Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 357 ggr
maddemusen
0

sable?

Har 2 mus ungar här hemma som är sable, den ena är även mörkt maskad och har möskare öron… Vad kallas han då??

amaira
0

Mitt svar blir: Ingen aning. Så jag väntar intresserat på svar.

Det är nog "finska" Noddyn som har de bästa svaren när det gäller sable, eftersom hon avlar även på sable.

Min agoutiunge var ju så där mörk som om han var "pointad", men det var "bara agouti"… *tänker högt, eller "vädrar mina misstag" Flört*

Tomas sa att en del agouti som sedan blev för mörka på ryggen ofta kunde vara extra mörka på det viset. Och Noddyn sa att "sable-anlagen" (U som i umbrous) oftast fanns hos svart tan, a(t), men också hos en del agouti, A. Kan det vara en "agouti-sable" du har? Det heter inte så, och är det nog knappast heller, men jag vet inte vad jag tänker Fundersam …

Hoppas att någon som VET kan svara här.

Förresten, jag vill ju se foton. Och, hur gamla är dina sable-ungar?

mandymoo
0

frågar som amaira…. ålder o foton …. Skrattande visst är vi jobbiga alla vi på listan som tjatar om foton hela tiden *Ler*

amaira
0

Ja, ålder har ju faktiskt betydelse för hur musen ser ut, beroende på vad den är/har för färggener.

maddemusen
0

Kan tyvärr inte ta foton på sötnosarna då jag inte har införskaffat någon ny kamera……

#Augoti-sable känns som mest rätt men det finns väll inget sådant…hehehehe

-De är 7veckor och 1 dag gamla…..

Noddyn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sable bör ha skuggningar från näsan till svansen, dvs anskikten är skuggad (mörk), liksom öron. :)

amaira
0

Som vanligt "tjatar" jag: TACK Noddyn! Skrattande

maddemusen
0

Tack igen NoddynSkrattande !!!!! Hade gett upp om svar, hoppas på lån av kamera snart så får ni se de små ….