Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 1189 ggr
octavio
0

Bianca dog!

hej

Min mus Bianca dog igår förmiddag och hon hade 12 ungar på 10 dagarGråter, och de lever fortfarande.Jag la in dem till hennes syster men  systern har också ungar men hon har förmånga hon har liksom 16 ungar som är 5 dagar gammla typ.Men hon kan ju inte ta hand om 28 ungar ensam och jag vill ju inte att någon ska dö kan jag lägga ner en annan hona eller vad ska jag göra ??

Hjälp mig Gråter!!

Muszimba
0

Det går att så kallat nappa dem med Esbilac. Esbilac är en mjölkersättning för djur som man köper på Apoteket.

Grodan
0

Jag tycker gott att du kan reducera ner antalet till en lagom siffra beroende på hur systermusen mår. (Du borde ju fråga dig varför Bianca dog… var hon sjuk, fick hon för lite mat??? Om hon var sjuk, är hennes ungar också sjuka?)

I a f tycker jag att du bör avliva alla hanar, utom möjligen en eller två som du själv vill behålla, och endast låta systermusen mata upp honor - honor är lättare att sälja och dessutom parvis.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

octavio
0

Hur mycket kostar Esbilac?

axilur
0

Det enda jag hittade på apotekets hemsida är detta:

"Esbilac pulver, modersmjölkersättning till valpar (Kruuse) 340 g 798,53 kr/kg. 271,50 kr"

/Anneli

octavio
0

Tack Skrattande

octavio
0

idag fick jag avliva 7 små söta liv för att mus honan kunde inte ta hand om 28 ungar själv Gråteroch mina andra honor bara gav de värme.Foxy hon gav inte lika mycket mat till alla så vissa var jättemagra och jag hade inga pengar till och köpa Esbilac! Så nu har jag bara 21 ungar kvar Rynkar på näsan.

axilur
0

Fast 21 ungar är inte "bara".

/Anneli

[Thiah]
0

Min mushona fick 4…..

TantSelma
0

Men ta bort hanarna! Så att de andra får en bättre chans.

Terato
0

Håller med, ta bort hanarna och du kan ju även ta bort de tunnaste. 21 möss är uppenbarligen för många för den här honan.

Sen tycker jag du kan höra med vänner och bekanta om de inte kan låna ut pengar till att köpa esbilac. Någon musägare i din närhet kanske för övrigt har esbilac till hands?

Sen är det också ett jäkla slitgöra att nappa upp själv med esbilac. De ska nappas varannan timme och tydligen är det inte helt lätt enligt de som har gjort det själva.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Mymlan
0

#10 Ja jag har nappat 10 musungar det är inte lätt alls och inget jag egentligen rekommenderr till nybörjare då det är så pillrigt. Gummitutten pipetterna har är för stora för musmun så jag satt med en 1 ml spruta utan nål o droppade i mungipan, men tillägga var mina var 9 dygn då de började nappas.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Terato
0

Precis, det var dig jag tänkte på!

teratos.r8or.se

Guldgruvans1
0

Vad kostar ersättningen? Kanske kan jag hjälpa till…?

Mymlan
0

Kolla vad apoteket tar det är ej billigt men under 500:- Även veterinärer kan sälja detta med..

Guldgruvans1
0

Om vi hjälps åt kanske det går att sponsra….

Guldgruvans1
0

http://www.veterinarhuset.se/info.asp?t=5&ID=2700

Jag kan lägga en 100lapp….om det är sånt här ni menar?

Terato
0

Ja, du ser. Där har de ju i mindre förpackningar. Jag kan nog hjälpa till och sponsra med. Men frågan är ju om det är så lätt att fixa detta. Enligt Mymlan är det rätt svårt.

Eftersom du är rätt ung, Octavio kanske det blir rätt svårt för dig? Att gå upp varannan timme om natten låter ganska omfattande för en tolvåring.

Kanske bäst att ta bort hanarna och de tunna och svaga så att det inte blir så många kvar och hoppas på att mushonan fixar jobbet. Gör man ett misslyckat jobb med ersättningen så är det ju bara att dra ut på lidandet.

Men frågan är ju hur många det är vettigt att försöka spara. Jag har ju ingen erfarenhet av uppfödning så känns dumt för mig att sitta här och tala om hur nån annan ska göra.

teratos.r8or.se

[Thiah]
0

Hur har det gått??

