Hjälp!
Jag orkar inte med dessa möss som jag har tagit hand om
Jag ger de verkligen den bästa vården jag kan men allting går snett. De har blivit behandlade mot löss nu med frontline. Vetrinären sa att man inte ska ha starkare medel i onödan och frontline oftast hjälper mot löss vilket inte är det värsta ohyreangreppet. Men om det inte hjälpte skulle jag komma tillbaks så skulle hon skriva ut något starkare åt mig.
Jag har behandlat alla mina möss i fall att. Hon sa att frontline inte var så pass starkt och att man kan använda det i förbyggande syfte så nu har jag sprutat burar, möss och inredning (kastat det mesta).
Hur som helst är det inte det som är problemet nu. I dag har jag sovit en stor del av dagen då jag är dunderförkyld och ligger i feber. Nu när jag skulle ge djuren mat i kväll så öppnar jag dörren till ett rum där jag har endast dessa möss jag tagit hand och GUD vad det luktade.. Usch värre stank finns inte tror jag. Blandning av järn och något ruttet. Skit äckligt. Hur som helst så blir jag så klart orolig och öppnar buren där den ena mamman (som är albino) ligger död intillmatskålen. Herregud! tänker jag och lyfter upp henne. Jag ser inget spår av blod eller någonting sen får jag se att ett ben (skelettben alltså) står rätt ur benet på henne. Men inget spår av blod. Allt annat ser normalt ut dock kunde jag inte undersöka henne så noga. Hon stank verkligen. Senaste jag kollade till dem var i går kväll vid 23.00 tiden så hon kan ju ha legat bra länge. Jag har iaf gjort rent hela buren igen nu och då upptäckte jag en till sak. En av albino ungarna var borta. Och då kollar jag i ett papphus och får syn på en tredjedel av en liten vit muskropp
Bara bakbenen och lite av magen kvar. Väldigt äckligt. Jag spydde nästan. Vad gör jag för fel?!
Blir så ledsen. De blir bara fel vad jag än gör. Har gråtit hysteriskt nu. Är ju sjuk dessutom. Det här känns jätte jobbigt. Vad gör jag för fel? Vad kan ha hänt med honan. Hittade blod på ett papper sen typ 50 öre storlek och lite droppar men inget mer. Så vad kan ha hänt? Känner mig verkligen usel 
Ena veterinären säger Frontline och på Roslagstull då jag föreslog Frontline till mushane som fått löss så sa de att frontline ska ej anv till möss.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Usch vad hemskt, beklagar sorgen. Hoppas någon kan ge dig ett bra svar.
Okej, men kan hon ha dött av frontline alltså? Veterinären jag va till sa ju att det inte var starkt inte det hon gav till mig, det var inte sån där spot on utan en spray man skulle spraya i hela pälsen. Väldigt oproffisionellt att ge fel råd annars ju
Alla andra inklusive ungarna har ju klarat sig… Förrutom den vita ungen. Och vad som hänt med den vet jag inte
Hoppas också att någon kan ge mig ett bra svar. Orkar inte längre med fler motgångar med just dessa möss.

Men kära du =o( Känner för dig jättemycket.
Hoppas någon kan ge dig ett bra svar, önskar jag kunde det, men jag är ny på allt vad möss heter.
Kramaomdigmassor!
Tack för omtanken iaf
Jag är verkligen helt förrvirrad förstår verkligen inte vad som händer. 

Jag vet ju känslan. Har känt den och haft ångest så som du har nu =o(
Det kan ju vara så att just de två mössen dog av medicineringen och de andra sen ätit på dem. Jag bara tror…..
Kryapådigkram!
Ish får mig att känna mig hemsk om det är så då har ju praktiskt taget jag dödat dem
Är verkligen jätte ledsen. Ungen har de iaf ätit på men mamman hade "bara" en benpipa som stack ut ur benet på henne inga andra sår eller något. Någon som vet vad som kan ha hänt? Usch vad jag känner mig hemsk nu.
Frontline är inte speciellt starkt och det är väldigt få medel som kan döda möss, så den tanken tycker jag ni kan slå ur hågen.
Jag tror att det är det vanligaste problemet - för lite mat! Så mitt tips till dig är att du ska ge dina möss mycket mera mat.
Och lukten… ja tyvärr döda möss luktar väldigt illa.

