Hjälpmetoder
Här om natten vaknade jag klockan 3 av att en av mina möss låg och prasslade i papperskorgen! Fråga mig hur han kom dit, för jag har inte en susning, några timmar tidigare hade han liksom suttit i buren när jag gått och lagt mig. Det jag vet är att han tagit sig ut ur buren (vilket han verkar vara jäkligt duktig på), tagit sig ner från bokhyllan som buren står i (ca en meter ner till golvet) tagit sig genom hela rummet och hoppat ner i papperskorgen som står i andra änden av rummet, "bakom" databordet och TV:n. Så min fråga är, HUR LYCKAS HAN?! 
Det är samma mus jag hittade i sängen en natt förut… och samma mus som klättrade upp på toaletten (han var lös inne på toagolvet, för att få springa av sig lite), kröp ner i en påse och lade sig och sov(?) i ett trosskyddspaket!Vad är det med den här musen och hitta på bus!?
Men det jag vill fråga nu är om det finns något "äckligt" för möss som man kan smeta på gallret så mössen inte ständigt är där och tuggar och biter och hänger och slänger?
putt

Byt bur så att han inte bor i en gallerbur!
Ge honom ett akvarium/terrarium FULLT av saker så att han kan roa sig tillräckligt i buren. Sen verkar han vara en liten herre som gärna rör på sig, så ett par stunder utanför buren att härja loss på kanske oxå behövs.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ja ett burbyte kanske är bra:) Som vattnadal säger, ett akvarium, eller ett terrarium är ju mycke svårare att ta sig ur. Jag har mina i ett terrarie pga av att jag har katter. Det är omöjligt för katterna att få tag i en endaste liten svanstipp och samtidigt är det "utbrottssäkert" för mössen 
Han sitter i ett akvarie redan, men har byggt ut den med en slags dunabur, och då har jag blivit tvungen att täcka över vissa "hålrum" med galler, och det är där han klättrar och gnager.
Försöker inreda så mycket som möjligt, men har brist på idéer. Komma ut får han göra ibland, oftast på helger då han får springa lös inne i badrummet i en timma eller två på kvällen.
Aja, får försöka lösa det ändå.