Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 896 ggr
Theres
0

Tjoho

Som jag har sagt förr så är jag grymt sugen på möss igen…
Bara det att jag aldrig hör köpt en mus-unge förut…
Jag har haft ungar själv som jag har fått på min hona, sedan behållt dem, och jag har köpt vuxna möss.
Men nu är jag sugen på att ha dem från att de är så små som möjligt. Var i djuraffären igår och de hade minst 2 kullar med nya bebbar.

Hur gamla ska de vara för att få "flytta hemmifrån"?

golf.ifokus.se

Muszimba
0

En mus ska vara minst 4 veckor innan den får lämna sin mamma. Då är de bra busiga och spralliga, men ändå snälla av sig.

Theres
0

Tack =) Tror de äldsta ungarna är 2 veckor eller något… så snart då =) Såg en söting igår som inte ens hade öppnat ögonen, men den låg och tvättade sig bakom örat iallafall :D

golf.ifokus.se

Muszimba
0

En djuraffär ska inte ha så pass små musungar ute i butiken tillsammans med de djur som är till salu. Tidigast vid 4 veckors ålder ska de vara i den buren som de säljer mössen i. En mus på 2 veckor är ca 4 cm lång från nos till rumpa, svansens längd tillkommer förståss. Tycker att du kan prata med personalen och fråga om åldern på ungarna. Är de under 4 veckor så tycker jag att du kan meddela dem vänligt att de inte ska vara framme i saludelen innan den "rätta" åldern.

axilur
0

#3 Hur kommer det sig?

/Anneli

Vattnadal
0

Djur med ungar måste få en lugn och stressfri miljö. En butik som avlar själv är skyldig att ha ett rum där djuren får stå ostört från kunder.

Den butik som har hona med ungar ute i butiken bör anmälas, eller möjligen först upplysas om att de bryter mot L80, som de trots allt är skyldiga att både ha koll på och följa.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

axilur
0

Glad

/Anneli

Vattnadal
0

Fast enligt L80 får man dela möss från mamman vid 3 veckors ålder, och alltså får de då sitta ute i butiken, med mamman, om hon inte är parad igen.

MVH Elin

Pimu
0

Tycker de låter helt vanskligt att ha mamma me ungar ute i butik .. menar .. dom blir väl ändå alldeless uppstressade/rädda .. (Timmy är INTE inräknad) Tungan ute

Theres
0

#3 Men de är ju inte till salu… de bara är i en bur så man kan se dem.
Jag frågade personalen för några månader sedan när deras dåvarande musungar var födda… jag vill ha exakt datum, så jag kan fira födelsedagar osv… men de hade ingen koll…

golf.ifokus.se

Muszimba
0

#9, de ska inte vara framme iallafall pga stressen för både dem och mamman. Läs #5 så förstår du säkert.

issa83
0

Theres , har du ingen uppfödare in närheten där du bor då? Då kan du ju vara säker på att ungen inte har tagits från mamman för tidigt, att den inte har varit utstatt för onödig stress i butik och du kan, som du säger, fira födeledag eftersom en uppfödare har koll på datum.

Vattnadal
0

#8 Timmy är uppfödd i butik, men lagligt, dvs i ett rum där bara personalen får vara. Han sattes ut i butiken till salu vid 4 veckors ålder. Sen är det lite fusk med honom, då det är en del Vattnadalare inlnadat där, och Morakullor, inte en massa grossistmöss.

#9 Dräktiga och digivande honor samt ungar yngre än 3 v får inte ens sitta till förevisning i butik. De ska sitta i ett skyddat rum. Vill någon kika före, så får de då släppas in i det rummet. Att de inte är till salu gör det inte lagligt.

MVH Elin

Theres
0

#11 Nej, inte vad jag vet… Den enda jag vet som har fött upp möss är omkring är jag själv.

golf.ifokus.se

Vattnadal
0

Var bor du då? Folk åker ju kring en del, så det kanske kan lösa sig med frakt?

Jag åker tex från södra hälsingland till Småland varje månad.

MVH Elin

Theres
0

Jag bor typ i Kalmar… 3 mil utanför…

golf.ifokus.se

Vattnadal
0

Kalmar är ju en bit från Alvesta, dit jag åker…

Fast jag har en kompis som åker till familjen i Kalmar ett par gånger om året. Så nog skulle jag kunna lösa en biltur dit, om du skulle vilja!

MVH Elin

Theres
0

Vore ju en idé… snällt.
Men jag vill ha två hanar i sina unga dagar… möss lever ju inte överdrivet länge och vill ha dem så länge som det bara går, så det beror ju på om man kan matcha en kull med när det går att få hit dem :O

golf.ifokus.se

Grodan
0

#12 Skrattande 

majgadd, vad händer med Brynäs zoo´s avel nu när du inte jobbar där elin??? Förvånad Gråter

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
0

#17 Jag har en drös unga hanar nu. Kommer att lägga upp salutrådar här imorrn!

#18 Ja, det vette gudarna. Ev kommer de ju att vara smarta och kontakta mig för att köpa in nya avelsdjur när det behövs. Då kommer det att bli lika bra som vanligt. Fast de kanske inte tänker så, utan ska lösa det själva, och då kanske det blir bra, eller så blir det sämre…

MVH Elin

Theres
0

#19 När kommer de hem till mig då? FlörtOskyldig

golf.ifokus.se

Vattnadal
0

Jag ska kolla med min kompis, om hon som vanligt åker ner till kalmar i samband med jul, och kan ta med 2 pojkar då.

Jag satte ihop 10 hanar från 3 kullar nyss, och de får bo tillsammans några dagar, för att jag ska kunna kolla vilka jag ska spara och vilka som ska säljas.

MVH Elin

Theres
0

Fast det är ju inte säkert det klickar =) Men förhoppningsvis.

golf.ifokus.se

Vattnadal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ett foto av de 10 pojkar som skulle kunna flytta idag, om jag bara bestämt vilka som ska stanna och vilka som ska säljas!

Sen finns det några underbara silver agouti oxå. Fast jag garanterar inte att de kommer att bo glatt tillsammans hela livet. Det är troligare på vissa av dem, men det är en chansning man tar.

MVH Elin

Theres
0

Hur mycket tar du för dem förresten? Tyst

golf.ifokus.se

Vattnadal
0

100 kr.

MVH Elin

Theres
0

Oj då.

golf.ifokus.se

Vattnadal
0

Smakar det så kostar det!

Har jag överskott på hanar och det är osäkert om de kan gå ihop, brukar jag pruta.

Gissar att möss i butiker kostar mellan 30-65 kr. Vad som skiljer uppfödarmöss från zoomöss är ju främst kunskap, avelsmål och en vilja att sälja friska, trevliga möss.
Grossisterna slänger ihop ett gäng honor och hanar, och så blir det ungar. De struntar i om de avlar på mäöss med stereotypa beteenden, tumörer, dåligt immunförsvar od. Fast det kan bli väldigt bra möss därifrån oxå, det är bara en större chansning.

Köper man zoomöss ska man vara beredd på att få problem med ohyra till att börja med, sen är lite Rossel inte ovanligt. 

Jag köper zoomöss mellan varven, om jag hittar någon som har rätt färg och hårlag, inte alltför anskrämlig typ, om temperamentet är underbart. Det är lätt att testa, det är bara att hålla i dem och se hur de uppför sig!

MVH Elin