dåliga i pälsen om man tar som ovana att avla på tunnhåriga. Man bör alltså välja ut de med tjock päls för avel. Många tunnhåriga i släkten kan få resultatet att väldigt tunnpälsade duker upp i kullarna. Det behöver inte vara en annan krullgen eller nakenmus, utan bara en mkt tunnpälsad mus. Styrs förmodligen av polygener, polygener man som seriös och  målmedveten långhår/texel-uppfödare sorterar ut ur aveln.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Catteklina]
0

#1 Inte vad jag vet i alla fall.
Mössen är som vi har fått in ifrån en kille vid Lund. Vet inte exakt vart, då det inte är jag som hämtar dom.
Båda föräldrarna är himla fina i pälsen, tjock och fin.

Det som är lustigt är att det aldrig kommit några nakenfisar tidigare.
Jag ska ta foton imorgon då dom är lev.klara nu och hittat min kamera :)

För den senaste vi fick, fick bara lite fjun vid huvudet och förblev naken på resten av kroppen. Den är ca. 3 veckor nu.

Ska försöka fixa foton imorgon! 

Mvh,
Catarina