Mus iFokus

Mus

Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 1770 ggr
Grodan
0

föda upp virvelmöss?

Jag undrar om någon i Sverige, gärna medlem i SVEMUS, är intresserad av att föda upp virvelmöss, dvs Abyssinian?

Jag kommer troligen inte själv att satsa på denna variant och har några fina i min ägo som jag är villig att sälja till seriös person.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Muszimba
0

Jag funderar själv på att börja i liten skala med de 2 yngsta mushonorna jag har, dock är de ju inte Abyssinian. Kan tänka mig att fortsätta med Abyssinier om jag får veta lite mer om dem än vad du har skrivit här på mus.ifokus.

Sandra-L
0

Jag är intresserad av det har har precit fått min första kull.

dock inte medlem i SVEMUS.

Kan du berätta vad du har för några Grodan?

Jag har endast långhår just nu samt fox och siames.
skulle vara trevligt att breda ut linjerna med nytt blod!

Grodan
0

#1 Problemet med Abyssinian är att virvlarna blir olika på avkomman. Olika stora, olika synliga och sitter på olika ställen. Pga detta behöver man ev kulla de som inte har synliga virvlar så fort man ser virvlarna (runt ca 1 v ålder).

#2 Planerar du att bli medlem i SVEMUS?

Jag har korthår och satin korthår i pew, dove och argente.

Sandra-L
0

Jag har ännu inte sett hur rosetterna kommer hamna på mina men säkerligen blir en och annan sämre.
Ser ingen anledning till att kulla dem då de kan bli superba sällskap till ngn. Däremot bör just dem ej avlas på…

Jag har funderat på det men vet ej ännu..

Jag skulle vilja få tag i korthår, då jag inte har en enda sådan. Satin finns hos mig med, dock inte i dem färgerna.

Vattnadal
0

Abbysar med osynliga virvlar som säljs till sällskap kommer säkert att avlas på ändå, för att de är söta, snälla osv. Tycker nog oxå att det är bättre att kulla, så att inte abby hamnar i avel utan att folk vet om det.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

axilur
0

#5 Varför? Eller alltså, vad gör det? Är det för att det är bra att redan från början sålla bort "skräp" så att den här lite nyare sorten blir så ren som möjligt till att börja med? Eller finns någon annan orsak?

/Anneli

amaira
0

#6. Ja, det finns en annan orsak. Och det är att de möss vi redan har inte blir uppblandade med ännu mera konstigheter, utan kan hållas så "rena" som möjligt.

Att få in recessiva gener sker mycket lätt, och sedan sprider de sig utan någon som helst kontroll.

Att avla bort recessiva eller "osynliga" gener är nästan "omöjligt".

Jag, som avlar på temperament hos mina möss, skulle ALDRIG ALDRIG ALDRIG "stoppa in" en abby i min avel!!!!!!!! Sedan må den vara den snällaste, bästa, trevligaste mus som existerar, och som motsvarar ALLT jag önskar ur en mus!!!

Jag kommer dit jag vill i alla fall. Det må ta längre tid, men jag har inte "konstiga gensoppor" som sabbar annan avel som någon kanske någon gång vill ägna sig åt, med någon av mina möss som grund.

Men mitt starkaste argumentet MOT inblandning, är faktiskt  "biologisk mångfald".

En sorts önskan att bevara "lantraser" (för att ta lite större husdjur som exempel).

Som med hönsen. I början på förra seklet hade i stort sett varje trakt i Sverige, sin egen "lantras", som var specifikt anpassade till just den trakten. Sedan, runt 50-talet tror jag, började stordriften göra sig gällande, och vit leghorn - som kunde värpa mycket mer än "de vanliga" hönsen, blev på modet. Det var de som gällde, och bara några få "envisa bakåtsträvare" och "konstiga orginal" höll envist fast vid sin gamla hönsstam som funnits där i generationer (mänskliga generationer alltså).

Det är dessa "tjurskallar" som folk såg lite snett på, som vi idag har att tacka för, att vi kan börja bygga upp stammar igen, med dessa gamla "lantraser". Gäller inte bara höns, utan även kor, getter, grisar, ja även äpplen och grönskaer och, ja, det mesta!!

