Massa frågor
Jag ska förklara läget lite först så ställer jag frågorna sen. I går var jag och hämtade 3 mushonor som ägaren inte kunde ha kvar. Två av honorna har fått ungar och jag antar att hon fick panik och ville bli av med dem. Den ena honan är albino satin astrex och den andra är black white broken astrex. Hur som helst så satte jag de så klart i karantän. De kommer i från början i från ett naturbruksgymnasium. Den tredje honan är dotter till black white astrex honan. Men det är alltså mamman till henne och albinon som har fött. Albinon hade fått 2-4 ungar sa ägaren och den svarta 15-17 stycken. Beroende på hur många albinon fick. Den svarta födde i frredags och albinon i söndags.
Nu har jag lite frågor:
1. Jag ser inte skillnaden på någon av ungarna när det gäller kön. Jag har kollat på massa bilder här men jag ser vare sig spenar eller pungar inte heller någon skillnad på avstånd mellan hålen och inte heller på "pluppen". Hur ska jag göra? Kommer det synas tydligare senare?
2. Jag har märkt att alla 3 honor och även ungarna kliar sig extremt mycket. Kan de ha löss? Kvalster? Eller vad kan det vara? Och i så fall vad gör jag åt det?
3. Jag har tidningspapper som bottenmaterial eftersom jag läste att ungarna inte skulle ha ett så uppsugande material i buren när de är så små då deras hud lätt torkar ut. Men när jag kollade så var de mörkas hud iaf väldigt torr eller såg väldigt torr ut med vita skinnflagor pyttesmå såg det ut som. Vad kan man göra åt det?
4. Den svarta honan är ca 1 år och har fått troligen 5 kullar innan den här sa ägaren.
Det är ju väldigt mycket. Och dessutom sa hon att hon kunde vara gravid igen då hanen varit kvar efter förlossningen
Jag hoppas verkligen inte det. Hon ser så trött ut. Som tur var hjälper albinon till med ungarna. Dess värre vet jag inte hur man tar bort ungarna för det borde väl vara det rätta för den stackars honan. Men blev som sagt panikartat och jag ville bara hjälpa henne. Men om hon får en kull till måste jag ta bort dem för jag kan inte tillåta att hon får en till och måste mata den också. Albinon sköter det mesta av detta nu som tur är så hon verkar klara sig fint ändå. Jag har gett henne god mat och så nu och ska fortsätta med det och sen ska hon inte få komma i närheten av en hane igen. Albinon har endast haft en kull innan dess som tur är. Tur i oturen måste jag säga.
Tacksam för hjälp!
Någon?! Hade löss en gång på mina råttor och de sprayade jag med frontlinespray vilket tycktes hjälpa. Men hur vet man vilka parasiter mössen har? Och att de har några i huvudtaget? Mina andra möss brukar ju nästan aldrig klia sig så jag kan nästan konstatera att de måste ha något iaf. Men går det på små musungar också?

Det kanske e nån slgs kvalter eller svamp. Vänta en stund, det kommer alltid ett svar från någon. Det har vart ganska lugnt här idag =o)
Kramen!
Jag har en mus som har/haft något slags hudproblem, hon kliar sej och det är som små sårskorpor i huden. Hon kan ha/haft skabbkvalster. Jag gick till veterinären och han sa att jag skulel använda alsolsprit varje dag. Och det har jag gjort och hon är mycket bättre. Men jag tycker att du ska gå till en veterinär och få hjälp eller gå till närmsta apotek och köpa frontline spray, det hjälper kanske inte till 100%!! Bara så att du vet!
#3 Jag fick inte spraya frontline enligt Roslagstulls djurklinik på en mus här jag hittade löss på. Jag såg nå vitt sittandes på pälsstråna samt att det rörde sig. Han är behandlad med Bimectin.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Japp, det har varit ovanligt tyst idag här. Jag blir bara så orolig när det är nå kryp att de ska komma på de andra mössen och så där. Och så känns det som det kryper över allt när man fått det konstaterat. Jag har dessvärre ingen muskunning veterinär här i närheten och tänkte först höra med er vad ni tror att det kan vara och om man ska avvakta eller så. Annars får jag ta de till någon annan veterinär som kan möss bättre för häromkring har jag inte stött på någon iaf. Någon som vet någon i Uppsala som är det? Nu har jag inte kollat supernoga på mössen då men jag såg på håll att det var något på pälsstråna på iaf den svarta mamman. Albinon och den mindre såg jag inget på håll iaf men kan ju finnas där om jag kollar mer noga.
