Fawn + Rött
Har jag nu hört att man ej ska para för det skulle gå åt helsefyr med kullen. Varför? vad orsakar detta?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag vet inte om du syftar till det jag skrev åt dig i PM? Jag skrev (ordagrant) såhär:
" Röd och röd är inte så bra att para. Dubbla anlag av röd dör på sjätte dagen i mammans mage, och återbildas. Detä lär itne vara farligt för mamman, med de flesta parar inte två röda anlag, tror jag i alla fall. Jag gör det inte.
Det går inte heller att någonsin få fram en röd (eller fawn, eller sable, eller creme som baseras på chinchillablekt röd) som enbart får likafärgade ungar. Det är omöjligt eftersom de med dubbla anlag dör i fosterstadiet redan.
Så till röd väljer man en partner i en färg som passar bra till det man önskar få fram. Vill man ha fawn kan man t.ex. välja en argente, silver, champange eller annan rödögd variant till sin fawn."
Det går inte "åt helsefyr" med kullen. Men röd i dubbelt anlag är inte livsdugliga, de dör på sjätte dagen i … osv. Resultat: Man får mindre kullar. Och mamman lär inte ta skada av det hela.
Jag tycker det är onödigt att para två röda, eftersom man ändå inte kan få fler röda ungar bland avkomman, och man ändå inte kan renavla röda.
Röd är ju behäftad med en del problem. Även anlag för fetma.
Om jag t ex vill ha fram cream på Chanel så anv jag en hane som har färg? Om jag vill ha chinchilla så anv jag en?
Att röd har det problemet vet jag. Honorna jag har kanske är lite för runda men fawn satin hanen har bra hull inte mager inte fet.
Ett sätt att få fram cream är att para röd - A(y) - med chinchilla - c(ch)/c(ch).
För att få fram en bra cream skulle jag inte använda Chanel. Inte heller för att få fram en bra röd, fawn eller sable. Jag skulle använda en icke sotad röd/fawn, eller en "riktig" sable, inte en sotad röd.
Chinchilla-genen bleker svart pigment lite och rött/(gult) pigment mycket.
Till chinchilla så använder du nog chinchilla … 
Jag har ju en fin röd hona ej sotad. Men finns det något intresse i mus världen av röda och fawn?
Svår fråga. För avelsintresserade ja, men för folk som har möss till sällskap nej. De flesta som får höra om de rödas fetmaproblem avstår gärna från att införskaffa sådana. Dock är röda ofantligt vackra och inte svårsålda i t ex djurbutik eller till folk som inte känner till deras fetmaproblem.
Ja Grodan, precis! Jag säljer inte röda varianter till sällskapsmöss, minst av allt till "nybörjar-familjer" med barn. Jag tänker mig att det är ett bra sätt att få "folk" att fly från ett begynnande musintresse… Det är inte roligt att börja med problem… man blir avskräckt.