Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1150 ggr
issa83
0

Hur får jag tam?

Det finns säkert flera trådar om detta redan men jag hittar inte. Fick hem mina 2 hanar igår och dom har nu fått boa in sig ifred i sitt terrarium ett dygn. För en stund sedan sprang dom runt i buren så då stack jag in handen så dom skulle få nosa…men dom är jätterädda:( Ville inte alls bekanta sig med mig. efter en stund tog jag tag längs in på svansen på en av dom och lyfte upp i handen. Men han ville ner på en gång och sprang och gömde sig…samma med hans brorGråter Hur ska jag närma mig dessa killar på bästa sätt?Hur ska jag få dom tama? Vill ju göra rätt från början:) Och jag förstår ju att som med alla djur att dom blir tamare ju mer man hanterar dommen exakt HUR ska jag bete mig när jag hanterar dom?

Kram från en undrande nyblivet musägare

[Thiah]
0

Ha handen där nere ett bra tag. Kanske med lite godis på?

Sen ska du inte jaga dem i buren utan använda en toarulle eller liknande för att få upp dem. När du har en av dem i handen så sitt länge och i lugn och ro med musen så den hinner vänja sig samt förstå att du inte är farlig.

Jag har fått kämpa ganska länge med mina tjejer så ge inte upp :D

Sandra-L
0

Tänk på att dem varit hos dig himla kort tid! inte konstigt att de är lite skrajja nu :)

du får ge dem lite tid och göra som jag skrev i pmet ;)

issa83
0

Tack för era tipps, jag vet inte vad jag tänkte på. Herregud, ett dygn är ju ingenting. Det är ju samma med möss som med hamstrar(som jag är duktigare på) och alla andra djur. Det är stressande att flytta och otäckt i början. Den chokladfärgade låg i min hand i dag och njööt lääääänge medan jag klappade honom och kliade honom bakom öronen. Jag pussade tom på honom och han låg kvar och mös:)

Den siames-färgade är fortfarande jättetsressad men det kommer säkert med tiden.

Sandra-L
0

Chokladkillen har alltid varit lugnare än siamesen, men ge honom lite tid, han kommer bli minst lika mysig som le petite chocolate ;) hehe

Grodan
0

Vi borde helt klart ha några Artiklar om hantering och tämjning. Problemet är dock att vi alla gör så olika.

Jag är "grym" och hanterar dem mot deras vilja… Förvånad De flesta andra är tålamodiga och snälla… Skrattande

Nåja, såååå grym är jag inte att det på något sätt handlar om musmisshandel. Jag läser av dem väldigt bra och min åsikt är att möss inte behöver flera timmar/dagar lugn och ro i sitt nya hem utan att man genast kan påbörja/inleda "lära-känna-stadiet". Man ska givetvis inte skrämma dem på något sätt i början (helst inte någon gång under deras livstid). Jaga dem i buren för att få tag i dem kan vara att skrämma dem. Det är bättre att lura upp dem i handen, t ex genom att låta dem gå in i en leksak och lyfta upp hela leksaken. Har man väl musen uppe i handen och pratar och gosar med den försvinner dess "rädsla" eller "motvilja" och de blir nyfikna på dig. När du sedan sätter ner musen i buren igen kan du ha kvar handen en stund så att den förknippar dig med handen. Den kommer inte att kunna låta bli att gå fram till din hand och kolla läget - den har ju nyss varit där och handen är då inte så främmande… I min värld av mustämjning är detta typ steg 1.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

issa83
0

#5 Jag var jätteförsiktig första dagen och lät dom vara när dom sprang och gömde sig när jag stack in handen. Men när jag hade suttit i några timmar med handen i buren i morse utan att de visat minsta intresse och bara skräckslaget gömde sig så gjorde jag som du Grodan:)

Jag tröttnade och tog helt sonika tag i svansroten och lyfte upp i handen. Fick ju såklart fortsätta hålla fast dom i svansen i handen men den chokladfärgade foxen lugna snabbt ner sig och jag kunde släppa svansen:)Han la sig till slut ner i min hand och jag kunde klappa och klia bakom öronen..och pussa lite:)

Men den siames färgade är, som uppfödaren Sandra L säger, vildare och räddare. Han får man fortfarande hålla i svansen…jag håller så nära svansroten jag kan men han sliter och drar så… han drar så hårt och jag är rädd han han ska skada svansen om jag inte ger upp och släpper…kan man skada musen när man håller honom i svansen och han drar som en tok?Rynkar på näsan

Kram

Grodan
0

mmm… det är inte jätteidealiskt att lyfta dem i svansen när de inte är tama… (enligt en del är det aldrig idealiskt…)…

vad gör mespojken när du släpper svansen? skuttar han iväg då? gör han verkligen det eller springer han bara lite? du kanske ska lita lite mer på honom, släpp svansen, låt honom kuta runt lite på dig - han kanske bara är en lite mera springig mus än chokladen eller så behöver han få mer frihet bara…

issa83
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller jag honom i handen i terrariet på låg höjd så han inte ska slå sig om han skulle kasta sig ut från handen, så hoppar han ner så fort jag släpper svansen. Men i övrigt har jag inte vågat släppa svansen, men jag har absolut inte hållit kvar honom i svansen särskilt länge heller för jag är rädd att jag ska skada honom så därför har jag ganska snabbt släppt ner honom igen…

Jag får göra som du säger…lita lite mer på honom kanske:)

Grodan
0

ah, men ta ut mössen ut i rummet… klart han vill hoppa ner i buren igen… ge honom inte det tillfället… lyft upp honom och gå sedan o sätt dig i soffan o prata med honom… ta med en bit toapapper att samla bajs å kiss i… Skrattande

issa83
0

oki tack jag ska testa i morgon. Det är jätteroligt med mössen för dom är vakna flera gånger mitt på dagen också. Och jag som är långtidsjukskriven och varit det i flera år uppskattar deras sällskap mitt på dagen till skillnad från hamstrarna som mest är vakna kväll/natt :)

Förresten, vad tror du/ni andra är bäst för att träna tamhet. Att ha dom ute en lång stund åt gången eller flera små korta stunder, typ bara några minuter åt gången?

Kram

Grodan
0

jag tror några minuter åt gången samt att ha buren placerad mycket centralt i hemmet, typ i köket

issa83
0

Terrariet står i vardagsrummet. Hamstrarna står i mitt och sambons "gästrum"eller vad man ska kalla det men mössen står i vardagsrummet där jag och katterna kan spana på dom hela dagarna när de klättrar runt därinne:)

Du skrev längre upp att det kanske vore en idé att ha en artikel eller liknande om hantering av möss och det tycker jag låter bra. Tror inte att jag är ensam om att tycka möss är så små och näpna och sköra att man knappt vågar ta i dom:)

Har haft både, råttor, hamstrar, katter, hundar, gerbiler och sånt innan men alla dessa är ju så mycke större:) Man är rädd att skada den lille musen