Akvarie som bur
Hej
Har flyttat mina möss till det gammla akvariet jag har för några månader sen och det funkade fint, de verkligen gillade den nya stora ytan att klättra på. men nu har vintern börjat dra igång och elementen går för fullt och tycker att det under dagarna börjar bli kvalmigt och varmt inne hos dem, då jag har locket till akvariet på, "vädrar" dock när jag är hemma. Tyckte detta lock va smidigt då jag hade katter, för de kommer inte åt mössen och mössen kan inte rymma.
Klarar dem av att det blir lite tung luft i akvariet eller har ni nått bra förslag på nått lock man kunde bygga själv som släpper in och ut luft bättre?
Tacksam för svar 
asch va dum jag är missade totalt att det fanns en snarlik länk redan. Fick lite ideer av locket av plexiglas där :)
nät är bäst, me en träram runt ..
hm ja känns luftigast, kruxet är att fixa det så kisarna inte lyckas knuffa av locket, men nån form av extra list kanske kan hålla det på plats.
Så här har vi löst det för #2´s möss som hon har i 2 akvarium.
Det är ett gammalt hyllplan från en bokhylla som jag sågat upp ett hål i och sedan försänkt nätet som är inköpt på biltema.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Du kan säkert också be om att få ett stort fyrkantigt hål utsågat i glasskivan hos en glasmästare. Sedan kan du själv sätta fast nät på ovansidan med silicon.
Smartast är kanske att göra två likadana skivor som du liksom limmar ihop med nätet i mellan glasskivorna, om du förstår hur jag menar. För möss har ju en tendens att vilja tugga på silicon men då kommer de ju inte åt!
Älskar mina stora små vänner..
Tack för förslagen ^^ Blir iaf att åka och köpa nät så snart lönen kommer. Förtillfället får jag hoppas att det klarar sig bra med att jag vändrar medans jag är hemma.

Det går att häfta fast nät med häftapparat i mjuk trälist från byggvaruhus. Då blir det inget gnagande.
tänk bara på att inte köpa ett nät med förstora hål i… =)
Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/
haha ne ska undvika det, har redan när annars, men det är för stormaskigt.

Ja det va ju smart :) men synd på ljusrampen ju, tänk om jag vill använda den igen :P är sånn som spar på allt. men blir nog tak av en träram med nät, tror det blir bäst :)

#10 Gud vad smart och praktiskt!
Älskar mina stora små vänner..
gah! nu har jag farit runt i hela stan och letat efter ett små maskigt nät, men ingen har *tjura* funderar på att använda det"stormaskiga" (är inte såå stormaskigt men ändå för stort) och köra några lager istl, kanske det kan fungera.
Du kanske kan hitta en billig gallerbur annars?
Mina flickor har akvarie med nätlock, men nätet är för stormaskigt. Så jag har fäst nätet på vanligt burgaller från en bur som gick att plocka isär. Fungerar finfint! :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
ja, det va ju en ide :) ska se om jag kan göra nått sånt :) tack för tipset.