#4 Min mus Jenny har ej löss eller hudparasiter. Hon har troligtvis skabbkvalster men hon verkar ha blivit frisk nu :) Återkommer om några dagar och säger hur det är med henne!!
Ser inga sår alls i huden på mina möss. De är astrex så det går väldigt bra att se dessutom utan att leta igenom hela pälsen. Men hon har något vitt små dammkorn ser det ut som i pälsen alltså yttepytte små. Vi snackar inte mm utan ännu mindre. Vad kan det vara? Kan det vara mjäll? Får ungarna det också i så fall?
1. Senare kommer du att kunna se skillnad på kön. Titta varje dag för att lära dig och för att vara tidigt ute. Framförallt har hanarna större "kissplopp" (snopp) än honorna. Bägge har ju en "kissplopp" på honan är det endbart urinrör, på hanen är det snopp. På de mörka hanarna kan du även se pungen som en liten mörk fläck strax vid svansen, så fort de börjar få lite färg…
2. Eftersom skabbkvalster är mer en regel än ett undantag - läs att de flesta hudirritationer på möss orsakas av skabbkvalsterangrepp - så bör du kontakta en veterinär som kan ge dig ivermectin av något slag för behandling av mössen.
3. Ungarna bör få ligga i ett bo, en upponervänd skål med in-och utgångshål där bädd/bomaterialet är rivet tidningspapper. Det är viktigt att de får en sovmiljö som är fuktig. För övrigt kan du ha a toa-lätt, aspflis eller aspspån som bottenmaterial. Skilj alltså på bädd och bottenmaterial. Möss vill bädda och bygga sig ett bo där de kan skapa den miljö som de sover bäst i - det ska bli varmt och fuktigt för att de ska trivas. Läs dock inte FÖR fuktigt!!!
Torr hud återhämtar sig snabbt såfort luftfuktigheten blir bra, så ordna ett bra hus till dem. Ungarna blir också något torra i huden när pälsen börjar växa ut och detta är helt normalt. Tecken på för torr luft är att det ser ut som om man tagit ett snöre och knipit åt vid svansroten.
4. Så fort du kan se kön tycker jag du ska minska ner antalet ungar genom att avliva/kulla bort hanarna. Sedan vad du gör med kull nr två måste du se till hur honan mår och klarar av. Orkar inte hennes kropp med en till kull så kommer hon inte att kunna ge ungarna det de behöver och de kan inte växa upp till friska och långlivade individer med ett bra immunförsvar.
Grodan har svarat så bra.
Men jag vill tillägga att du ska vara riktigt noga med att inte "smittan"/skabben kan överföras till de andra mössen.
Vill du vara noga, så ha dem i olika rum, sköt om dina friska först, och ta sedan hans om de i karantän. Var noga med att tvätta händerna efter att du skött om karantändjuren, och även byta kläder efter. Ändå är det ingen 100 %ig garanti att det inte överförs om du har riktig otur…
Nu är jag kanske pessimistisk, men är själv vid det här laget "livrädd" att få in smitta av olika slag igen bland mina egan möss som äntligen är helt friska. Det har varit lite "spring" hos Roslagstulls djurklinik i Stockholm, sedan början av året, till och från. Och så har jag provat på en annan vetrinär (närmare och billigare) som "får vara" - det blir inte billigare när hjälpen inte hjälper. Och så har jag blivit osams med min lokala vetrinär - fast det är inte så farligt
, men dit är jag knappast välkommen igen med mössen … (fast jag är inte portad, bara mössen)
Jag skriver en gång till, det går inte att gå till en vetrinär och "kräva" saker och ting. Det funkar inte. Det funkar nog ALDRIG, det är bara "dumt", och ett bra sätt att göra sig osams utan att uppnå något.
Men man kan "prata", man kan "berätta" vad man hört och av vem och vad som sägs inom musföreningen och av seriösa musuppfödare sedan tiotals år tillbaka. Vänligt och respektfullt!
Man kan fråga, man kan undra, man kan säga sina tankar (vänligt).
De flesta vetrinärer kan inte möss, och det säger de också. Vill de ändå försöka så gör de det för att "du" tjatar eller ber, eller vill komma ändå. De måste i alla fall utgå från sina vetrinärkunskaper, och INTE från vad deras kunder/patienter säger/begär/påstår sig veta.