Åh…någon mer som är lika förtvivlad som jag… Det där var verkligen, verkligen, hemskt… Hur gamla är hennes ungar, klarar de sig utan henne?
Men de äter ju inte upp maten jag ger dem
Det ligger alltid mat kvar. Jag ger dem i en skål som är ca 10-15 cm i diameter och 5 cm djup. De får färsk mat varenda dag och har alltid torrfoder och vatten. Jag ger dem väldigt varierad kost också. Kyckling fileer, frukt, grönsaker, pasta, ris, gröt, välling, ägg och massa mer. Har varit väldigt viktig med det. Min pojkvän har klagat att jag ger de för mkt mat eftersom han tycker att det alltid ligger mat kvar och börjar lukta illa. Så de får absolut inte för lite mat.
Ungarna är ca 2 veckor och det är en mamma till eftersom det var 2 kullar på 14 ungar sammanlagt (19 från början). Så jag hoppas verkligen att de klarar sig de som är kvar.
Känner mig fortfarande väldigt hemsk
Hatar att inte veta vad det är för fel och kunna göra något åt det.
#10 Testa ge mer. Möss har hög ämnesomsättning. Många tror men de är så små det kan ej rymmas så mkt i dem, ryms mkt, de gör av med mkt i o m de bränner maten fort. *önskar man hade lite som deras ämnesomsättning* All färsk foder rensar jag bort från burarna varje dag så det hinner inte börja lukta rutten mat. Sommartid är jag extra noga då jag inte vill ha massa bananflugor.
#11 Går det ngn annan mamma i samma bur?
Jag rensar också bort maten varenda dag. Men den blir snabbt dålig. Så framåt förmiddagen luktar det om man gett dem på kvällen. Jag kan ju inte ge de mer om de inte äter upp den mat de redan får. Jag ger ju maten sen kväll när de är uppe och vakna ordentligt och resten av tiden har de alltid torrfoder i buren. Så det kan verkligen inte bero på maten.
Japp det går en mamma i samma bur och de har inte varit något problem de sinsemellan. Så det kan inte heller vara problemet. De har turats om med matningen.
Jag tror definitivt att det är ett bråk mellan de vuxna mammorna som förorsakat detta!
Vems var den döda ungen? Tillhörde den mamman som dog eller mamman som lever?
Kan det inte ha varit så att en mamma gav sig på en av den andra mammans ungar och skulle äta upp den (tex pga för lite mat) och därför blev det bråk och den ena blev dödad.
Eller något…
men du kanske ger dem FEL mat!?
Meeeen asså inte taskigt menat men jag ger de inte för lite mat! De har ju mat hela tiden i koppen. Och det är alltid mat över.
Mamman som dog unge var det också som dog eller blev uppäten eller vad man ska säga. Men fortfarande om någon äter på ungarna beror det inte på maten utan på något annat. Jag har till och med gett de kattmat för att jag trodde de saknade protein i kosten sen första ungen dog fastän jag ger de kyckling. Fisk ger jag de också kom jag på och köttfärs. Så jag förstår fortfarande inte :'( Och det är ju endast benet som är skadat på mamman som dog inte ett annat sår vad jag se. Hon kan inte har ramlat och dött heller eftersom det är en dunaliknande bur med ca 30 cm höjd. Verkar ju konstigt att hon dött av en benskada. Usch är för febrig för att tänka. Blev så ledsen när jag hittade henne där. Är helt slut.
Vad får de för basmat då? Förrutom kött och fiskt och allt det du räknat upp?
Jag undrar också hur länge du låter maten ligga? För det är ju inte meningen att det ska börja lukta inte.
Jag har råttor och de får färskmat varje kväll och det som är över på morgonen/förmiddagen plockar jag bort. Det hinner absolut inte börja lukta.
