Karma-tråd
När Grodan höll på att slänga upp foton på olika färgvarianter här, skickade jag upp en bild på Karma i bone-tråden. Men Grodan var inte säker på att hon är bone, utan att hon kanske är beige. Så här sa hon:
"var tvärsäker först… men nu börjar jag vackla… enda sättet att veta är genom testparning med siamese… är hon beige blir det endast colorpoint i kullen, är hon bone blir det himalaya och colorpoint i kullen. vi kan skapa en karma-tråd o diskutera det öppet… lättare.."
Så jag gör det. 
Jag är ju så himla sugen på att ta en kull på Karma, som ni kanske vet, och colorpoint har jag alltid varit intresserad av/på jakt efter. DET kanske är en bra början? Att försöka hitta en (modig och snäll) siameshane till Karma? Att slå två flugor i en smäll. Vad tycker och tror ni?
Går man efter den här sidan (och kollar på foxarna) http://www.hiiret.fi/eng/breeding/varieties/V.html så tycker jag att hon ser mer ut som en bone/fox än en beige/fox, men det är ju svårt att säga.
Så, diskutera! 
/Anneli
Oj, hon är mörkare än bone/fox Vanaheim var i alla fall. Har hört från Finland att just om bone också är fox så kan de bli lite mörkare än när de bara är bone, men SÅ tydligt mörkare? Finast är det i alla fall, oavsett bone eller beige. ;)
//Lina
Jag tycker att den här bilden inte är helt rättvis. Jag ska ta ut henne nu och försöka få bra foton i bra ljus!
Man ser ju framtassarna och ansikte som är i direkt ljus på bilden. Där är hon betydligt ljusare än hennes vänstra sida, som är i "skugga".
/Anneli
Ja, jag kan inte säga mycket, bara ställa fler frågor…
Genetiskt har hon antingen en eller två extreme dilution-gener,
c(e) c(e) eller c(e) *
där stjärna står för någon annan blekgen,
antingen c (albinogenen), c(ch) chinchillagenen, eller c(h) himalya-genen. Enligt stamtavlan tror jag hon kan ha vilken som helst av dessa tre…
Det är himalya-genen som tillsammans med extreme dilution-genen ger colourpoint.
Två himalya-gener ger siames.
Om Karma hade en c(h)-gen (himalya) borde hon inte ha pointer då? Den genen skulle synas, och inte döljas fram till en testparning… ???
OBS Jag VET INTE, jag tänker högt utifrån allt jag inte vet… 
Enligt finska sidan är både beige och bone grundade på svart aa B* D*.
Karmas genetiska färg (den som inte syns p.g.a. blekgenerna) är chocolate, a(t) a bb DD.
Om det nu spelar någon roll.
De här blekgenerna på c-lokus är bara 4 stycken. Men de kan kombineras sinsemellan och ge alla möjliga resultat (tycker jag i alla fall) och en del "samma resultat" kan ges av flera olika kombinationer, dessutom. Inte lätt alls.
Här en gammal bild på Karma, tillsammans med Kusin Silka som visar vilka färggener Karma har egentligen, under blekningen.
Om jag tittar i Eva Johanssons häfte Färgavel-Musgenetik, i hennes artikel "Alla dessa nya färger i albinoserien", och den finska sidan, och slår ihop det, blir det såhär:
aa c(e) c(h) Svartögd siames.
aa c(e) c(e) Beige. Kan selekteras mörk till coffee eller ljus till off-white. Beige är en nyans någonstans mellan coffee och off-white. Färgerna mörknar med åldern på djuren.
aa c(e) c Bone. Varierar mellan beige och vit.
c(ch) skulle kunna vara inblandad som andra blekgen, tror jag, men om resultatet skulle ge Karmas färg? Kanske…

Nu börjar jag tänka på Elyrias möss. Jag har träffat hennes siameser en gång. Vill minnas att den kullen var otroligt modig och framfusig.
Älskar mina stora små vänner..

