Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 697 ggr
Terato
0

Timmy har rymt!

Igår ställde jag Timmys bur på köksbordet och lät den vara öppen över natten. Han hade så mycket överenergi så jag tyckte ha kunde få det.

I morse när jag tittade i hans bur så var han inte där.  Jag kan inte för hela mitt liv förstå hur han har tagit sig ner på golvet. Han måste ha stått för nära kanten och ramlat ner.

Det känns jättejobbigt, det här. Om två veckor flyttar jag och Robin ifrån den här lägenheten och hur gör man då, liksom? Han vet ju inte ens om att jag har den här musen.

Fan vad pissigt det känns.

Robin är borta i helgen och jag funderar på att ställa ut nå slags fällor som är ofarliga. Men chanserna känns små. Suck..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Susmus
0

Ånej. Jag håller tummarna hårt att du hittar honom.Förvånad

grannen
0

Men stackare, fram med många fällor och mycke godis. Sen får du sitta på span. Håller tummarna.

Lycka till

Terato
0

Ja, det känns skitjobbigt. Någon som minns var man köpte de där musfällorna som inte dödar musen? Letar men hittar inget..

teratos.r8or.se

grannen
0

Rusta eller nån järnhandel??

Terato
0

Det är en sån här fälla jag menar. Någon som vet var mankan köpa?

(Bilden är hämtad från denna blogg)

teratos.r8or.se

grannen
0

Granngården kanske har

Mymlan
0

Kolla på granngården

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Druke
0

Åh, vad tråkigt, Terato! :(  Jag håller också tummarna för dig!

amaira
0

Ååh, den där lilla tussbollen har du snart igen. Flört

Just nu sover han troligtvis sin allra sötase sömn, efter att ha undersökt Stora Världen. Vad han har funnit för sovplats vet nog bara gudarna. Obestämd Skrattande Jag har funnit försvunna möss sött sovandes i ett veck i gardinen, halvvägs upp mot taket! Dom är såna busfrön!!

Jag har en ganska stor kartong ståendes utmed väggen under bordet. Med lock på, men ett "mushål" på sidan nära väggen (möss följer gärna väggarna när de går/springer). Inne i kartongen har jag god mat i "massor" en massa "kul grejer" ett härligt bo att krypa in i.

Sätt in något med härlig mushonedoft, så kan han aldrig i livet hålla sig borta!!

När någon av mina möss är borta, håvar jag in kartongen medan jag håller en hand för "mushålet", öppnar locket, och plockar in rymlingen igen. Hahaha, man får vara lite smart.

Fast jag undrar jag … bara han vaknar igen … innan du vet ordet av, har du en liten musgrabb som sitter på din fot och undrar när du ska lyfta upp honom igen!!

Glad

Terato
0

Jag har ställt en spann/skål i varje rum med lite bommull i från honornas bur och lite ärtor och en fiskpinne med en stege till. Kommer nog på något mer sen. På det sättet kommer han in men inte ut. Ska knåpa ihop nåt i kartongväg sen också, kanske. Det var ett bra tips!

Har stängt alla dörrar så om jag imorgon ser musskitar i något av rummen så vet jag var han är. Det värsta är att möss kan rymma under dörrar.

Alltså, hade jag vetat att vi skulle bo kvar här hade det inte varit någon panik. Men tänk om han är borta när vi flyttar om två veckor? Då måste jag prata med de nya hyresgästerna. De verkade iof väldigt snälla, en ung kille och tjej, men vad vet jag? De kanske tar hit anticimex och krånglar osv.

Och Robin får inte veta om det inte är absolut nödvändigt. Skit!

Jag borde ha förstått att detta kunde hända. Timmy är ju ingen vanlig mus.

teratos.r8or.se

amaira
0

Två veckor!! Nu tar vi det lugnt Tungan ute. Börja med att låta honom vakna, så får du se hur det går Flört. Vänta du, ska du få se. Kyss

Pimu
0

Stackars Terato .. Gråter Förstår din oro .. men amaira är juh bra kunnig på detta område .. så hon är en STOR tröst .. man kan lyssna till ..

Han kommer nog fram när du minst anar de .. håller tummen .. Flört

Terato
0

Ni kommer inte att tro mig.

Jag hittade Timmy. -Klättrande uppför soffan! Och jag hade råttorna i soffan just då. Jag tänkte att eftersom jag inte vågar släppa ut råttorna nu så får de röja runt på soffan istället för dit kommer väl inte Timmy upp. Tji fick jag. Tur för mig att jag hann se honom!

Jag kelade med honom en stund och stoppade in honom i buren och gick tillbaka till mitt.

En timme senare gick jag in i rummet där buren står. Och överraskas av att buren står öppen! Den jäkeln har lyckats öppna burluckan! Förvånad

Så nu är han på rymmen igen! Obestämd

teratos.r8or.se

Catta89
0

Sicken osis att han rymmde igen då Obestämd

axilur
0

Jösses vilken rymling! Håller tummarna för att du hittar honom snart igen.

/Anneli

Nattskjorta
0

Snacka om charmig utbrytar mus.. Flört

Han kommer nog snart tillbaks igen, önskar dig lycka till och Timmy att han har mega skoj undertiden…

Terato
0

Ja, jag känner mig i alla fall inte lika orolig nu. Nu vet jag ju att han kommer fram. Jag var lite rädd att han hade fastnat någonstans förra gången. Nu vet jag vilket rum han är i och här finns inget att skada sig på eller att försvinna bakom i en evighet.