Eftersom de är digivande skulle ajg ge tex äggskal eller liknande också. Det är nyttigt och bra för mjölken.
Hur stor är buren? 30 på höjden men längd och bredd? hur det ut i buren? leksaker? Bomöjligheter? Bottenmaterial?
Jag har tidningspapper som botten material eftersom jag är allergisk mot kvalster och inte kan ha spån eller toa lätt. Buren är ca 30*50 cm. Jag har byggt ihop kartonger och så där och har toarullar och toalettpapper och andra grejjer till de så inge brist på leksaker eller bo möjligheter. Och låter de även vara ute och springa minst en gång om dagen på ett bord i rummet de står i.
Äggskal har de redan fått. Jag har läst alla Artiklar här och alla Artiklar av matsvin som fanns på hennes sida. Har 5 böcker om möss och skrivit ut en massa material på engelska som jag har läst. Så jag är inte så okunnig som ni verkar tro. Jag kan bara inte saker om svenska mediciner eller tempramentet på digivande möss med ungar. Eller är väl säkert mer saker jag inte kan men jag menar att jag kan basic om inte mer om möss då jag är väldigt intresserad av att lära mig om djuren jag har.
Precis som jag skrev där innan så ger jag djuren mat vid 21.00 och tar bort maten på förmiddagen/eftermiddagen. Och den har då hunnit blivit "ofräsch" enligt mig. Det luktar ju inte men min pojkvän är en luktkänslig kille så det hör inte ens hit vad han tycker jag hör inte ens på det örat men jag sa det bara så ni skulle förstå att maten blir alltid kvar. Och hur länge den ligger kvar eller inte hör inte heller hit för det är iaf inte det hon dött av. Hon får tillräckligt med mat. Jag brukar lägga dit rutbröd när jag tar bort färka maten från dagen innan som är kvar och fylla på med torrfoder om det inte är så mkt kvar.
Torrfoder är en egen blandning av torkade ärtor, de 4 sädeslagen, pellets, fågelfrön i bland (vet att det är fett), fågelblandning torrfoder, puffat ris, nötter… Det är olika jag har de i olika burkar så jag blandar själv och mer av det ena och mer av det andra i bland. Orkar inte tänka mer vad det är för olika torrfoder jag har men jag vet hur man ger djur mat hur som helst.
Jag är oxå väldigt luktkänslig men mat som serveras dagen före som tas bort nästa dag luktar ej. Mina får mat på kvällen, är det lite eller tomt på morgonen i skålen så fylls det på även om jag ser att det ligger massor med mat runt skålen. Har liten Willy Wonka som anser maten ska vara utanför skålen och skålen ska användas som säng.
Ja jag har inte sagt något annat ja. Jag fyller på torrfoder om det är slut eller lite men den färska maten får de inte förrän på kvällen igen. De finns de som inte ger färsk mat varenda dag alltså tycker inte jag att man ska behöva ge färsk mat 2 ggr om dagen.
Börjar bli irriterad på det här matsnacket. Det verkar ju inte direkt som ni försöker hjälpa mig utan anklagar endast. JAG GER MINA MÖSS RÄTT MÄNGD OCH RÄTT SORTS VARIERANDE MAT VARJE DAG! Det är inte problemet alltså. Jag ville ha hjälp att ta reda på det verkliga problemet inte börja diskutera om jag tar bort den färska maten klockan 11.00 eller 14.00. För det är iaf inte det hon har dött av. Och jo mat som serveras dagen innan som tas bort dagen efter kan visst lukta ta t ex kål. Och om man lägger maten i vattnet gör det inte saken bättre eller drar omkring maten och sover på den. Och det är inte mkt av maten men en del av maten. Och resten som ligger kvar i skålen är ofräsch tycker jag sen skiter jag i om den luktar eller inte för den är inte färsk.