Det går helt enkelt inte, det funkar inte, i längden skulle de bli av med sin vetrinärlegitimation om de började göra på det viset!

Sen vill jag tillägga att om man hittat en veterinär som man litar på, och som man kan prata med. Som kanske från start har sagt att "jag kan inte möss" men som är villig att ta reda på saker och lyssna på en när man berättar vad man själv har för erfarenheter eller vad man tagit reda på från tex erfarna uppfödare. Då ska man hålla sig till den för det är lika viktigt att du får förtroende för veterinären som veterinären för dig.
Det är då veterinären märker att du kanske vet lite mer, har erfarenhet o stort intresse för dina djur eller har kontakter som vet vad dom pratar om pga av många års erfarenhet.. det är då man sen kan "be" om att få just det eller det istället för vad veterinären föreslår… o man får det på engång…. utan att behöva diskutera eller prova annat först….
Att hitta en sån veterinär är guld och dom ska man vara rädd om *ler*
Undrar om jag inte misstaget mig iaf. Har suttit och kollat på dem idag och de kliar sig inte alls nu vad jag har sett. Jag kollade noggrannare på pälsen också och huden under är vit och jätte fin. Men den svarta som jag sa va den enda som hade i går hade endast en vit grejj som jag tog från pälsen och hade på en plastpåse den är så pytteliten men jag kollade under ett förstoringsglas och den rörde sig inte på iaf 5 min så länge jag kollade. Det såg inte ut som ett djur eller så utan bara vit och låg där som ett litet dammkorn, mjäll eller något. Däremot hade den andra svarta honan fler vita små grejjer men det ser fortfarande inte ut som djur kollade på en i från henne också. Kan det bara vara så att det är dammkorn eller så? Och att de kliade sig i går på att luften var torr och instängd eller så där?
Ungarna har nu fått ett ordentligt hus och mössen verkar gilla det. De kliar sig inte alls. Blir så osäker.
Hur mkt kostar det att gå till veterinären och kolla en sån här sak? Jag har endast varit på en smådjursklinik här i området och de va inge vidare duktiga och kommer inte alls ihåg vad det kostade där. Och nu hade jag tänkt åkt till en veterinär i Uppsala så är det någon som vet? För om jag får tid i morgon så måste jag låna pengar av mamma tills på måndag :P Skulle vara jätte snällt om någon svarade på det. Och kanske kan rekommendera en veterinär i Uppsala som är bra?
Vet inte vad det kostar, men det kan ligga på upp till 500:- kan jag tänka. På Roslagstull är de ännu dyrare, men det ligger ju mitt i Stockholm.
Men först av allt RING och FRÅGA! KAN DOM kolla om det är skabb? Klarar dom det? Många vetrinärer gör inte det…
Skabb är ofta så små att de inte syns med blotta ögat, och det är nog snarast ett pälsprov i nacken som behöver tas. Läs artikeln där Solveig Tjäder svarar på frågor.
Förstår din osäkerhet. Tror du delar den med sådär 99% av musägarna… Skabb hos möss är tyvärr ganska vanligt, och inte lätt att få behandlat, på grund av att det inte finns vetrinärer som kan möss… Sedan kanske de inte ens har skabb. Du gör nog rätt i att avvakta i alla fall. Är mitt råd. Andra kanske säger annat, de tär en svår fråga.

Vita prickar som ä'r mjäll och skräp kan man oftast blåsa bort. Skabbisarna sitter kvar när man blåser.
Skaffa en lupp eller rejält förstoringsglas. Hade det för många år sedan, FY vad äckliga skabbisarna är, när de blir stora!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Oj, ja 500:- är rätt mycket om de inte vet något om möss i huvudtaget så jag ska ringa och höra först. Vet att de har väldigt bra veterinärer för hundar iaf i enköping finns kanske någon som är bra på möss där också ska kolla runt. Ska prova och blåsa på de vita prickarna och se om de sitter kvar eller försvinner :)

Tror inte jag ska skaffa förstoringsglas *ler*… 
Jag försöker gå in på din profil här Elin … men får bara error… flera än jag eller bara jag? Tänkte bara säga att nu ser jag alla fotona på din hemsida *ler* o kommer att följa din nanosaltvattensakvarim med stort intresse… då jag provat också…
Har ringt runt nu lite och de jag har pratat med att de inte vet riktigt om de kan se men att de kan försöka. Men hur roligt är det att slänga ut 500:- på att de ska försöka?
