Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 666 ggr
octavio
0

loppor?

Min hanmus har fått nån slags av loppor vi vetinte hur, ingen annan mus har det,och hur ska jag få bort det ?Skrattande

tacksam för svar Glad!

Terato
0

Okej, ser du kryp/ägg med blotta ögat eller är det för att han kliar sig som du misstänker loppor/ohyra?

Ohyra kan man få in genom fodret, hö eller annat där t.ex. vilda möss vistats. Men väldigt ofta följer det med redan från zoo om de är köpte i zoobutik. Det behöver ju inte alltid synas från början för ett otränat öga! (t.ex. mitt)

Det finns ju lite olika typer av ohyra och de vanligaste perparaten är väl ivomec och stronghold. Ivomec kan ges oralt och stronghold duttar man i nacken på dem. Båda preparaten skrivs ut av veterinär.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

octavio
0

Jag ser små brun/röda saker krypa runt i hans päls och sen så finns det små vita saker på bottnen på hans päls tror det är ägg men vet inte men kan man inte titta igenom fodret så det inte finns något nästa gång ?

Terato
0

Blä, vad äckligt! Haha :P

Ja, var köper du fodret ifrån?

Tycker det är bättre att blanda själv. Då vet man att man inte får in nåt. Det brukar ju inte vara ohyra i människomüsli direkt. Har du läst matartiklarna?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

octavio
0

jag köper fodret från en vanlig djuraffär både i Lund och i Malmö för att jag pendlar (mina föräldrar är skilda ):P ajag har också tänkt på att jag ska blanda maten själv orkar inte med att ha ohyra och det är ju bra att blanda maten självSkrattandeTungan uteNej jag har inte läst matartiklarna var är det och var står de ?;p

MP160
0

sök på mat så hittar du massor! Glad

Vattnadal
0

Jag har svårt att tänka mig att han ska ha fått löss via fodret. Hur länge har du haft honom och var är han köpt?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

octavio
0

#6Jag har haft honom sen han var 5 veckor och jag köpte han på en djuraffär i Malmö :D

Vattnadal
0

Hur gammal är han nu då? Jag misstänker att han har haft löss hela tiden, men att något nu gör att det blivit fler.

MVH Elin

octavio
0

Han är 5 månader gammal nu, men jag tror inta han har haft löss hela tiden för att då skulle  alla mina andra möss också ha löss nu.Jag har tittat igenom alla mössen och det är bara han som har löss.

octavio
0

Men hur får man bort lössen ?Tungan ute

Vattnadal
0

Man måste gå till veterinären och få något medel mot ohyra. Löss är väldigt smittsamt, så jag skulle behandla alla även om jag bara såg ohyra på en. Dessutom finns det skabbkvalster, som är mycket mindre, svårare att se och vanligare än löss. Tror nästan ibland att det är vanligare med ohyra än inte på zoomöss. Behandla alla du, så är du säker på att varken ha löss, skabbisar eller invärtes parasiter (om du får ett ivomec-liknande preparat, som även tar invärtes).

MVH Elin