Man ska vara försiktig med vad som sker vid "mode-nycker". Det är mycket som kan förstöras av obetänksamhet.

amaira
0

Alltså, det är väl knappast någon som tvivlar på, att inte även jag starkt förespråkar kullning!

För annars tappar vi kontrollen, det är jag övertygad om!!

Sandra-L
0

Jag förstår mkt väl varför man kullar bort sådana individer, och det har jag inte något problem med heller.

Men om jag säljar möss med avelsförbud så litar jag på att köparen respekterar mitt beslut om avelsförbudet.
Jag är kanske blåögd tycker ni, men man måste kunna lita på personer och framförallt sina köpare.
Det har hänt vid flera tillfällen att jag inte litat på en viss köpare, men då är det enkelt! Säljer helt enkelt ej till den personen.
skulle aldrig sälja till ngn som kan ha en tanke om att använda mina linjer till sina egna, (utan min tillåtelse med andra ord).

Grodan
0

Jag är faktiskt inte säker på om inte möss med lite osynliga virvlar ändå kan gå i Abyssinian avel?

Har dock svårt att tänka mig att någon vill köpa dem till avel…

Själv tycker jag gott att de flesta djur kan användas i avel om de har något positivt att bidra med, även om de har en oönskad gen. Anser att man ganska lätt kan avla bort recessiva anlag.

Sandra-L
0

Jag tycker inte de med sämre virvlar bör gå i avel då dessa ändå är relativt nya i sverige. Varför då sprida ut och avla på de "dåliga" så att säga :)

Jag kan tycka att många individer, trots brist på stamtavla, bakgrund osv kan gå i avel om de lämpas för det. Men om säljaren insisterar och ej vill att de ska gå i avel så bör man som köpare respektera det :)

Jag tex. skulle aldrig få för mig att avla på en individ som det är satt avelsförbud på, trots hur fin och hur gärna jag vill ha avkomman. Det är respektlöst mot uppfödaren, enligt mig iaf :)

Grodan
0

Avelsförbud… det är verkligen ett missbrukat ord bland djurfolk idag. Jag anser att man som uppfödare kan ha en önskan om att få behålla sina djur i sin egen avel och se till att sälja endast till sällskap, med restriktion att ägaren måste rådfråga vid avel eller att man själv får låna in djuret i avel. Man kan även kalla det någon form av fodervärd…

Avelsförbud anser jag bara att en förening eller organisation samt veterinärer (gärna i samarbete med för./org) kan utfärda. Detta efter noga undersökning om svåra ärftliga defekter.

Inte ett sätt att märka ord, utan bara en påminnelse, för idag verkar så många missförstå och missbrukar ordet avelsförbud.

Har man sålt ett djur har man som uppfödare ingen juridisk rätt kräva att ägaren inte avlar på djuret, man kan önska och man kan ha en överenskommelse, men mer är det inte. Man kan inte sätta ett förbud.

Ceciliaolucifer
0

Förlåt för att jag frågar, men vad betyder kulla bort? :)

martinc
0

avliva

Muszimba
0

Jag har redan funderat en del på det med att börja med avel, fast då på en av mina långhårsmöss. Men jag kan tänka mig att byta väg på aveln till Abyssiner. Det kan ju vara trevligt om man är 2-3 i Sverige som föder upp dessa så man kan mixa med olika hanar uppfödare emellan.

Muszimba
0

Vilka färger har du förresten på de du vill ha ut i avel hos någon annan, Grodan? Är ju lite nyfiken.

Grodan
0

De som är bra Abyssinian är en PEW skh hona, tre argente skh - varav en hona och två hanar

sedan en mängd icke så jättebra Aby i dove, pew och argente - har reggat några som silver och blue argente men är inte säker på att de verkligen är det… de kan ev bara vara ljusavlade, för i Polen vill man ha ljusa Argente, vilket jag nu också förstår: man ser tickningen mycket lättare!!!