Det kanske ändå är så att töserna har bråkat och den ena dött och bebisen blev uppäten.
Kramisar!
Ja om det stämmer det du skriver angående maten så är det ju inget fel i matväg vad jag kan se, alltså de borde ju få i sig allt de behöver.
Buren lå´ter också helt okej så det enda återstående är ju att de av okänd anledning 1. Ätit en bebis 2. Mamman har skadat sig (genom bråk?) och dött.
Kan hon ha hoppat upp i gallertaket och fastnat och brutit benet? Eller något annat liknande?

Det kan hon oxå ha gjort, de kan ju hoppa ganska högt för att komma undan och i hon kan ju ha gjort sig illa. Det vet vi ju inte med säkerhet. Jag tror på 1 o 2 som Beckah skrivit.
Jag förstår precis hur du känner. Att allt e bara piss o skit just nu, men försök att inte piska dig för mycket, vännen. Ibland händer saker man inte har någon makt över. Man blir förvirrad av saker och ting som man inte kan direkt reda ut.
Kramisar!
Det verkar absolut inte vara något fel på din foderstat till mössen!! Knappast heller på hur du sköter dem!!!
Den enklaste förklaringen jag kan se, till det som händer, är deras tidigare vanvård!!!!! Det hänger med, och det kan du inte göra mycket åt, kanske ingenting när det går såhär.
En eloge till dig, som satsat så mycket känslomässig energi, pengar, och tid, (OCH kunskap!) till att försöka rädda dessa möss, för att du tyckte så synd om dem.
Massor med tröste- och styrkekramar!!
Och hoppas du kryar på dig riktigt fort. Förstår verkligen hru ledsen du blir!!!
Tack!
Man känner sig så skyldig så det är skönt med lite stöd. Sorry om jag verkade sur i går. Det är bara det att jag var så trött och jag vet själv att jag ger dem rätt mat. Måste väl ha varit någonting sådant i så fall. Usch önskar attdet inte hade hänt i varje fall. För man tänker ju hela tiden tänk om… Tänk om jag varit där liksom så kanske jag kunde ha hjälpt henne och ungen.
R.I.P. Neeko och ungen som ännu inte hade fått något bestämt namn. Stackarna.

En förklaring där du inte behöver tro mössen om så mycket ont skulle kunna vara att Neeko dött av okänd anledning och att den kvarvarande fått panik när hon insett att hon är ensamstående med femton ungar…
Hur som helst låter det som att du skött dem ypperligt! Håller med om att detta inte är ditt fel på något sätt.

Hej =o)
Hur är det med dig, vännen? Mår du bättre idag?
Har det vart lugnt hos muslingarna nu =o)
Kramarom!
Hej!
Det är inge bättre idag mamman åt upp en unge till i går och jag såg att ungen hade problem innan. Han hade ryck för sig och typ låg avsvimmad i några sekunder hit och några sekunder dit så jag vet inte vad som är fel på dessa möss men något är det. Jag funderar på att avliva hela kullen känns inte rätt att sälja ungar som kommer bli helt konstiga. Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra.

Usch då =o(
Jag tror att mamman vet vilka som det är fel på och genom det äter upp/dödar dem. Helt naturligt tror jag.
Avvakta lite och håll koll på dem bara. Jag e ju långt ifrån expert på området, men vill ju så gärna hjälpa dig med något råd i alla fall.
Stackars dig, jag VET så väl känslan av vanmakt =o(
Om du tar mamman och bebisarna till en egen låda/bur så de får lugn o ro kanske det går bättre….eller de kanske redan är för sig själva?
Kramisar!

mices - hur gamla är ungarna nu? Jag förstår precis hur du känner det. Det är jobbigt o man vill helst bara få slut på det….
Ungarna är ca 2 veckor. Jag vet inte exakt eftersom de fick päls redan 2 dagar efter att jag fått hem dem fast tjejen jag fick dem av sa att de va födda 2 dagar innan. Så jag har ingen aning men de borde vara 3 veckor snart iaf tror jag. Jag tycker bara att det är så äckligt med mamman som äter dem. Tänker bara på hur synd det är om henne och ungarna. Hon ser jätte tjock ut igen och jag tror hon har ungar på G igen. Och de kommer jag iaf inte ha kvar om hon föder. Men tycker så synd om henne om hon måste föda igen. Jag tror verkligen inte hon klarar en förlossning till. Jag vill bara att de ska slippa lida det är allt. Ungarna har som sagt fått väldigt mycket päls och öppnat ögonen för ca 3 dagar sen.
Mamman går tillsammans med sin dotter från en tidigare kull. Och sen ungarna. Och hon verkar bara tycka det är skönt att ha dottern där för hon samlar in ungarna och hjälper henne med det så jag tror inte det skulle varit bättre utan henne. Och vatten som lothus frågade mig om har de också så klart. jag ger dem färskt vatten minst en gång om dagen. Men om jag ser att de lagt mat i vattenskålen så byter jag ut vattnet så klart på en gång. Jag tror verkligen inte det har någonting med min skötsel av dem att göra. Och det gör ju bara att man känner sig ännu mer maktlös för hur ska jag bete mig för att allt ska funka om jag inte själv är problemet?

