färg
vad heter färgen när en mus är t.ex svart på ovansidan och grå på magen?

Troligen är det en dålig svart tan, fast nu för tiden har vi ju börjat byta till engelska på färgerna, så black tan är mer rätt. En tan ska vara röd, men är den inte färgavlad, så blir det lätt beige/grå.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
en dålig svart tan .. hm.. ska den vara röd på undersidan ?
om man har en dålig svart tan .. och man ställer ut den , blir den sämre placerad då?
tack för svaret :)
#2 Japp, kanske diskvalicifierad. I PET kan du ställa ut h*n
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
jaha .. ska man undvika att ställa ut då?
men om det är en som är t.ex agouti (jag vet inte hur man stavar) så har den en vit fläck i pannan .. är det också en "fel färg" om man säger så .. jag är så dålig på det här .. aguotisar kanske inte kan ha vita fläckar men som exempel bara :p

Den kan inte bli diskvalificerad för att den har en dålig tanfärg…. men poängen blir någ så låg att det inte är någon ide. Om du inte bara är nyfiken på att få en sån bedömning på just den musen en gång.
Men du kan som står ovanför ställa ut den i Petclass… för där bedöms inte färgen, utan bara hur musen mår och är skött. Att den är fin i pälsen och i hullet och har ett bra temperament. Så där kan man ställa ut alla möss oavsett färg o tecken osv.
Så självklart ska du komma o ställa ut dina möss. 
-------------------------------------------
Så här står det på Svemus sida om petclass:
Pet Class bedömningsregler
Indelning: mössen indelas först efter ålder i grupperna junior, senior och veteran, sedan indelas de även efter kön; honor och hanar bedöms alltid var för sig.
Bedömning: själva bedömningen indelas i tre moment: Allmänt, Kondition och Mentalitet.
Allmänt (tidigare "I Övrigt") kan gälla sådana anmärkningar som är bestående och som ej kan påverkas. T.ex. ärftliga defekter som testikelavsaknad, extremt små ögon mm, förvärvade skador typ hack i öronen, ärr i huden osv, eller kanske något annat av betydelse som domaren önskar påpeka.
Med Kondition avses i vilket skick musen för stunden befinner sig i. En tillfällig förändring kan gälla päls i fällning eller sår i huden, eller något man kan påverka, som övervikt (minska på fet mat) eller smutsig svans.
Mentalitet (tidigare "Tillgänglighet") betyder musens uppförande och tamhet. Här talar man om dels grunddrag och dels om tillfällighet samt påverkan.
--------------------------------------------------
Och så här står det ang diskvalificering, alltså kan inte en dålig färg göra så att musen blir diskvalificerad:
Musen skall vara absolut medgörlig och fri från olater och får ej vara föremål för beteendestörningar eller andra sjukligheter. En mus utan morrhår, blind på ena eller båda ögonen, dräktig, digivande, med yttre parasiter, tumör, sår eller håravfall, sjuk, deformerad eller med svansknyck skall diskvalificeras.
Tack mandymoo 
aha .. då ska jag nog ställa ut mina i petclass, får väl komma ihåg att tvätta svansen innan då :p
tack för alla svar :)

Ja det tycker jag helt klart att du ska göra. Och inte bara att det är kul att ställa ut mössen utan det är kul att träffa alla trevliga människor IRL o umgås lite 
jaa.. det skulle vara jätte kul att få träffa alla musfolk har och se på alla söta musisar :)
när är nästa utställning?

Ev en drive in den 4 nov eller en hel helg med utställning o kurs 18-19 nov.
Det kommer mer info så fort allt är bokat och klart med domare och annat runt omkring.
okej.. vad är en drive in?
tack för alla svar och för all hjälp :)

En drive in utställning är där man inte behöver anmäla mössen innan utan på morgonen när utställningen är så tar man o "packar ihop" dom man vill ha med o åker till utställningen. Och sen anmäler man på plats.
Nu har jag aldrig varit på en mus drive in utställning så jag vet inte exakt, men däremot har jag varit på flera hund drive in och antar att det går till på samma sätt….
Alltså att det är anmälningstid tex. mellan kl 9-11 och sen startar även bedömningen samtidigt och djuren döms i turordningen dom anmälts i. Och det finns ingen katalog som talar om vilka djur som anmälts o tävlar.
Om jag förklarade lite luddigt - tyckte det själv. Så fråga igen så försöker jag förklara mer. *ler*
aha .. så det är bara att åka dit då? .. den vill jag åka på, vad brukar et kosta att anmäla där då?
dt var jätte bra förklarat mandymoo **tack för all hjälp**

det kostar 30 kr/mus
tack bra att du förstog.
okej .. men det är inte så dyrt .. men om man ställer ut många möss så kanske det blir dyrt :p

Nu vet inte jag hur det är på en drive in utställning. Men på utställningar med föranmälning så är det 30 kr/mus upp till det att man anmält 3 st - från 4:e musen så är kostnaden 20 kr/mus.
Och tänker man på vad det kostar att ställa ut hund, katt eller tävla i andra sporter så är det jätte billigt. Vilket jag tycker är så bra så att alla faktiskt har råd att komma och ställa ut sin mus och umgås.
Och vi är ju i alla åldrar som är aktiva på olika sätt vilket gör det extra kul. Och även andra familjemedlemmar.
Sista hade vi agility som alla som ville fick prova på. Och den som vann var faktiskt en lille bror till en av tjejerna. Han lånade hennes möss och tävlade.