#7 - Du tänker nog på vår D-kull. Flera ur den var med oss på nationaldagsutställningen förra året. Några av dem var himalaya, men ingen siames.
Alla i den kullen var väldigt modiga och klängiga. Vi har kvar fyra killar och en tjej här. De fyller två år om drygt en månad och är fortfarande våra goaste.
Men på grund av tumörer i släkten har vi inte avlat vidare på dem.
Okej, men vad betyder det här? Är det en bra idé att para med en siames? Kommer det ge svar?
/Anneli
Puttar lite. Skulle ju nu, när musarna är färdigbehandlade med Baytril, vilja ta upp funderingarna igen. Eller okej, jag funderar varje dag och är SÅ sugen på den här kullen!!!
Frågan är fortfarande; Kommer det ge något svar på vad Karma egentligen är för färg (bone eller beige) genom att para henne med en Siames? Jag är väldigt sugen på pointar. Alternativet är en Chokladhane eftersom jag är sugen på blekta Choklader också!
Och ja… Den stora frågan är väl ändå: Finns det någon MODIG, snäll, lugn, nyfiken, bra, mysig Siames- eller Chokladhane som vill dejta Karma?

/Anneli
#10 Vem skulle inte vilja dejta karma? =)
Haha venne vart du bor men jag har en urmysig siames hane 
Axilur, glöm inte bort att tiden går, speciellt för en liten mus.
Karma fyller ett år den 29 januari. Det betyder att hon snart är tio månader.
Nu har hon haft en kull tidigare, det underlättar. Som förstagångsfödare skulle jag inte vilja använda en 10 månaders hona. Som andra kull är det okej. Men 11 månader, eller ett år - nej.
Nu vet jag inte hur andra uppfödare gör, jag har lite "egna idéer" om hur och när möss har lättast för att få ungar, och motsatsen. Jag är ju inte alltid överens med svemus resonemang i olika frågor.
Har precenterat min siamese kille för Axilur, så nu behöver vi bara få honom till Märsta från Västerås .. 
#13 Jag tänkte på det igårkväll också, att det är lite brådis nu faktiskt.
/Anneli
#12 Jag har PM:at dig också. 
/Anneli
En siameskille till Karma! Wow vad spännande och roligt!! ![]()
Nu kommer jag bergans inte att kunna sova om nätterna, av pur spänning och förväntan över att få se ungarna. ![]()
Och två stycken kandidater finns det att välja mellan!
Tror du jag kommer kunna sova??
Jag tänker på det hela tiden, och pussar på Karma hur mycket som helst. Hon blir nog lite grinig på mig snart, haha.
Igår när jag höll henne i handen (hon brukar lägga sig till rätta efter nån minut, i vanliga fall) så sträckte hon på sig så hon fick en lika lång hals som en giraff ungefär, för att nosa på min näsa och titta mig i ögonen. Jag smalt en del. 
/Anneli
Jag har faktiskt hittat en siameshane i Märsta också, där jag bor! SwilMer's bluepoint-hane. Funkar blue?
Jag ska iallafall hälsa på och klämma på honom så får vi se.
/Anneli
Så hur har det gått nu? Har du träffat några av hanarna och kännt efter om de har det temperament och yttre som du önskar föra vidare? Det gäller ju att matcha Karma med en minst lika snygg och snäll hane…
Jag har en liten siames här hemma. Jättetrevlig. Modig, kontaktsökande, tassdarrande, lugn, nyfiken. Några månder gammal och bodde tillsammans med sin bror fram tills nu. Dock inte engelsk.
/Anneli
Har annars fortfarande chans på SwilMers engelska satinsiames, men han går fortfarande ihop med Älla.
/Anneli
#21 vad skoj! har du köpt eller lånat den? zoomus eller stamtavlemus? (förlåt om det lät knasigt, är bara så nyfiken på vad folk har för möss…)
#22 har du träffat den?
Jag har lånat honom. Uppfödaren äger föräldrardjuren, vilka är urmysiga, och har koll på mammans stamtavla bakåt, men inte pappans. Egenuppfödd alltså. Liten och helt och hållet svensktypad.
Nej, det har jag tyvärr inte gjort. Han och Älla har gått ihop i över två veckor och när jag pratade med SwilMer senast syntes det ingenting på Älla än.
/Anneli
Nej, alltså! Han är ju en himalaya? Eller vadå? WAAA!
/Anneli

