Parningsfråga.
Om man har en hona som är agouti/even slh och en som är agouti lh, vilken färg på hane är det "bästa" att låna för en parning då?
Har inte bestämt mig riktigt ännu om jag ska göra en parning på dem båda eller bara den ena. De är 1,5 månad gamla i dag, så jag har ju lite tid att bestämma mig. De är svensk/engelsktypade.
Tar tacksamt emot förslag på både färg och pälslags-hanar att få para med.
Det beror ju helt och hållet på vad du vill ha ut av parningen? Vad vill du ha?
Om agouti/even kommer från mig är hon inte renavlad agouti, utan innehåller chocolate så att säga (cinnamon ihop med agouti), och möjligtvis även svart, kan finnas en blågen, och finns definitivt en blekgen: c(e) tror jag men kan vara annan blekgen. Lite berkshire också…
Så, hane väljer du efter vad du vill ha för färg.
Vill du ha fler even väljer du antingen evenhane, eller self-hane och väntar till nästa generation.
En del färger och teckningar kräver ju flera parningar för att få fram.

#1 Båda tjejerna är från dig. Det är ju Zpoted Delilah och Little Zpider jag funderar på att para.
Vet inte riktigt vad jag vill ha för färg egentligen på kullen/kullarna. Det är lite av en testparning jag tänker på då det är första gången jag tar kull i sådana fall.
Det jag tänker på är att se vad som blir i kullen, speciellt efter Zpoted Delilah(agouti/even).

Jag tycker du ska sikta på temperament, Muszimba! (förstås) :P
Älskar mina stora små vänner..

#3 Det är Zpoted Delilah som är mest frammåt och nyfiken av sig, men med ett gott hjärta. Hon är en riktig mysmus här hemma och gottar sig gärna både i handen som i min nacke. Hon är riktigt gosig. Det är henne först och främst jag hade tänkt att para för hennes fina sätt att komma fram.
Little Zpider, som är systern är lite mer försiktig av sig. Hon är lite av en blygis, men kommer ändå fram. Jag känner att jag vill se hur hon artar sig i temperamentet innan jag parar henne.
Men självklart letar jag efter en pusskudde till pappa till de blivande musbebbarna.

Åh, vad spännande!
Jag blev ju väldigt förtjust i den här kullen. Främst pga deras mod och "taförsighet".
Kanske finns det någon klappkudde hos Vattnadal? (Eller Grodan, kanske? Jag vet inte hur det är med hennes möss nu!)
Eftersom de är väldigt pigga och alerta kanske det vore super att kombinera med någon lugn mysis. Då får man kanske det bästa från två världar? (Sara spånar)
Ett annat förslag är ju att låna hane.

Jo, låna pusskudde eller klappkudde är det jag tänker på i första hand som kanske vill bli pappa.

Ja, men det är ju perfa! :)
ohh pusskuddar är fina :D

Ingen som har en pusskudde till hane att låna ut för att bli pappa til 1 kull. Gärna agouti, choklad, cinnamon eller blå. Tan eller tecknad gör ingenting, bara han är snäll och gosig. Blivande mamman är alltså agouti/even satin långhår med ovanstående färger bakom sig.
#9. Chansen till blå är liten! Jag försöker systematiskt få bort de blå generna ur mina möss, men kan inte garantera att hon ingen blågen har.
Tar du en blå hane, får du en ganska stor andel lilac ungar, skulle jag tro. Bara så du vet. Eller lilac-agouti. Och varianter därav, beroende på vad som hanen har i generna, kan bli lilac-argente också, eller blekningsvarianter
Du kan också tänka på att hon bär på rödögdgenen. Så en hane som också bär på pp kommer att ge dig en del rödögda ungar.
Eller … det är troligt att hon bär på en rödögdgen, i alla fall. Definitivt bär hon på blekgener! Och en hane med blekgener i stamtavlan ger dig nog … "precis vad som helst"…
Någon färgavelsmus är hon inte, lilla rara damen. 

Det blir min första kull, så jag får se vad som ges i kullen om någon har en pusskudde eller klappkudde till hane som passar lilla damen.
ja, det ska bli roligt och spännande! 

Puttar upp tråden. Nu är den tilltänkta honan i princip 2,5 månad och agouti/even satin långhår. Är helt gosig och mysig av sig. Hon letar efter en *pojkvän* som är agouti, choklad, cinnamon eller blå som till vardags gärna är en gosig klappkudde som vill ha en *flickvän*. Här är den lilla mystjejen bland sina blommor.

Lilla Zpoted Delilah viskade precis i mitt öra att hon kan tänka sig även svart, lilac, chinchilla eller en silver-tonad *pojkvän* som kan tänka sig att ge henne lite bebisar. Hårlaget får vara vilket som bara vi trivs ihop säger hon.

du vet va jag har i tyresö(agouti , black tan,vita )….du är välkommen att låna om du vill .

#15 Hur är black/tan och Agoutin i sättet. minns inte riktigt sedan jag var hos er i september. De 2 är 2 veckor äldre än min hona som jag tänker på.

Finns det någon mer än Kent som har Black/Tan? Kanske en Agouti/Tan, Choccolate/Tan, Black/Fox, Agouti/Fox eller annan färg med Tanmage eller Foxmage? Går bra med tecknat som tex Even, Broken, Dutch, Variegated, Rump White och Bandede gärna med mycket färg i ovanstående färger. Allt beaktas med lika värde.

Jag får både tans och foxar till och från :)

Sandra-L, vad har du i Tan och Fox på killsidan i dagens läge som kan vara vettig att para min hona inom snar framtid? Vilken del av Stockholm bor du? Jag bor i söderort, ca 10 minuter från Globen.
Zpoted Delilah skrev jag långhårig på, i stamtavlan.
På utställningen sist, sa Tomas att hon är korthårig. Så det är hon nog…
Eftersom jag är uppfödaren, frågade han mig om jag tyckte hon var långhårig eller korthårig.
Tja, sa jag, Semi-långhår. Varken lång- eller kort-, då vet jag inte vad jag ska skriva, utan går efter "icke-korthår blir långhår".
Hon har ju dessutom två långhåriga föräldrar!!
Då sa Tomas, att föräldrarna nog hade olika anlag för sitt långhår, och eftersom det är recessivt, blir ungarna korthår.
Faktiskt är ingen av ungarna i denna kull långhåriga. Och jag får ganska "ofta" korthåriga ungar där jag tycker de skulle bli långhåriga.
I sin bebispäls ser de ju lite långhåriga ut. Liite…
Jag hade ingen aning om, att långhår kan finnas i olika genvarianter!!! Det har jag fortfarande "ingen aning" om, jag varken vet eller kan något om det!
Så du får nog ändra hennes långhår till korthår i stamtavlan. Även om hon är långhårsbärare - tydligen av två olika långhårsgener dessutom, som Tomas säger det.
Hon har långhårsmöss i stamtavlan, som kommer från två helt olika håll! Vattnadalare, och Figaro.
Ska bli väldigt spännande att se vad du får för hane till slut, och vad det blir för ungar!
Om du vill kan jag hjälpa dig att kulla hanar, om du skulle vilja och behöva (fast bara i den första kullen du tar).