Nu har dessutom ungarna fått päls. Alla ungarna har krulliga/lockiga morrhår så lär ju bli astrex hela bunten :) De flesta svarta ungarna är förmodligen tan deå deras mage inte fått någon färg än och de flesta svarta ungarna har en pannfläck. Jag har lyckats skymta spenar på en unge men resten ser jag inget på än så ska hålla utkick nu över helgen. Sen är det två vita men enstaka svarta fläckar och den ena av dem är så liten så jag vet inte om hon/han klarar sig. *hoppas* Sen är det tre ljusa med röda ögon. Får se vad det blir (antagligen albino) men de är väldigt glansiga ser ut som det är någon silvrering eller något eller annars satin kanske. Vi får se sen :)
Tyvärr har jag upptäckt massa vitt i de svarta ungarnas päls och det går inte att blåsa bort så det är ju antagligen ohyra/parasiter av något slag. Men nu är det frågan hur jag ska göra? Ska jag gå till någon av dessa veterinärer som inte verkar kunna sin sak om möss eller ska jag försöka med frontline först? För jag läste i de svar i artikeln Veterinär Solveig Tjäder svarar på frågor och hon sa att om man ser parasiterna själv först så kan man behandla med frontline som är receptfritt.
Det är små små vita prickar i hela pälsen på ungarna och vad jag kan se nu inget på de vuxna. Undrar hur det kan vara olika från dag till dag. Ungarna kliar sig också så det måste ju klia iaf vad det än är. Om man behandlar med frontline på de vuxna vad ska man då behandla ungarna med? För det kan väl inte vara bra att bespruta dem med frontline? Det måste ju vara för starkt för deras del eller? Åh hatar verkligen det här. Jag vill inte att de ska ha parasiter eller ohyra
Och om de nu måste ha det så kan det väl finnas någon kunnig veterinär i närheten som kan hjälpa mig utan att lura av mig 500:- i onödan.
Praktiskt taget: HJÄLP!

Undrar fortfarande hur det har gått med Elins Ivomec-test… Med tanke på diskussionen om både kvalster och veterinärkostnader.
Alla har ju inte samma tur att hitta en bra veterinär. Själv är jag tacksam att ha hittat en som gillar både mössen, hunden och katten. Och som blir "gillad tillbaka" av de fyrfota. Och som dessutom är kunnig!
Nu har jag sett en sak. Jag har köpt böcker om möss. Bland annat Mice a complete pet owner's manual Författare Vanderlip och på sidan 80 i den är det en bild med en musmamma och små musungar och de har fullt med vita små prickar de också. Det står inte att det är något där så någon som vet om det är normalt?
Svara snabbt snääälla. Om du vet :) Jag är så ivrig att få veta vad det är.
Alltså varje mus som är mörk på bilderna i dessa böcker har ju dessa små vita prickar
Jag har 4 musböcker här just nu och alla bilderna på mörka möss har små vita prickar vore ju konstigt om alla har någon ohyra eller?
Bilden på sidan 12 längst ner till vänster har också vita prickar som man ser väldigt tydligt. Och bilden på sidan 28. Och bilden på sidan 60 längst ner till höger den svarta musen där. Alla dessa bilder jag räknat upp menar finns i Mice a complete pet owner's manual. Någon som har den och kan säga?
Jo, det stämmer nog. Mörka musungar kan ha såna där ljusa "mjäll" under en period. Frågan är nog, som Vattnadal säger: Går de att "blåsa bort"? Kan du "klappa (smeka) bort" dem, eller sitter de fast?
*försöker svara fast jag inte kan så mycket*
Och så tror Grodan att vi klarar oss utmärkt utan henne! 

Jag har tyvärr inte boken - men ska skaffa *ler* men kan bara såga som amaira att mörka pälsar kan på kort se ut att ha "saker". Det kan vara små pratiklar från spån man ser, och det märker man lättast genom att dom går att ta bort genom att "blåsa bor" eller "smeka bort". Sitter dom fast är det inte partiklar från spå eller mjäll i pälsen.