Jag tycker du gör precis som man ska och tyvärr är det nog så att du måste pina dig igenom denna fasen =o( Tråkigt som sjutton, men låt naturen göra sitt. Ge vatten och foder och låt dem vara ifred och sköta allt på sitt sätt.
Jag har i färskt minne hur min Lilith åt upp alla sina bebisar och jag grät. Det kändes hiskeligt äckligt och hur jag än vred och vände på saker kunde jag nog inte gjort något åt det. Eftresom Lilith hade fått skitfoder där hon kom ifrån hann hon aldrig tillgodose sig med det foder jag sedan la upp åt henne hos mig, därav åt hon upp sina bebisar….tror jag och det var så någon här på MUSifokus förklarede för mig oxå. =o(
mices, jag förstår att du är orolig och du gör även oss oroliga, men vi är inte mer än människor vi heller. vi är inte allsmäktiga som kan svara på VAD det är för fel på dina möss.
eftersom matbiten ofta är det som felas möss tjatar vi om det, och att de möss som dör hos dig blir uppätna talar ändå om för oss att de lider brist av något (ex något som finns i kött: protein, b-vitamin, mineraler, spårämnen etc)… har dina möss inälvsparasiter kan det vara svårt för dem att tillgodose sig maten du ger dem och de kan behöva avmaskas…
de kan även som du säger vara sjuka… du bör nog kolla till dem flera gånger om dagen och ta undan de möss som ser dåliga ut… om det är något smittsamt bör de som ser sjuka ut komma från de övriga så fort som möjligt…
jag tycker att du ska ta bort kullen som kommer här om några dagar och koncentrera dig på de möss du har nu… om det också är något smittsamt så kommer även den nya kullen att kunna infekteras och leda till ännu mera bekymmer
Och jag är "hårdare" än Grodan. Jag skulle själv ta bort alla ungarna i den här kullen. Deras start i livet är definitivt inte bra, och det "hjälper inte" att du kom in i deras liv, du gjorde det för sent.
Som Grodan själv har sagt förut, det finns så många friska och sunda möss som behöver någon som tar hand om dem och älskar dem, så varför jobba livet av sig med sådana som ändå aldrig kan bli bra? Risken är stor att dessa möss varit för vanvårdade helt enkelt, och med hjärtat vill man "kompensera" - men jag tycker själv att man kompenserar bättre med något som inte bara kör musten ur en, utan också ger något tillbaka.
Så ser jag på det.
Hon ska ju ha ungar snart igen. Jag skulle avliva alla ungar hon har nu (kanske spara 2 om jag var alltför tveksam), och när nästa kull kommer så skulle jag omedelbart kulla bort alla hanarna först och främst, och sedan kanske även honor.
En musmamma ska lugnt kunna ta hand om sådär 15 ungar och mer ändå. Men denna din musmamma är gravt överutnyttjad, och ska inte behöva ta hand om fler än två ungar i nästa kull. Två ungar skulle jag spara åt henne, för hennes "hormoners" skull, som är inställda på att ta hand om ungar.
Det kanske låter hårt det jag skriver, men jag skulle själv göra så utan att tveka.
Vem ska man sälja sjuka djur till? Med gott samvete? Eller djur som fått en sådan usel start i lvet? Vem förtjänar de sorger som dessa möss för med sig i framtiden?
Ska man behålla dem själv? Förtjänar man själv de sorgerna? Och mössen… förtjänar de mer sorger och bedrövelser?
Det är just som du tänker amaira som jag har tänkt nu flera dagar i streck det känns inte rätt. Jag funderar också på att låta mamman somna in. Jag tycker verkligen synd om henne. Hon mår absolut inte bra. Och jag tror personligen inte att hon klarar en kull till. Det blir hennes 7-8 kull. Det är så svårt att avgöra. Hon ser sjuk och så trött ut. Och jag tror det beror på utmattning. Det känns faktiskt rätt att göra så i så fall. Jag vill inte att hon ska lida, jag vill inte att ungarna ska lida, jag vill själv inte lida mer och jag vill absolut inte vara källan till att någon annan person kommer lida mycket som jag om de tar mössen.
Så vad gör man?
Och grodan jag vet att inte ni kan svara på vad som är fel hos mössen men det känns ännu jobbigare när folk nästan anklagar en fast jag har förklarat vad jag ger de för mat och att de har mkt mat och vatten och allt. Jag missköter ju absolut inte djuren igen för då hade det varit rätt meningslöst att ta dem från första början. Dock så är det nog för sent som många har sagt hon har inte haft den bra maten innan och därför inte kunnat tillgodogöra det hon behöver.
Om jag nu tar bort ungarna i denna kull som hon har nu ska man åka till veterinären i så fall? Menar det är väl mest humant eller man ska säga när de blivit så stora? Eller vad tycker ni. Mamman måste jag ju ändå åka till veterinären med om jag tänker låta henne somna in. Någon som kan berätta om hur det här med avlivning går till? Jag har aldrig avlivat mina djur. Eller jo, våran hund men jag var inte med då för jag var bara 8 år. Jag var så klart jätte ledsen men jag var inte med till veterinären så jag har ingen aning om hur det gick till?
Får de en spruta och somnar sedan in? Och hur gör man sen? Får man ta med sig djuret hem och begrava det? Eller? Kan man verkligen avliva så små ungar med spruta? Hur mkt kostar det att avliva en mus? Och jag tänker inte på kostnaden i sig om det är värt det inte så ni behöver inte börja klaga utan om det är bäst för dem så gör man ju så klart det men det kan vara bra att veta ett ungefärligt pris redan nu. Känns verkligen jobbigt.
Som att planera någons död. Usch känner mig hemsk igen. Dock tror jag verkligen att mamman lider. Och ungarna verkar verkligen inte friska. Jag har iaf lärt mig en sak, jag tänker aldrig ta hand om möss bara för jag tycker synd om dem. Det kan låta taskigt men ni skulle förstå mig om ni förstod vad känslomässigt jobbigt det är att inte kunna göra något fast man ser att något verkigen är fel. Och att det inte går att göra något när det redan är för sent.

