Biten mus
Katten kom åt en av mössen här hemma och bet henne i svansen. Den började blöda och det blev ett långt sår som inte verkar sluta blöda. Nu är hon blek om öronen men verkar fortfarande pigg och som vanligt. Jag ska ta med henne till veterinären imorgon när jag ändå ska dit.
Finns det något bra sätt att stoppa blödningen på? Beror de numera vita öronen på att hon har blodbrist? Hon har vanligtvis rosa/röda öron.
Jag har tvättat såret och flyttat henne så hon är ensam i en liten Transportbur. Ska fixa en annan bur för natten men ville ha mer koll på henne på liten yta nu. Hon hade fått vara kvar om jag hade fått plats med en vattenskål där i men det är omöjligt…
Vad tycker ni att jag ska göra?

Hej!
Du kan alltid ringa bagarmossen för tips, de har öppet dygnet runt tel: Tel: 08-505 303 00
Jag ska ge dig ett litet amatör svar tills du får ett bättre.
Tvätta rent med ljummet vatten och desinficera med jodopax.
Tryck brukar hjälpa till att sluta kärlen men sen så beror det på såret och på den lilla musen med, man måste nog vara väldigt försiktig, de e ju så små.
Kanske du behöver hålla henne varm och se till så att hon känner sig trygg om hon kanske är rädd/stressad, ev se till så att hon får i sig vätska…
Tänk på att det här bara är ett amatör svar, rekomenderar att du slår bagarmossen en pling om hon inte slutar blöda eller piggnar till, tänk också på att kattbett kan innehålla mycket bakterier som hon tyvärr kan få infektion utav.
Hoppas att allt går bra….
Det finns sånna här blodstoppspressar att köpa, brukar funka men vet inte om de är för "starka" för möss, har aldrig testat, bara på hund och människa.
Hej, tack för svaren. Pratade med veterinären imorse när jag lämnade katterna på kastrering och vaccinering och hon sa att det inte fanns så mycket att göra.
Musen mår bra idag. Jag har tvättat rent och det har slutat att blöda. Fick som tips av en kompis att inte ha i spån i buren utan istället en handduk. Hon är fortfarande blek om öronen, men antar att det blir bättre efter hand. Lilla snuttan får gå runt och ha svanstippen avbruten resten av livet (inte lång tid kvar med tanke på åldern kan jag tänka mig dock) men så länge det inte gör ont så borde det ju inte vara nå problem kan man ju tycka.
Bakterierna i kattbettet har jag inte alls tänkt på faktiskt. Vet ju att det inte är så bra i och med att jag själv fått stelkrampsspruta för inte så längesen när jag blev biten av en katt som fastnade i elementet här hemma… Ja det återstår att se skulle jag tro. Jag ska nog ta och ringa dit i alla fall och hoppas att man kan få något bra tips.