Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 698 ggr
Mymlan
0

Fetma

Hur undviker man fetma på Röda möss?  ska man ta bort det feta i fodret helt åt dem?

Hur bantar man en fet mus?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

amaira
0

Ja, hur undviker man feta röda möss? Bra fråga. Själv tror jag inte att det går. I alla fall vet jag inget bra (och humant) sätt att hålla dem normal-slanka.

Däremot är det nog viktigt att se till att de inte blir "överfeta".

Själv tar jag faktiskt bort alla nötter och solrosfrön - som jag har blandat i de andras foder - och ger dem bara "ransoneringar" av dessa mellan varven. Vill inte ta bort helt eftersom de även innehåller nyttiga och viktiga ämnen.

Eftersom de älskar "grönsaker" försöker jag ge dem mycket sånt. Ärtor är en stor favorit. Hela sommaren har de dagligen fått "nate" (våtarv), något som de älskat!

chaconne

Om någon har förslag på bra foderstat till röda möss, så tar jag tacksamt emot!!

-mmk-
0

varför blir bara röda möss så??

[mjuue]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar jag med. Jag har ju en röd texel, kommer hon att bli tjock?

[TomasH]
0

Den sorten av röda (eller fawn om de har röda ögon) är orsakade av en dominant gen som kallas A(y) eller dominant yellow. Genen kan inte förekomma i dubbel form (de fostren utvecklas inte normalt och brukar dö i livmodern). Någon gen för fetma är länkad till A(y). Så det är alltså genetiskt!

Det finns även en annan recessiv gen som ger röda djur. Jag har sett sådana i Tyskland men de är fortfarande rätt fula i både typ och färg. Dessutom sa en uppfödare där att de recessiva röda också hade tendens till fetma. Om detta stämmer vet jag dock inte… Det kan tilläggas att A(y) -möss inte är tillåtna i Tyskland och när jag var där frågade alla vilken variant av möss jag själv födde upp…(jag föder upp fawn: A(y)*-pp)

-mmk-
0

aha .. men dom som inte dör i livmodern då .. är det dom som blir tjockisar ?

Grodan
0

Jag tror inte du kan banta en mus. Du kan erbjuda den mer att göra, mer aktivitet och motion samt undvika att utfodra dem med socker, bröd, pasta, ris, potatis (dvs tomma kolhydrater) och för mycket feta fröer.

De röda som bor och bott hos mig tycker jag inte har blivit "överfeta". Runda, ja, men inte så pass runda att de inte kunnat bli dräktiga eller fått andra hälsoproblem. Jag har gett dem samma blandning som alla andra möss får här, med tillskott av grönsaker, frukt och animaliskt.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

Nej, "banta en mus" tror jag är grymt! (om man inte är extremt kunnig och "bantar" på rätt vis över en längre tid, precis som med människor) Alltid fri tillgång till torrfoder!! Men man kan se över sammansättningen av torrfodret, och få bort det feta. Speciellt eventuella onyttiga fetter, och absolut inget "socker".

Sedan behöver alla djur (inklusive människor) även fetter, så det behöver man ändå se till att de får, i en bra sammansättning. Det blir lite "näringslära" att ha röda möss Flört. De behöver också omväxlande kost, för att få i sig alla näringsämnen de behöver - och kanske även för att få lite "glädje" i ätandet…

Motion är ju livsviktig. Det är inte så stor skillnad på hur möss och människor ska leva för att leva ett bra liv och hålla sig friska.

amaira
0

A(y)-möss inte tillåtna i Tyskland? ! Intressant… Glad

Tack för att du föder upp dessa vackra underbara möss, Tomas!! Så jag fått tillgång till dem Kyss

[TomasH]
0

#5: nej de som dör i livmodern blir inga musar alls ;-) De som blir tjockisar är de som bara får en A(y) gen. De röda och fawn som växer upp och blir riktiga möss

mandymoo
0

Ni som har lite mer erfarenhet av röda lite runda o goa möss… är dom mindre aktiva än dom andra? Eller rör dom på sig lika mycket, klättrar, gnager, gräver osv? Eller är dom även lugnare?

MarieB
0

De feta möss jag har haft är aktiva i samma grad som mina möss med andra färger, så länge de har normal vikt. Blir de feta har de blivit alltmer inaktiva i samma takt som fetman blivit värre.

Ett ytterst fåtal gånger har jag haft några väldigt fetmadrabbade röda. De blev smällfeta så fort de uppnått vuxen storlek, och då menar jag verkligen smällfeta, som bollar. Jag hade kvar en sådan som sällskapsmus, hon hette Apelsinen :). Hon var väldigt inaktiv och lugn och enormt kelig och gosig. Ingen diet kunde få bort hennes fetma, men det gick att kontrollera den så den inte blev värre. Hon verkade trots det må bra och levde i alla fall ungefär 1,5 år.

mandymoo
0

Så det är mera så att dom blir mindre aktiva pga av att dom blir lite mer runda om magen… o då självklart ökar lite till….Innan så är dom lika aktiva

Så det är inte så att dom från start även är lite lugnare i naturen o då även tillsammans med genen gör att dom ökar i vikt, lite snabbare.

MarieB
0

Ja på mina har jag upplevt att aktivitetn gått ned när fetman satt in. Hur det var i Apelsinens fall och de fåtal andra som hon kan jag inte riktigt säga. Men jag kan inte göra någon bra jämförelse med andra möss, eftersom jag mest bara ser min väldigt homogena stam. Mina är rätt lugna överlag, och det är mycket möjligt att de är lugnare än genomsnittet, men jag skulle ändå beskriva dem som aktiva snarare än inaktiva. De klättrar, gräver mm som mina andra.

Vad som kommer först när fetman sätter in vet jag inte. Kanske blir de mer inaktiva när de är lite äldre och så påskyndar det fetman, eller kanske är de aktiva fram tills anlaget tar ut sin rätt och fetman sätter in. Jag vet faktiskt inte. De är aktiva när de är yngre och så länge de inte är feta, men exakt hur utvecklingen är när fetman väl börjar komma igång kan jag inte riktigt säga.

mandymoo
0

Jag har en röd fröken med lite trivselvikt runt midjan… som var ganska inaktiv när hon kom… men nu har hon bara blivit mer o mer aktiv. Hon har fått 2 små kompisar… i storlek *ler* och dom är sånna som gräver o springer i hjulet o klättrar - så sakta så gör hon allt dom gör… först gick hon långsamt i hjulet … nu går det i bra fart…. hon gräver o klättrar…. sneglar lite på sakerna i taket som hänger ner o som dom andra tjejerna älskar att klänga i… antar att jag snart ser henne sitta där också…

Det är skönt få då hoppas jag att trivselvikten inte blir mer trivsam om man säger så utan håller sig som den är nu *ler*

Grodan
0

på mina goa runda killar (blackimus o c/o) blev de runda o slöa när jag tog bort hjulet… att de har massa annat att klättra och klänga i hjälper inte riktigt… igår fick de BARA säd bara för att mandymoo tyckte de var FÖR tjocka och jag måste faktiskt hålla med… de har helt enkelt haft för stor matskål… så nu är den väck… de får gräva och leta efter maten…

snart får de dock ett eller två nya säkra hjul

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

amaira
0

"Apelsinen" hihihi Glad

mandymoo
0

Dom mössen gillar alltså inte mig nu *ler* Men det gör dina råttor ;) dom tycker att vi ska komma ofta ofta på besök dom små gormerna