#26 Håller med, himalaya!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag kan inte se några nackdelar!!!
Svensk, okej, men Karma med sitt "hyper-engelska" temperament (i mina ögon) blir perfekt matchad av en trygg och go svensktypad grabb.
Himalya är utmärkt!! Du kan få colourpoints direkt, om jag inte tänker fel i hastigheten nu. Fast det hade du fått med siames också förstås.
Du får tänka lite långsiktigt. Och ta en kull till senare, när dessa ungar växt upp. Avla vidare på bästa hon-ungen alltså. Då kan du välja en bra engelsktypad hane igen, för att få tillbaka skönhet och storlek, men behålla lugnet i temperamentet. och så har du tid på dig nu, att börja spana efter bra och spännande hane!!
Han ser jättegullig ut! Om jag fick välja, skulle jag välja honom…
PS. Karmas ungar är lite trista i temperamentet, tamhet, tilllit, och oförtrutlighet är inget för dem. I alla fall inte dem jag har hemma. Men Karmas barnbarn blev alldeles förvånansvärt fina i temperamentet!!! Trygga, nyfikna, och "helt tama av sig själva".
Jag avlar sedan inte vidare på någon av Karmas avkommor. Åsåsöt, "Sötis", och Åsårar, "Raringen" är sålda som sällskapsmöss till en ung och lycklig flicka. Är glad att kunna sälja så fina och trevliga möss!
Till någon som blev så glad.
Åsåfin bor ju hos Elin numera.
Men ÅH SÅ SPÄNNANDE det ska bli med denna parning med fina Karma!!

Usch, nu måste jag tänka. 
Lugn, inte att det är något som inte passar med denna hane! Det är genetiken jag försöker fundera över, och då blir det rörigt i huvudet på mig.
Karma har antingen c(e)c(e) eller c(e)c(ch). Men hade hon ett c(ch) borde hon vara mörkare, så jag antar att hon helt enkelt är extreme dilution-blekt chocolate, med två extreme dilution-gener.
Himalya-hanen har ett c(h), himalya-genen.
Eller "siames-genen" fast den behövs i dubbel upplaga för att ge siames, i enkel upplaga blir det himalya, c(h)c, eller colourpoint, c(h)c(e), alltså beroende på sällskapsgenen.
Himalya bör genetiskt vara c(h)c, dvs himalyagenen ihop med albinogenen.
Det krångliga är att jag inte vet hur de andra blekgenskombinationerna kan se ut! Det går att få samma effekt av andra gener.
Enligt Eva Johansson igen, så är aac(h)c(e) svartögd siames, och det bör då vara vad du också kan få bland ungarna.
c(e)c ger i stort sett så blekt det går att få, vit eller smutsvit.
Reserverar mig med att de här blekgenerna förvirrar mig, och det är möjligt att jag tänker fel här.
Fantastiskt!! Han är ju helt ljuvlig!!!
![]()
Visst är han söt?
#30 Nej, det är inte denna hane som är bluepoint. Jag tror som du, att han är chocolatepoint.
/Anneli
Hehe mamma är siames cinnamon point iaf ;)
Han verkar trivas bra hos dig :)
(FÖÖÖÖRLÅT btw att han var himalaya och inte siames, visste inte :o inte meningen att "lura" dig)
Men vad fina dom är båda två! Och himalaya är ju lika vackert som siamese.
*sötchock*

Otroligt vacker tjej du har! Verkligen! Killen är väldigt söt och jag ser framemot att se bebbar!
#35 Hihi, det är ingen fara! Klart det inte var meningen.
#36 Jag håller med!
#37 Tack! Jag älskar henne såååå.
/Anneli

Är JÄTTEintresserad om det blir en mini-Karma! Hon är helt ljuvlig att se på och hon verkar lika trevlig som vacker
Ja, det blir spännande att se vad det blir för bebisar! Är jättepirrig! Jag kommer antagligen bomba forumet med bilder så fort det "är något att fota" så att säga. 

