Tumör
nämnde i ett annat inlägg att min lilla isolde har fått en tumör i sidan:(, och den har vuxit fort och vill inte att hon ska lida. så jag undrar hur man avlivar en vuxen mus lidrigast och på bästa sätt? Tänkte att ni som är uppfödare väl säkert är insatta i det.
Tacksam för svar.
Man går till veterinären.. Avliva hur man gör är inget man pratar om öppet här vad jag förstått. Bästa är att veterinären gör det.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
okej, Då jag hört annat från andra, som jag inte va superpigg på att testa ville jag höra här där jag vet att det finns väl insatt folk. De flesta andra jag pratat med utanför nätet tyckte att gå till veterinären lät knäppt. så därför jag skickade frågan.
#2 Jag går alltid till veterinären då jag måste ta bort ngn..
tack för ditt svar :)
#3 vad får du betala för en mus-avlivning hos vetten?
#5 60:- hos veterinären här. Drop in onsdagar 17.00/30 - 19.00 men har de många kunder så stänger de ej 19.00.
Ska en mus avlivas går jag till vetten, betalar runt en hundring för det.
Oki kan vara bra att veta när det sen blir dags.

Tycker absolut att du skall gå till en veterinär för att avliva. Jag har alltid gått till en vette. Man får sitta i lugn och ro och ta farväl medans de somnar in mjukt och fint.
Skulle aldrig i hela mitt liv kunna avliva själv. Kan inte ens titta när de ger sprutan =o(
Hos oss tar de 100kr för en.
Beklagar verkligen att din tös fått tumör!
Kram: Sara

Gissar att det kostar minst 450 i Gävle…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
I nån av djurskyddslagarna (minns inte vilken, kan kolla upp om det behövs… Är bara att söka på sjv.se annars) står alla tillåtna metoder så det är i princip det du har att välja bland. Drunkning, ether osv är olagligt (varav bla drunkning inte står med som olagligt - men jag har mailat SJV och fått bekräftat att allt som inte står med är olagligt). Ska det göras själv så ska man ha kunskapen, vanan osv som krävs för det dock så alla såna metoder är nog rätt uteslutna om du inte ens vet vilka metoder som finns, så då är det veterinär som gäller helt enkelt.
Annars om vet inte funkar av nån anledning så kan man ju höra med reptilfolk om nån kan tänka sig att avliva. De som själva avlivar möss för att ge som mat borde ju ha vanan inne om man säger så…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Flera av oss uppfödare har lärt oss hur man snabbt och smärtfritt avlivar möss på ett lagligt sätt. Jag har lärt mig det ingående av veterinär och i min tur lärt det vidare till flera andra.
Dock är jag helt emot att vi diskuterar avlivningsmetoder öppet här på sidan. Sådant tar vi privat.
#11 Jag gillar inte att du hänvisar till reptilfolk eftersom det är relativt få av dem som verkligen följer lag och kan avliva på ett snabbt och smärtfritt sätt. Min åsikt är att avlivning bäst lärs ut av veterinär, försöksdjurstekniker eller mycket kunnig uppfödare, gärna en person som tycker mycket om möss!!! Då kan man vara trygg att det blir ett bra slut för djuret.
Det finns folk till allt ;) Man får såklart vara kritisk, som man alltid ska vara egentligen. Man får kort och gott se till att man kommit till rätt person för att lära sig, för det finns ju bra reptilfolk också. Är samma sak även bland yrkesfolk, jag vet bla en veterinär som rekommenderat en hammare i huvudet på en sjuk hamster… Helt sinnessjukt :( Nu är förstås oddsen för att en veterinär gör det dåligt lägre än en reptilmänniska (antar jag), men iaf, du fattar nog poängen ^^
Att veterinärer öht lär ut avlivning är helt nytt för mig, trodde inte de gjorde det O.o Ofta brukar man ju förespråka att åka till vet för spruta menar jag, det lär ju gå emot veterinärens egna intressen samtidigt. Men görbra att det finns såna som lär ut iaf :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Precis som du säger är alla veterinärer olika. Och rätt självklart lär inte veterinärer ut så allvarliga saker som avlivning till höger och vänster. Min veterinär råkar vara oerhört kunnig på möss och har sedan jag träffade henne haft en stor lust att hjälpa möss, mig och mussverige. Hon har hållt kurser och seminarier om möss (och råttor) när jag bett henne.
Jag har inte frågat runt så mkt bland andra veterinärer, men vet i a f några som ev kan tänka sig att ha några kurser. Sedan exakt vad de vill lära ut är jag inte hundra på.
Ah ok, tänkte väl :)
tack för alla svar, med tidigare djur jag har haft har alla blivit väldigt gammla och somnat in av ålder så har inte behövt stå infär detta dilemma innan, därför är jag inte så insatt heller. Tyvärr får jag åka en bit för att komma till en veterinär som ens ville ta emot nått som hade med möss att göra överhuvudtaget :/ djursjukhuset i denna stad är inte mycket att hurra för. men väl att jag hittat en iallafall :)
#12 att diskutera avlivningsmetoder kan jag förstå att du kanske är emot, men det är ju en aspekt i att ha djur och bara för att den är negativ och tråkig kan man ju inte sätta tabu på ämnet, det kan ju vara bra att hålla en öppen diskution så folk inte använder tillexempel drunkning (vilket jag aldrig hade fått för mig att ens försöka huga) att informera folk vad man inte bör göra kan väl inte vara fel?
#16 Mja, men jag är Sajtvärd och jag har bestämt att vi inte öppet skall diskutera hur möss avlivas här på mus-ifokus. För att det är oetiskt och för att jag värnar om möss som levande varelser. Första hänvisningen är att uppsöka veterinär, andra hänvisningen är att ta kontakt med någon privat och tredje blir att kolla igenom vad lagarna säger.

Oj, verkar skilja en del i pris ser jag. Betalar ganska mycket mer än 60kr jag. Men jag tycker ändå det är värt att gå till en veterinär när det blir dags…
#17 syftade mer i inormations syfte som avråda att använda dumma metoder och säga det som du skrev. gudarna ska veta att jag fått höra många dumma förslag från folk :/ så anledningen att jag rådgör med er här, som jag tycker verkar kunniga är ju just för att jag värnar om möss som leande varelser jag med och inte bara rusar iväg utan att kolla upp saker och ting ordentligt först.
Sen givetvis får du sätta de regler du vill :) det ifrågasätter jag inte, ville bara klar göra hur jag menade.