Säger som amaira - kan inte så mycket, men försöer *ler* och Grodan tror…. tur att vi ialla fall har andra som Vattnadal (som kan massor), TomasH (som när han tittar in är en liten guldgruva ang färger) o Eva (som kan allt bara hon tittar in) o det finns fler… men …. vå får prova flyta
Eftersom grodan redan har skrivit om "sånt här" (kanske?) - så letar jag fram artikeln "Min mus får ungar", somjag minns att det stod något intressant i. Jag kopierar från grodans artikel:
"Torr hud
När pälsen växer ut på ungarna under den första levnadsveckan kan huden se mjällig och torr ut. Detta är ganska normalt, men kontrollera huden på svans, öron och tassar. Ser den onormalt torr ut, tyder det på att ungarna kan vara uttorkade.
Det är mycket viktigt med ett bra bo som musungarna kan få rätt luftfuktighet i. Lägg i papper som inte är så högabsorberande. Papper som har hög uppsugningsförmåga torkar ut ungarna. Tidnings- och toalettpapper har ingen bra uppsugningsförmåga, så de är bra att ha i boet. Dokumentstrimlat mjukt och tunnt papper tycker mushonan mycket om att boa med."
Jo den har jag redan läst :P Men skulle vilja att någon kollade alla dessa bilder då de är precis såna här vita prickar mina har. Och de går inte att blåsa bort som sagt men jag tror inte att det har att göra med om det är ohyra eller ej eftersom de inte ser ut att vara djur utan just som jag säger mjäll. Haha sorry men blir galen… Jag tror fortfarande inte att det är ohyra eftersom de vuxna inte ser att ha något alls nu och ungarna har ju precis som på bilderna. De vuxna kliar sig inte lika mkt och ungarna kan ju klia sig just därför att huden blir torr precis som vi människor gör då.
låter som lusägg… lusägg ligger fastklistrat på hårstråna och syns lättast på mörka möss…
tack, amaira!
Lusägg … löss är lättare att behandla än kvalster. Har jag för mig, kan ha fel.
Klipp bort några hårstrån med de möjliga äggen på, och titta under förstoringsglas, kanske kan även vetrinär titta…
Jag har hört med en veterinär igen nu och han skrev så här:
Ofta kan man genom symtom och/eller mikroskopi ställa en ganska säker
diagnos. Dock är det inte billigare att undersöka en mus än en hund: Kostnad
320:- + behandlingskostnader för kanske 60 -70:- x 2-3 besök.
Pröva först med att kast ut allt från buren, rengör och skura noga. Låt
torka och byt ströet mot fleece tyg som du byter och tvättar dagligen. Se
vad som händer för att utesluta överkänslighet.
men ohyra, vilken art det än är, lever PÅ musen… du kanske ska prova att raka av musen all päls och så blir du av med problemet?

jag tror ändå att du först bör ta reda vad det är och sedan behandla, det finns inga genvägar. så uppsök veterinär eller muskunnig person! Vilka bor i/utanför Uppsala? Lisaisa, kan du se löss och skabbkvalster?
Löss är inte så svårt att se. Behandlade en mushane här med Bimectin. Jag såg små bruna saker rörde sig i pälsen och nå vitt som satt fast i päls stråna, de gick ej att blåsa bort. Nu är han behandlad och inget som kryper i pälsen på han.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Japp, ska göra det men tänker inte gå till de här som inte kan. Vill till en kunnig veterinär som kan sånt här med ohyra på möss.. Har skickat mail till alla veterinärer här i närheten. Ehm blev 3 men iaf :P De har så konstiga telefontider när jag inte kan ringa två av dem och en har öppet men svarar inte :S så jag tyckte det var lika bra att skicka mail och än så länge har jag bara fått ett svar. De har iaf inga bruna saker i pälsen men det kan de ju ätit upp för nu har de börjat putsa en massa och jag har sett att de kliar sig massa igen. Så det är bara ge sig i väg. Dock förstår jag inte dessa böcker där alla möss har likadana prickar alla kan ju inte vara drabbade av någon slags ohyra. Verkar ju med högst osannolikt.
du kanske inte ska fästa så stor vikt av foton i böcker?
har du blodsugande lus på dina möss är det tyvärr bråttom. Ivermectin är inte alltid verksamt mot löss. Det finns receptfria medel på Apotek och zoobutik mot löss. Men som jag skrev, innan du gör något kan du få NÅGON att titta på mössen? Det kan vara dumt att behandla i onödan eller felbehandla.