Skabb
Hmm… Jättekul.
För typ en vecka sedan upptäckte jag att en av mina möss, Ludvig, kliade sig väldigt mycket och hade sår i nacken/bakom öronen. Idag var jag med mina tre möss och tre råtthanar till veterinären.
Ludvig har skabb.
Japp, så nästa torsdag ska jag med 17 djur till veterinären för att ge dem varsin spruta mot skabb. 3 möss och 14 råttor, en dag i veckan i tre veckor. Wohoo..
Stackarna.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ja det lät ju som jätte kul… för er allihop… 
Är det bara en som kliar sig.. bara en du ser symptom på? Är det ivomec dom ska sprutas med?
Inget ovanligt, tyvärr, men väldigt trevligt att du hade en bra veterinär att gå till. Ja, bra i a f i den meningen att hon/han kunde konstatera skabbkvalster på mus. Mindre bra att du måste åka dit med alla dina gnagare för injecering… det blir ofantligt dyrt… man kan ju alltid be att få behandla själv…
Alternativet till injicering på varje mus, är faktiskt att droppa i nacken när man har många möss.
Min vetrinär härute skulle injicera varje mus, till ett ofantligt pris. På Roslagstull valde de att jag sjäv fick droppa i nacken. Just för att jag har många möss.
Jag funderar på att fråga om jag kan använda Stronghold istället. :) Billigare. Någon som vet risken med att all ohyra inte försvinner med Stronghold?
Bara en har sår(Ludde), men både möss och råttor kliar sig.
Grodan - Vetten var hur underbar som helst! Han är ny och han var jättetrevlig, intresserad, duktig med mina småttingar och hade humor.. :P
Mvh,
Moa

Men du kan använda ivomec också - genom att spraya på eller ge i munnen.
Jag ser själv fram emot att höra slut "beskedet" från ELins försök med ivomec hästpasta.
I fredags fick alla råttor och möss Bimectin, och Ludvigs sår i nacken är nästan helt borta. :P Det fick i munnen hemma, och ska ha igen nästa måndag. :) (2ggr med 10 dagars mellanrum)
Mvh,
Moa

Va skönt att det ga så snabbt resultat… så att man vet att det är rätt behandling man ger dom.
Jag har fått Stronghold till mina och de blev av med ohyran