Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1183 ggr
Mymlan
0

Skadad svans.

Finns någon som har erfarenhet av en mus med skadad svans (där svanstoppen är halvt avskalad) och som kan ge ett snabbt svar. Det jag gjorde igår för att bara göra någonting var att tvätta den skadade delen av svansen med aningen antiseptiskt medel och lade sen ett pluttigt förband runt (kompress och plåstertejp) för att skydda det mot att komma åt allt möjligt. Till mig glädje belv han piggare, men fick några mystiska "anfall" som liknar epilepsi, men som tur är inte återkommit idag. Vågar och ska man fortsätta tvätta med antiseptiskt tro eller skadar det bara musen? Kanske räcker med bara tvål och vatten eller bara vatten?

Kopierad fråga från annan sajt, denna person vill av privata skäl vara anonym och jag ifrågarsätter inte varför men personen är här/medlem här och kommer läsa svaren.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

mandymoo
0

Nej jag har ingen erfarenhet av det så jag vet inte alls om antiseptiska medel kan ha den effekten på möss….

sarae
0

klorhexidin (koksaltlösning) är ju i princip ofarligt men antiseptiskt….vet inte hur det e med möss då jag inte har någon erfarenhet av dessa söta djur …men man kan nästani princip dricka det….det fungerar på andra djur i varje fall…sedan om det är infekterat kan man ta Fucidin salva på, men jag tror det e recept belagt i sverige….

dreamiz
0

Fucidin-salva är receptbelagd.

Jag skulle inte rekommendera att tvätta mer om det är rent. Tvättar man ofta får det ju inte tid att läka. Men det ska förstås rengöras om det är smutsigt eller geggigt. Men fucidin-salva kanske inte är fel för att förhindra infektion. Om det blir rött/inflammerat kanske musen även behöver antibiotika (i munnen.)

Det är i varje fall de råd jag fick av veterinär vid allvarliga sår på svans.

Jag har haft tre möss med epilepsi. Om det var ep-anfall musen hade så kanske de kommer tillbaka, kanske inte. Man kan inte behandla det på möss (pga de ska ha så liten dos) så det enda man kan göra är att se hur musen mår. Är anfallen inte för kraftiga eller kommer för ofta utan musen är pigg o glad så kan den leva med det. Min hane Zylvester hade epilepsi men han blev ändå en bit över 2 år gammal! De andra två levde dock inte många månader innan jag fick ta bort dom pga för många grand mal-anfall…

mandymoo
0

När man får sår… som man tvättar rent o sen vill lägga lite salva på då direkt… fungerar Helsosan salva på möss? Den är ju bra till andra djur.

dreamiz
0

Jag har bara testat helosansalva om det är torrt, inte på sår. Kanske nån annan vet? Själv har jag bara rengjort o sen inte gjort något mer om det inte varit infekterat eller inflammerat.

Vattnadal
0

Jag brukar använda aloe vera för att få alla sår att läka fortare, klia och irritera mindre gör det oxå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

avskalad svans…? en allvarligt skadad svans brukar självläka genom att "amputera bort" den skadade delen - blodflödet stryps, svansbiten torkar, dör, blir svart och ramlar av… möss får alltså inte kallbrand!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️