Men jag måste lägga ner det här med öppen bur för hans del! Måste skaffa en utbrytningssäker och större bur så att han är mer nöjd hemma. Det känns som djurplågeri att stänga in honom. Men när vi flyttar kommer vi ha ett särskilt råttfritt rum. Då kan jag ju mussäkra det så att han kan få springa runt på golvet. Det finns inga garderober eller någonting där som han kan försvinna i. Men man får se till att ha en bra list under dörren så att han åtminstone håller sig till ett rum!

Gosh, det här är en speciell mus med speciella krav! Han är lika dryg som råttorna! :P

teratos.r8or.se

amaira
0

#13. "Ni kommer inte att tro mig."

Ährmm…   ???

Vem tror inte vem??

Pimu
0

Ha ha ha ha  .. !!! .. kan juh bara små le .. Skrattande

Elyria
0

En av våra muskillar försvann en gång. Jag brukade glömma stänga luckan till honom då och då, men han smet aldrig. Gick bara en liten tur på dotterns skrivbordshylla, bredvid mushyllan, och sen gick han hem igen. Men den här gången hittade jag honom inte och det var inga spår efter honom på skrivbordshyllan heller.

Till sist hörde jag honom. Det var ett gnagljud från golvet under buren. Där stod en pizzakartong, en sån som man köper fryst pizza i. Den stod med öppningen uppåt och på nåt sätt hade killen hamnat i den, men kunde inte ta sig ut. Så han bestämde sig för att gnaga sig ut…

Så dyker inte Timmy upp - lyssna så kanske du hör honom.

Vattnadal
0

Ge honom ett stort akvarium med massor av saker att härja i, och sen hoppas du attv det räcker att ha honom ute när du vill. Sen, om nån vecka eller så, bestämmer du dig för att testa om han fortfarande hoppar ner på golvet. Jag har haft massor av hanar i akvarium med fri tillgång till taket, utan att de hoppat. Dock har de nog inte varit små när de flyttat dit, utan närmare halvåret eller så i alla fall.

Jag har ju en bandad kille som är lika galen hemma. Han vill springa massor, men är fortfarande lugn i handen. Dock är han egentligen för livlig för min smak.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Terato
0

Han är tillbaka nu! Han låg och sov i soffan under en filt när jag hittade honom! :P

Men konstigt nog är han inte det minsta förvildad trots sin långa utetid. Han låg snällt kvar och lät mig ta honom och lade sig för att kela i min hand som om ingenting hade hänt.

Och nu häver han sig gärna upp på mig så fort jag närmar mig buren, redo för äventyr!

Ja, akvarium låter som en bra idé. Tror det passar honom. Min lilla hjärtemus!

teratos.r8or.se

amaira
0

Jag har träffat Timmy. Därför jag vet hans personlighet. Det är klart han är tillbaka.

Vattnadal har nog en poäng här. "Sen, om nån vecka eller så, bestämmer du dig för att testa om han fortfarande hoppar ner på golvet"

Han är så ung än, och full av livslust och upptäckarglädje. Även en del av mina möss, går inte att ha i öppna burar när de är unga. Yra till exempel, var en storrymmare så det var locket på ganska länge.

Numera bor hon på ett bord, med "hala kanter" alltså. Att sticka är inte längre hennes melodi.

Fast flertalet av mina möss klarar lock-löshet redan som ganska unga, kan vara från sex till sju veckor. Men ibland behövs det som sagt lite längre tid.

Och Vattnadal! Silvanus´ överdel till sin duna, den är bortplockad för länge sedan. Och han kommer så snällt fram och hälsar på mig så fort jag kommer.

Det finns gott om små Hjärtemöss! Kyss

Terato
0

Ja, jag är inte längre orolig heller. :P

Jo, men det ska jag göra. När jag har mussäkrat det där rummet i nya lägenheten så testar jag.

Att han rymde från bordet har jag börjat förstå nu. Sambon har varit bortrest i helgen och packade på morgonen när jag låg och sov(och Timmy hade öppen bur på köksbordet). Förmodligen hängde han sina kläder på någon av köksstolarna och så såg Timmy det och drog!

Men att han rymde ner från möbeln i vardagsrummet är svårare att förstå. Det är en 128 cm hög hylla. Sidan mot väggen går inte rakt ner utan har en kant så han kan inte ha klättrat där. Och på alla andra sidor är det helt plana, släta ytor. Min gissning är att han föll när han öppnade burluckan. Så kanske är han inte fullt så rymmig som jag tror.

När vi hade honom ute igår, jag och Agnes, märkte vi ju att han försökte lite smått att krypa ner från sängen och soffan men han slutade ju när man närmade sig honom. Så snabb och självsäker är han inte. Och jag tror han vet att han inte får. :P

Åh, vad härligt!

Oj, nu hör han visst att jag är vaken. Bäst att smyga ut härifrån medan jag har chansen. Har så mycket jag måste hinna med idag. Kanske bjuder över syrran så får hon vara musvakt ett tag.

teratos.r8or.se