Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 515 ggr
MoaL
0

Sår på Ludvig?

Hej allesammans!
Jag och Ludvig har nu blivit riktigt bra kompisar. Han älskar när man pysslar om hans öron och kinder. :P
Jag har nu märkt när jag har börjat "massera" honom lite hårdare, att han har sårskorpor i nacken, och jag begriper inte vad det kan vara, för han kliar sig inte märkbart, och SÅ hårt tvivlar jag på att han kliar/putsar sig att han river upp sig själv i nacken.

Någon som vet vad sår som inte kliar kan komma från? Kan det bero på fodret? Men det borde väl också klia??
Jag ska beställa veterinärtid så fort jag kan, för både han, de andra två mössen, två av råttorna och mammas hund måste till vetten, så på måndag ska jag ringa och beställa tid. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

mices
0

Det kan vara skabb. Det ska tydligen bli stora sår i huden på dem då. Läste det när jag sökte information om vad mina möss har.

MoaL
0

Men skabb kliar ju (han kliar sig som sagt inte överdrivet mycket), och såren är inte stora eftersom jag inte ens har märkt dem tidigare.

Mvh,
Moa

lothus1
0

Kan det vara så enkelt som mjäll?

Vattnadal
0

Hittar man småsår i nacken, runt öron eller så på en mus, kan man nästan räkna med ohyra. Kan vara smart att behandla en sväng, spreciellt om:

Djuren kommer från zoo

Djuren kommer från privat uppfödare som inte har så stor koll 

Djuren går/gått på spån/ hö (om man inte själv förvarat det hemma garanterat fritt från vilda möss i 4 v)

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

MoaL
0

Jo, jag tror också att det är ohyra, men då brukar det ju alltid klia. Nåväl, jag ska ju snart till vetten så.. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Ehm.. Jo förresten, jag ändrar mig. Han kliar sig visst..
Vetten nästa!

Mvh,
Moa

[Theriss]
0

Skabb behöver inte klia så mycket. Mina möss hade skabb utan att jag märkte det, det var inte förrän allmäntillståndet på den äldsta musen började bli sämre och hon fick sår vid nos, öron, ögon och nacke som jag började misstänka nåt. Ingen av de andra mössen kliade sig mer än normalt…

MoaL
0

Om du har läst min andra tråd "Skabb" så ser du att jag var till vetten och fick det konstaterat att det var det, så nu har alla mina 17 djur fått sin första dos Bimectin. Nästa dos ska ges nästa måndag. :)

Mvh,
Moa