Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 416 ggr
lothus1
0

Jag har inga möss kvar nu

Viska och Tara fick knölar båda två. Tara fick sin i ljumsken och Viska fick sin i armhålan.

Känns jobbigt allting just nu.

Man har ju inget större val än att avliva när de får cancer.

Vet inte om det är jag som gjort att de fått tumörer. Fodret kan de inte ha fått det av säger alla. Kan det vara inredningen? Husen är ju dock gjorda av barrträd.

Ja ni, jag vet inte, men några fler möss blir det inte just nu. Känns alldeles för hopplöst och ledsamt.

Pimu
0

Va trist .. att dom båda insjuknat .. beklagar sorgen ..Gråter

axilur
0

Usch, vad jobbigt!

/Anneli

Grodan
0

Asch då.

Jag tycker att lotus utan möss är helt knas. Det finns inte i min värld. Så jag tycker att du ska prova att ha en eller två hanar. Hanar lever ofta länge och får väldigt sällan tumörer!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Isira
0

Tyckte det va onödigt att starta en ny tråd så skickar min fråga här. Har upptäckt en knöl på min lilla Isolde åsså, är det troligast tumör då? :( Hon verkar inte lida nått av det än iallafall, men om man måste avliva hur gör ni då? fixar veterinären det eller?

Känns så trist, de tre första stackars mössen jag skaffa (som kommer från samma ställe, två av dem va nog kullsyskon) har bara konstant varit sjuka, undrade länge vad jag gjorde för fel då jag läst och försökt följa tipsen här gällande mat och annat. Dock har Isis som kommer från djuraffär inte blivit drabbad av någon av sjukdomarna som gått. Kan det bero på att hon jag köpte de andra tre ifrån kanske avlat på dåliga möss? eller är det kanske jag som gjort något knas.

Grodan
0

Det är bra att man som djurägare frågar sig själv om man kan förbättra något i sin djurhållning. Men långt ifrån alla djurägare gör "fel". Smittor kommer in på olika sätt, säkrast smittas möss vid intim kontakt. De som insjuknar är de som är klenare av någon anledning, dvs inte har världen bästa immunförsvar. Långt ifrån alltid kan man åtgärda sådant med superbra mat.

Jag vet ju inte hur du, Isira, har haft dina möss, vad för mat du gett dem, vad för bottenmaterial osv du haft till dem. Dock vet jag att lothus skött sina möss enligt konstens alla regler och tycker inte att hon ska "bläijma" sig själv så mkt. Kanske är det likadant med dig? Du vet eg bara bäst själv.

Men självklart skall man sträva efter att sköta sina djur perfekt, så man kan alltid förbättra något… utan att det betyder att det var "dåligt" innan… Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Isira
0

Kosten jag har fixat till dem är ifrån information som jag har hittat ur era Artiklar här :) som har varit stooor hjälp. De har fått musli som har innehållet diverse (brukar köpa euroshoppers) och har varvat med att köpa till hirs och liknande som inte redan fanns i. Har gett dem grönsaker, frukt och annat färskfoder någon gång i veckan, de har även fått en del kattmat torrfoder som blötmat och har gett sånna där geggor ibland.

Jag har spån i som botten material, köper det som är dust free (minns inte märket) när jag handlar i djuraffären, och vitakrafts när jag fått handla på kvantum då de bara har en sort.

men vad gör jag om knölen fortsätter växa eller inte försvinner? Vill inte att hon ska gå och lida :( dock ser hon inte ut att ha ont även hon förvisso har blivit hängigare, men vad vet jag.

Har tyvärr inget veterinär här som kan möss så bra, va en del strul bara att fixa medicin till dem när dem nös :/