Intressanta fakta
Nu pluggar jag hund, och läser Mentalitetsboken av Ingalill och Kurt Blixt samt Kenth Svartberg. Infällt här och där i boken finns etologiskolan. Där läste jag något intressant, som jag genast kände att jag måste skriva här. Det handlar om mentalitet och att tolka beteenden.
Först ska man lära sig att läsa signalerna och först när man gjort det, försöka tolka dem. Forskare försöker förstå vilka beteenden som brukar kunna observeras tillsammans, och som är troliga uttryck av samma tanke eller känsla. Man har tex hos flera djurarter (dock ej hund) funnit att benägenhet att vara aggressiv mot inkräktare går hand i hand med att vara snabb att underöka nya situationer. Genom upprepade tester har man funnit att denna tendens är stabil över längre tidsperioder. Denna stabilitet gör att tendensen aggressiv/snabb undersökare platsar som personlighetsdrag eller mental egenskap. Benämningen egenskapen har fått är aktiv (eller pro-aktiv) stresshantering med motsatsen passiv eller reaktiv stresshantering (lågaggressiva och långsamma utforskare). Det finns vidare en tydlig genetisk disposition för denna egenskap, vilket ytterligare visar på något som är karaktäristiskt för personlighetsdar - de uppvisar ofta en hög arvbarhet.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jag har en ung hane som är en sån där tok, älskar att utforska, tycker att alla burar är för smpå, och han vaktar buren som en tok nu!
Tror att jag ska börja ta detta i beaktan mer i min avel. Man får alltså mindre aggressiva möss om man avlar mer på de som är lite långsammare i sina undersökningar. Det behöver ju inte betyda att de är rädda, bara för att de inte kastar sig handlöst över alla äventyr alldeles på en gång.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Oj, vad intressant!
Det kommer jag verkligen att fundera över också. Jag tycker att det är något i det som känns väldigt sant. Har alltid tyckt att de modigaste mössen(och även andra djur) varit tuffare. Tuffare mot burkamrater och tuffare mot människor. Man ser det på hela kroppspråket.
Jag ser det till och med på Timmy. Han är min modigaste mus. Jag har en känsla av att det kan dyka upp för tuffa möss efter honom. Även fast han är übergo. Kan inte förklara det. Jag har det bara på känn. Det är därför jag vill leta en superdupersnäll hona till honom. Jag vill ha snälla, trygga hanar! Men tycker också det är viktigt att de inte är rädda för sin omvärld.
Men det är ju det här jag vill pyssla med. Försöka se om det går att kombinera tuffhet med snällhet. Ska bli intressant att se!
Egentligen har jag tänkt på att jag borde ha tre linjer. En med tuffa möss, en med supersnälla möss och en där jag försöker att binda ihop dem. Synd att inte utrymmet finns, bara! Man får börja nånstans..
Älskar mina stora små vänner..
Intressant!! Tack för att du delar med dig (igen)!!