Vart finns Nataler?
Hej jag vill hemskt gärna ha nataler. Har hört att man helst ska skaffa från uppfödare men det verkar ju inte finnas några? Man kan tydligen köpa i djuraffär men det känns inte säkert när man inte vet deras temperament då. Vet också att man säkert kan köpa från någon som föder upp dom för foder men då är det inte heller säkert hur deras temperament är.
Vill ju inte köpa nataler som är rädda för sin egen skugga när man ska komma och försöka göra dom tama. Jag vet också att man ska ha dom i grupp och absolut inte ensamma. Har också fått tips om att köpa en dräktig hona och en hona som inte är det oavsett hur otama dom än är och då vänja ungarna sen födseln.
Så vet någon om en uppfödare så vore jag väldigt tacksam om någon kunde tipsa mig om det :)
bra fråga… har du provat att söka på sajten, på iFokus (det kan ju finnas info på någon annan djursajt) och på internet?
Det är på internet jag har sökt, på google bland annat. Jag ska nog kolla på exotiska djur också eftersom dom är ovanliga. Det verkar vara jättesvårt att hitta nataler :(
mja, såå svårt är det inte… men många är inte direkt keldjur…
#3 Jag har iallafall problem med att hitta några haha XD Nä dom är väl inte det men jag vill ju kunna hålla dom iallafall så dom inte är hur rädda som helst. Jag har ju degusar och dom hoppar ju omkring som dom vill och klättrar och studsar omkring. Men jag vill ha något jag kan hålla i lite mer dom inte springer iväg så fort som möjligt liksom.
Vill dessutom ha nataler eftersom dom knappt luktar något, möss och råttor stinker ju tyvärr som bara den :( Det är min mamma som inte står ut med det eftersom hon har så bra luktsinne.
Jag har tyvärr sett att nataler är väldigt populära djur att ge som mat till diverse rovdjur som t ex reptiler, så ev kan du genom sådana kanaler hitta nataler - fast då måste jag varna för att de inte är tama, hanterade och ibland har dåligt temperament.
Jag kan också tipsa om Eva Johansson, hon gillar nataler och har ofta koll på vart snälla sådana finns… Eva kallar sig för matsvin på zoonen och andra ställen… hennes hemsida: http://goto.glocalnet.net/natal/indexsv.htm
#5 Ja jag vet jag har faktiskt tänkt ha nataler som foderdjur i framtiden men inte alls mycket och jag ska absolut inte avla sönder dom som så många andra reptilägare gör. Dom lämnar bara en hane och två honor i en bur och plockar ungar hela tiden och låter aldrig honorna vila. Det tycker jag verkligen inte om och jag ska i så fall inte behöva ta många ungar då.
Det blir vid äggsäsong till mina tre honor och inte ens då ska dom ha en unge i månaden. Det ska man ge till just mina ödlor om dom är underviktiga. Så som sagt blir det inte många i så fall och honan/honorna ska definitivt få vila. Ja jag vill ju inte som sagt få skygga och aggressiva djur så jag kan kanske be någon uppfödare hantera ett par ungar väldigt mycket sen födseln om dom inte brukar göra det.
Okej då ska jag kontakta henne tack så jättemycket för svar :)
#7 Ja jag har kontaktat honom faktiskt men han hade visst inga till salu just nu. Men han ska tipsa mig om en kompis till honom som också har nataler :)
#8 ja men vad bra, tror jag vet vem kompisen är och det är en lika pålitlig kille som Wassago :o)
#9 Okej men det låter ju superbra det :) Men bor han långt bort? Jag bor typ vid Borås.
Wassago bor där i krokarna :o) i Borås-trakten om jag inte minns galet, kompisen, om det nu är han så bor han också i Borås :o)
#11 Men gud vad bra tack för svar :D