mices - jag tror att dom får en spruta så somnar dom in. Kostnad är väldigt olika från veterinär till veterinär. Men om du nu har bestämt och tänker låta alla somna in så prata med din veterinär och förklara hur allt ligger till och ta alla på engång så brukar dom vara snälla o ge ett lägre pris än om man bara kommer med en.
Nej det låter inte alls taskigt. Du gör bara det du anser vara rätt och jag tror att jag pratar för de flesta av oss här när jag säger att vi håller med.
Och vi vet att du har det jobbigt nu… det är jobbigt att ta handom djur som är dåliga och det är jobbigt att ta sånna beslut.
Och som du skriver så har du nu lärt dig att inte ta hand om djur bara för att man tycker att det är synd om dom. Låter i och för sig hemskt när man säger det, för man vill ju så gärna hjälpa till och pyssla om dom. Göra allt bra för dom. Men oftast så får man som du nu - massa jobbigt känslomässigt, man gör allt o känner att man inte räcker till….
Kramar om o stöttar dig oavsett vilket beslut du tar.
Tack känns bra med stöd. Som sagt är det en väldigt jobbig situation. Jag ska ta och prata med en veterinär och fråga vad de tycker så får vi se vad som händer.

Det trycker jag att du gör helt rätt i. Prata med veterinären o berätta.
För oavsett så måste du må bra o känna att du orkar, att det är kul att ha dina djur. Annars så kommer allt att mista det roliga.
Och ja här har du stöd, bara att höra av dig o prata, ösa ur dig. Sånt som man behöver.
amaira skriver bra. jag kanske inte är lika förstående. över nätet kan jag verkligen inte bedöma en situation. jag måste alltid SE musen/mössen för att kunna göra en korrekt bedömning och kunna bota dem på rätt sätt. det är så många olika faktorer… saker som vi vana musägare och musuppfödare kan SE och som ev inte en veterinär kan se… jag hjälper dig gärna, men jag vet inte HUR…
några faktorer
- ögon - klara, dimmiga, hopknipna
- päls - glansig, glanslös, fet, uppburrad, smutsig, ren, gles, tjock
- kropp - hopkurad
- tänder - vita, gula, felväxande
- avföring - lös, ljus, mörk, hård, inälvsparasiter
- aptit
- beteende - slö, apatisk, livlig, busig
*kramar*
Tack 

Ber så hemskt mycket om ursäkt om jag lät anklagande, det var inte alls meningen 
Kramisar!