Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 489 ggr
maddemusen
0

Para sve typ med eng typ=?

Ännu en korkad fråga….

-Blir det bara sve/eng typ om man parar mustyperna med varandra?

-Eller kan det bli som med råttisarna; dumbo och dumbobärare?? Hoppas ni förstår vad jag menarFundersam

/Madeleine

mandymoo
0

Jag kan ju inget om råttor så jag vet  inte exakt hur du menade - och vill du kolla om jag förstått rätt…. du undrar om man parar sve o eng får man då ungar som är antigen sve eller eng - i en kull kan då båda varianterna förekomma. Eller blir det ett mellanting…

Tror att dom blir en blandning ….  men som sagt jag vet inte helt säkert.

maddemusen
0

näe hmm…. jo jag menar som du skrev… Jo jag undrar om de bara blir sve/eng blandade eller om vissa bär på anlaget fast det inte syns och ser ut som en  vanlig svensk mus och vissa syns det på,  så de ser ut som en eng mus??? Herregud så krångligt det blir när man skall förklara..

-Jag lovar så krångligt var det inte i mitt huvud, inte först iallafall…SkrattandeFlört

mandymoo
0

Tänk det där känner jag igen …. verkar så solklart i huvudet - frågan alltså - sen så skriver man ner den så blir den inte lika solklar …. ;)

Och väntra med spänning på svar från dom som vet….

Vattnadal
0

Eftersom engelsk och svensk typ är samma ras, så är det egentligen som att en lång och en kort människa får ungar. Vissa kanske blir långa, vissa korta och en del mittimellan.

Parar man eng/sve får man oftast en korsad typ som blir lite mellan i storlek, vissa kan få svenska öron på en eng kroppstyp, så det behöver inte bli snyggt alla gånger, men kan mycket väl bli det oxå. Proportionerna tycker i alla fall jag att är viktigast. En eng mus behöver större öron för att se proportionerlig ut, i jämförelse med en sve.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

maddemusen
0

oki då förstår jag,  …Tack så mycket Elin.Skrattande