/Anneli
Haha, vilka härliga bilder!
Sötnosar är de! Jag är glad att du köpte Karma!!! Hos mig hade hon aldrig kommit till sin rätt.
Roligt att hon har växt till sig och blivit så stor. Jag tyckte hon var en liten tjej, när hon flyttade till dig.
#51 Karma vägde 50 gram när jag var hos veterinären sist. Uforia 40 gram. Jag har en jättebra våg här hemma som jag ska väga Karma på med jämna mellanrum.
Jag har verkligen insett nu på senare tid hur mycket jag älskar Karma och hennes temperament. Hon må vara lite feg, men hon är ju så klockren i handen och älskar att mysa. Hon lägger sig ju faktiskt ner och myser, blundar ofta, efter några sekunder i min hand.
/Anneli
Skicka bebisarna till mig sedan. 
//Lina
#53 Hihi, colorpoints är väl något för dig också? 
/Anneli
vilket fint kärleks-par

Å, gud vilken fin kille! Jag garvade ihjäl mig när jag såg dem tillsammans! Vilket roligt par! :P
Älskar mina stora små vänner..
#55 Jo, jag försökte ju börja avla colorpoints för över ett år sedan, men det ville sig inte väl. Just nu har jag bara möss för att det är mysigt.
Saknar att ha bone/fox hemma dock, den varianten blev mig så kär efter Vanaheim. Och colorpoints hör till favoritvarianterna fortfarande. Jag är ce-frälst.
//Lina
#58 de e så ballt, ce-frälst… gah, du är en av några få… det är beundransvärt!
Jag tycker det ser så roligt ut att honan är så mycket större än hanen, haha.
/Anneli
Ska jag vara riktigt riktigt ärlig så tycker jag inte att hanen matchar henne utseendemässigt. Nu är det inte en utseendeparning och jag hoppas på många goa bebbs - vill kanske köpa en själv om jag får tillfälle att träffa dem o blir kär.
Varför jag tycker så är för att han
- är ung och inte utvecklats klart
- har fel färg - himalaya och ev cinnamon (helt galet!!!)
- inte är snygg typmässigt
Förlåt att jag är en partypoper nu. menar absolut inget illa.
utseende är inte allt… bara en reflektion…
#61 Karma får dumpa honom sedan då.
"You can do better girl!"
I dagens moderna samhälle behöver vi inte hålla oss till en och samma partner hela livet.
//Lina
men hon är ju inte så ung längre…
Nä, det här är ju som sagt ingen utseendeparning, och jag kan ju alltid göra som amaira sa; leta rätt på en bamsesnygg kille till den snyggaste och trevligaste honan ur kullen sen. Då har jag god tid på mig och kan tänka lite längre liksom. Men den här gången vill jag främst åt temperamenten.
Det här blir Karmas sista kull, om det nu blir någon öht. Hon är snart året gammal.
/Anneli
Jag säger förresten inte att jag tänker fortsätta avla. Det är en senare fråga. En sak i taget. 
/Anneli
#64. Hon är snart 10 månader, för att vara exakt. Och hon har haft en kull tidigare. Och jag tycker hanen är perfekt. 
"49 bilden är ju bara för gooooo :D
Hon har förresten gått upp från ca 50 gram till 74,4. Idag är det dag 18 från första mötet.
/Anneli
#67 Åååhhh hon är så fin!!! Vackra skönhet!!
74,4 gram! Ojojoj.
Vad väger hon idag?
Jag gissar på att hon får ungarna den 10 eller 11 december. Gissar alltså, det är inte lätt att veta.
Ja, hon är så ruskigt fin. Hoppas ni inte tycker jag är tjatig som uppdaterar den här tråden hela tiden.
76,3 gram väger hon idag. 
/Anneli
.. jag tycker de är bara roligt att få följa hennes färd till "kläckning" 
76,3 gram! Dom växer, dom växer där inne!
Roligt.
Nu är du bärgans orolig inför förlossningen … är du? Det finns ju andra trådar där allt inte gått så bra, sånt kan kännas nervpåfrestande även för en själv. Så nu vill jag lugna dig.
Det kommer att gå bra alltsammans!
Karma har haft en kull förut, utan minsta problem eller komplikationer. Inte heller hennes släkt har någonsin haft några problem de som jag känner till, och jag har ju en hel del släktingar.
Möss har lätt för att föda och det är sällan som det blir komplikationer.
Och så vill jag veta vad hon väger i morgon!!