Sandra-L
0

Grodan; är du intresserad att sälja ngn/några av dina till mig? eller kanske byta också, om det är intressant för dig :)

Skicka pm om du vill prata mer privat ;)

Grodan
0

#19 Visst, du kan få hela kullen! Bara du går med i SVEMUS och reggar dina möss! Skrattande Tungan ute

Jag kommer inte satsa helhjärtat på varianten. Kanske ta en kull till, men inte mer. Vill så gärna att någon som är medlem i SVEMUS och reggar sina kullar föder upp varianten. Om Muszimba verkligen tror sig klara detta så har hon då första tjing eftersom jag känner henne. Dock lär hon inte vilja/kunna ta så många hanar…

Muszimba
0

Du känner mig så väl, Grodan.Skrattande

Om jag har lite assistans härifrån alla trevliga musmänniskor och uppfödare så kan jag nog klara av det. Det kan ju behövas lite hjälp ibland om man är lite osäker.

Pimu
0

.. låter som ett jätte roligt projekt .. men .. jag ska inte ta åt mig nåt sånt för tillfället (ont om plats, lite andra planer går först) .. men .. i framtiden kommer jag vilja ha abby´sar .. först o främst till sällskap o ögongodis .. Tungan ute

Sandra-L
0

Jag kollar runt på svemus och funderar lite..

Men vart hittar jag papper för att regga föräldarna, såg kullreg-blanketter som man kunde ladda ner.

Men jag hittade ingenstans där det står om att bli medlem, är det bara jag som är för trött eller? :P

Pimu
0

Skickar en länk dit ..  registrera möss

Grodan
0

#23 Åh vad skoj att du funderar! *glad* Skrattande

http://www.svemus.org/sidor/blimedlem.html <--- bli medlem!

Sandra-L
0

Det blir nog så att jag isf betalar in avgiften efter nyår, så jag är medlem i ett helt år.. Men jag måste fundera lite på hur jag ska göra, det är ju massa extra jobb med sådant.. Först regga föräldrarna, sedan kullregga, det kostar pengar, det tar tid osv.

Isf blir det endast att regga dessa virvlar!!

[Thiah]
0

Trist at avgiften är mer för mig än er.. det är väl portot som kostar… :(

Sandra-L
0

Jag håller på att regga ett gäng råttor till.. Ett satans arbete är vad det är! Sen tar det en evighet att få papprerna också  Förvånad

kent
0

#21 om du vill ha hjälp kan jag hjälpa dig. jag har plads för 4-6 burar hemma och kanske det samme i lokalen.Cool

Muszimba
0

#29 Det är inte utrymmet utan det är vanan vid att köra musuppfödning. Är van vid kattuppfödning, så att *sitta vak* är inga problem. är dock inte så van vid färgbedömning som en van uppfödare är, men ganska så van.

Vattnadal
0

Man måste inte "sitta vak" för en muskull. Däremot ska man vara beredd på att ha ett helt gäng burar. Man bör ju ha i alla fall 2-3 med honor, 2 som BB för honor med ungar, sen ett gäng hanar. Då detta är en ny variant gäller det att få tag på några obesläktade hanar. Räkna med att ha en 5 burar med hanar i alla fall, helst fler om det inte finns fler med abby i närheten.

Det blir en del lukt, fler burar att städa, lite mindre tid med varje mus då man har fler när man avlar.

Sen är det förutom mer tid, plats och pengar (till mer strö och mat od) en del papperspyssel. Väljer man abby i färger man kan är det lättare, än om det kan ploppa fram färger man inte kan heller.

Som vanligt gäller det för uppfödare att hålla det på en vettig nivå, så att man inte tar på sig för mycket, får fler djur än man klarar av. Många har börjat och sen slutar de 2-3 år senare, då sittande med runt hundratalet möss!

Planera både kortsiktig och långsiktigt och ha en bra mentor i din närhet, om du börjar avla, oavsett vem, du är!

Sen är det bara att plugga in sin standard, se till att veta vad ett bra temperament är, samt hur en frisk mus mår och ser ut.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

Nu har Muszimba gluttat på Abyssinianmössen och funderar nog så huvudet knakar.

Muszimba
0

Jupp, huvudvärk så det knastrar hela vägen ner till min onda fot. De var ju helt underbara. Fick en knäpp pälskänsla som jag knäppt nog kopplade till en hundras, Rhodesian Ridgeback. Sa det till dig oxå, Grodan.

Gillar dessutom Ridgebackar så virvelmöss ska hit på något vis….Skrattande