Guldgruvans1
0

Undrar detsamma….hoppas du löst det för honan och bebbarna.

Kram!

Mymlan
0

#17 Ja de ska ha mat dygnet runt oavsett skola och jobb. Så kan ngn ge dem mat dygnet runt #0 ?  Om INTE så är det humanare ta bort en del ur kullen.

Terato
0

Jag vill också veta hur det har gått!

Instämmer med Mymlan men vill inte gå händelserna i förväg.

teratos.r8or.se

octavio
0

10#

Honan klarar det bra och honan som är med henne är gravid så hon ammar dem också.Alla 21 ungar har klarat sig i 6 dagar och ingen ser mager ut och alla äter och jag har köpt Esbilac och det ser ut att det inte behövs andvändas men andvänder det när det behövs !

octavio
0

Alla ungarna lever och dem mår bra vissa är 9 dagar gamla och de andra är 2 veckor gamla.Skrattande

Terato
0

Men vad skönt att allt ordnar sig!

Se till nu att mata upp honorna ordentligt så att de klarar av detta tunga arbete. Tänk på att det sliter rejält på dem att föda upp bara en kull, så då kan man tänka sig hur det blir när de har fler kullar igång samtidigt!

Sen tror jag nog allt att du ska ta det lite lugnt med kullarna på ett tag. Dra aldrig på dig mer än du kan behålla själv och betala vård för!

teratos.r8or.se

octavio
0

okej,tackSkrattandeoch jag har två stora vattenflaskor till de och två sådär stora skålar med mat är det bra ?

Terato
0

Alltid bra med mycket mat. Men det är också innehållet osm är viktigt!

Berätta, vad innehåller ditt torrfoder?

Och vad ger du i färskfoderväg?

Ska leta på matartiklarna åt dig också!

teratos.r8or.se

MP160
0

beror på vad du har för mat i skålarna?

Terato
0

#27 Hihi, bra svar!

Här har du två matartiklar:

Varför åt mina möss upp sin muskompis?

Mata musen rätt!

Min mus får ungar

teratos.r8or.se

octavio
0

vad ska jag säga vet inte så mkt om vad det innehåller eller rättare sagt vet jag inte vad det innehåller det finns solrosfrön i maten och torrfoder det är allt jag vet vad menar du med färskfoderväg ?Tungan ute

MP160
0

Jag menar allt du ger, blandar du torrfoder själv? Isf, vad har du i? om du köper, så kan jag varmt rekomendera att börja blanda själv! Artiklarna som Terato länkade är bra att gå efter! Och ja, färskfoder, vad ger du dom? Viktigt att dom får extra nyttiga grejer när dom ska dia så många småungar! :)

Terato
0

Ja, precis!

Återkom gärna med frågor i tråden om du vill ha mer tips på mat efter att ha läst artikeln. Grodan är den som är riktigt duktig på detta.

Digivande och dräktiga honor kan du smälla på med lite mer fett och protein. Även Kalciumrik mat. Ägg är skitbra! Och självklart mat som är varierat och näringsrikt. Tänk att det alltid ska finnas något lite extra att tugga på i buren.

Ägg, leverpastej, avocado, lax är exempel på fet mat. Protein finns i ägg men även i kött. Keso är också proteinrikt. Grönsaker kan man alltid smälla på hur mycket som helst med. Tänk varierat, även där. Sen ska de också ha kolhydrater, typ potatis, ris osv. Men det finns mycket kolhydrater i fodret så det är inte lika viktigt. Kolhydrater är också en bov ur fetmasynpunkt. Jag ger välling ibland eftersom det är så nyttigt men inte för ofta för de tenderar att bli feta av det. Dock ska man tjocka på dräktiga och digivande honor! Quinoa, Bulgur är lite bättre ur kolhydratsynpunkt.

Till torrfoder kan man ha en sockerfri müsli som bas och därefter blanda i de andra ingredienserna. Axas grynblandning kör jag som bas. Den är jättebra och sockerfri!

teratos.r8or.se

Mymlan
0

Mosa avocadon *akta skalet o kärnan det innehåller blåsyra så ngt av det får ej vara med då det ges till djuren* i avocadon mosar du ner Äkta osaltat smör finns att köpa i matvarubutiken.