Ja, åh, jag undrar hur många det blir! 
Jag gissar på att det blir mindre bebisar i den här kullen än i hennes förra iallafall, där hon fick 15.
Jag drömde att det var ungar överallt i hela min lägenhet och att alla rymde åt olika håll. Plus att mina tre katter inte gjorde saken mindre stressig!
Så ja, jag tror att jag är rätt så nervös faktiskt. Men värst var det i början. Nu försöker jag tänka på det du säger, amaira. Karma är ju ingen nybörjare på det här och nu när allt är "klart" från min sida med flytt av möss hit och dit så kan jag lugna ner mig. Det blev ingen omparning eller miss på något sätt, så nu kan jag inte göra bort mig längre.
… Tills det är dags att sära på ungar och sånt, men den stressen tar jag sen!
Jag tror att de andra två tjejerna kommer att hjälpa till så mycket som möjligt också. De agerar som sagt städhjälp åt henne som sjutton nu redan.
Japp, jag ska väga henne imorgon med. Vad läskigt det börjar bli att hålla i henne förresten! Hon är ju så stor och bubblig nu liksom, haha. Vill inte lyfta henne rakt upp och ner, utan föser upp henne i handen så man inte skadar någon. Vad liten hon kommer bli sen.
/Anneli
82,5 gram! 
/Anneli

Snart spricker hon nog!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#76 .. men oj .. här går de undan .. 
Håller me Elin .. snart spricker hon nog ..

/Anneli
Hur kan det vara möjligt? Det är ju 6,2 gram ökning på inte ens ett dygn!
/Anneli
min teori .. de är många el. stora bäbisar .. 
Då är det snart nära! De sista dagarna brukar de "svälla" rejält! I morrn eller övermorrn har du dem - tror jag.
Kul med vikten! Att få följa den. Jag harinte en sådan bra våg.
Hon äter jättemycket nu. Jag ger henne bl.a keso, bröd, ärtor, leverpastej, groddar, avokado, frön och grönsaker. Hon är alltid först fram och fatet är rensat dagen efter. Ska köpa en bit kött idag också. 
/Anneli
gah, va kul!
jag gissar på 18 bebbar!
#84 Nej! Alltså det får du ju inte gissa på!!! Haha. SJU! SJU! 
/Anneli
JOOOOOOOOOOO!!! Massa massa bebbs!
85 gram. 
/Anneli
Jag tänkte väga henne nyss, men nu tippar jag på ca 50 gram igen, eftersom det ligger små rosa pluttar nerbäddade i varmt tidningspapper.
Jag såg inte hur många de var eftersom hon lagt dem så dumt att jag inte kan kolla utan att förstöra nästan hela bygget. Men tippar på att jag SÅG minst fem stycken iallafall. Men hur många som ligger under vet jag ju inte. Karma ser väldigt pigg och frisk ut. Öronen står som paraboler och hon verkar nöjd. De andra tjejerna bor också i bebisboet och hjälper till att hålla ungarna varma. Det här blir spännande!
/Anneli
Grattis! 

