Burspån
Hej igen!
Nu kommer det mer dumma funderingar här. ;-)
Kan man ha för mycket burspån till mössen? Hur mycket burspån ska man ha som minst och som mest?
Ser fram emot svar.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Tror knappast att man kan ha för mycket spån till mössen, eller tja, du har nog misslyckats om du fyller hela buren haha ;) Jag har typ en decimeter tjockt lager eller nåt =)
Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/
Mina flickor hälsar att du är galen :P För mycket är inte ens möjligt, tänk vilka praktiska kullar och gropar man kan gräva!
Eller ja, det skulle vara om man vill ha lite fint då. I mina flickors akvarie tenderar all inredning att grävas ner så det där med att göra fint hos de samtidigt som man har mycket strö kan man ju bara glömma… x)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Vad bra då behöver jag inte oroa mig då. I lilla buren har jag bara möjlighet till ca 5-6 cm så där är det lite fattigt med spånet. Men de har dock en massa rör istället som går utanför själva buren.
Men i den stora buren har jag ca en decimeter. Och som ni säger, de gräver verkligen ner sig och sakerna så man kan glömma att ha det fint. Men jag bryr mig inte så mycket om det fina. Huvudsaken är att de har de bra. Och de verkar ha kul.
Men även om jag tycker de verkar ha kul så vill jag vara säker på att jag inte gör något dumt för dem. Och era svar var verkligen det jag hade hoppats på.
Audiatur et altera pars
mina får massor, de gör tunnlar och ibland gräver jag ner rör åt dem och där brukar dom ha jätteskoj…

#4: Mina gräver ner sina rör själv :-)
De verkligen älskar att gräva ner saker. Så jag brukar gräva upp dem bara för att de ska få jobba med att gräva ner dem igen. Kanske lite elakt, men samtidigt så har de något att göra och håller sig alerta :-)
Audiatur et altera pars

finns det nått spån som man inte kan ha? kan man liksom ha jätte smått spån?<--- är det bra eller dåligt?
kutterspån är inte att rekomendera då det dammar väldigt mycket och är gjort av barrträd som (kan?) innehåller terpentin som är giftigt för mössen. Fick jag det rätt nu? o.O

Jag har dock inte spån till mina möss pga min spånallergi, har toa-Lätt istället. Jag har typ 5-8 cm i botten till dem så de kan gräva, lägga det i högar och gömma en massa saker i det. Dessutom så justerar jag i botten minst 2 ggr/vecka så de får börja om igen.
Just nu har jag tre stycken påsar toalätt i terrariumet. 30 liter alltså. Plus en massa halvt nergrävda kartonger, rör, grenar, krukor, tidningspapper, stegar och hus, vilket gör att de faktiskt kan gräva hålor trots materialet på bottenströet. Det är lite svårare än spån, men det går om de har hjälp av någon kartong till vägg eller tak eller så.
Kan man ha för mycket? Ja, om du fyller precis hela buren, men annars så nää, det tror jag inte.
Efter en tid när jag "rör om" i bottenströet brukar jag putta mycket mot bakväggen, så det är en kanske 20-30 cm hög kulle längst bak i terrariumet, och 5-10 cm i fram, eftersom skjutdörrarna finns i fram, och man vill ju inte ha allt i knät när man öppnar… På så vis har de något att göra en stund för att fixa iordning den där kullen, plus att en kulle baktill ger illusionen av att det är en djupare bur än vad det egentligen är så det blir fint för människoögat också. Ja, en stund iallafall… 
/Anneli