Mvh Stephanie 

Tack! Deras minipip är ju det sötaste jag hört, hihi.
Jag trodde jag hade koll på läget, men nu kom ju faktiskt en fråga upp. Hur gör man när man måste städa i buren? Föser jag över bebisboet med mamma i nån burk eller så, städar och lägger tillbaka? Eller låter jag området runt ungarna vara och byter resten? Vågar jag pilla på och räkna ungarna redan idag eller bör jag vänta, isf hur länge?
/Anneli
Där står det lite om städning under rubriken Att störa mushonan.
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
www.bjornbackenskaniner.weebly.com
Oj, det måste jag ha missat. Har ju läst artikeln förut.
Nåja. Tack!
/Anneli
Det blev 14 små pluttar. Både svartögda och rödögda ser det ut som.
/Anneli
wow va många:)
Kanske kommer och kidnappar nån sen när de blivit äldre.
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
Grattis :) Jag är så himla sugen på några honor men du kanske har lång kölista? Tycker honan är så otroligt fin!
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner
#93 Som sagt, skicka dem till mig sedan. 

//Lina
bara 4 ifrån… 
#94 Det får du också.
#95 Nej då, det kan nog gå bra. Jag ska kolla av intresset när jag får koll på kön, och vilka kön som har vilka ögonfärger osv.
#96 Hehe, riktigt alla får du nog inte.
#97 Japp.
Betyder det här att Karma är bone?
/Anneli
#94 Äsch! Men en (svartögd) bone-flicka då i alla fall, (om det finns någon) och du kan skiljas ifrån när det väl beger sig? 
Eller två…
Fast nä, jag borde väl inte skaffa fler möss kanske.
//Lina
Blir det bone i den här högen då? Blir det inte bara colorpoints och himalaya?
Jag har förresten tänkt spara iallafall en svartögd hona. Eller två, en svartögd och en rödögd isf.
/Anneli
Beror ju helt på vad föräldrarna är:P
om han är himalayan får du bone i bebishögen :)
Här är ett ut drag från mina antekningar (har markerat colourpoint och bone för egen skull, därför ser de ut som de gör)
Siamese seal point + Beige = Colourpoint beige
Bone + Siamese seal point = Siamese seal point, colourpoint beige, Himalayan
Himalayan + Beige = Colourpoint beige, bone
Himalayan + Bone = Bone, Himalayan, Pew
Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
Jamen se där! Nu har de trillat ut. Vad roligt! GRATTIS!!
Hör av dig Axuilur, när du behöver hjälp, om du behöver.
Kram.
#102 Tack! Superkul!
Då får jag alltså bone men inte colorpoint, eftersom jag sett att en del av ungarna är rödögda? Amaira? Grodan?
/Anneli
Du får colourpoint, c(e) c(h): c(e) från Karma och c(h) från hanen.
Men du får också c(e) från Karma och c från hanen, c(e) c, dvs bone.
Hanen är himalyan, och då vet vi alltså hans alleler på c-lokus. De är c(h) och c, dvs himalya-genen och albinogenen.
Karma har en allel som joker. Nu får vi - kanske - se vad det är för gen.
Ena genen är med säkerhet c(e) - extreme dilution. Den andra kan vara c(e), c(ch), eller c.
Möjliga genkombinationer kan då vara:
c(e) c(h) - igen, alltså colourpoint.
c(e) c - igen, alltså bone. Och har Karma två extreme dilutiongener får du endast dessa varianter! (vad gäller rödögt, läs längre ner)
c(ch) c(h) - burmes
c(ch) c - blekt chinchilla?
c c(h) - himalya
c c - albino.
Av dessa genkombinationer är endast himalya och albino rödögda, som jag förstått - kan ha fel!!
Men! Karma bär även på rödögdgenen, pp! Fst förstås endast i enkel upplaga Pp, eftersom hon är svartögd.
Hanens röda ögon kommer från c-lokus. Bär han även en rödögdgen på p-lokus, kan ungarna bli rödögda av den anledningen.
Lätt som en plätt, eller hur?
Jag tror att inte ens jag vet vad jag skriver…
Att Karma bär rödögdgenen vet jag för att hon fått champagne-ungar, dvs rödögd chocolate, aabbpp.
Nu får du göra en ny tråd, tycker jag. Den här börjar kännas för maffig för mig. 
Du får skapa en Karmas ungar-tråd. 
Plättlätt! 
Jag skapar en Karmas ungar-tråd.
/Anneli